Search
Hrvatska
Komunikacijska prizma 
Što donosi sutra?

Buduće potrebe korisnika sve više su vezane uz jedinstvenu ponudu usluga putem više vrsta pristupa te mogućnost odabira različitih paketa usluga.

 

Razvoj telekomunikacijskih tehnologija i ponude isporučitelja opreme i rješenja te osiguravatelja krajnjih usluga u predstojećem će razdoblju dovesti do većeg pristupa brzim podatkovnim mrežama i kvalitetnijih mogućnosti komunikacije u pokretu. Shodno tome doći će i do promjena u svakodnevnom životu privatnih i poslovnih korisnika, što bi trebalo rezultirati smanjenjem potrošnje u području individualnih pristupnih kanala, a većega korištenja podatkovnih usluga komunikacija, poput usluga informacija i zabave, kao i pristupa poslovnim podacima.

 

Prema predviđanjima analitičke kuće Yankee Group, do 2008. se očekuje da će broj aktivnih 2.5G / 3G korisnika predstavljati oko 40% svih korisnika mobilnih komunikacija. Regije s najvećim brojem korisnika širokopojasnog pristupa, bilo da se radi o fiksnim ili bežičnim vezama, bit će Sjeverna Amerika i Zapadna Europa, a Azijsko-pacifička regija će imati najveći broj korisnika brzih podatkovnih mreža mobilnih komunikacija.

 

Sljedeće četiri godine nastavit će rasti broj korisnika mobilnih komunikacija te se očekuje da će svaki treći čovjek u svijetu posjedovati mobilni telefon do 2008. godine. Prema analitičarima IDC-a na razvijenijim će tržištima (poput Zapadne Europe i Sjeverne Amerike), korisnici sve više odabirati računala manjih dimenzija (prijenosna računala i dlanovnike), što je jedan od preduvjeta za korištenje širokopojasnoga pristupa mobilnom mrežom. Sve više korisnika će koristiti samo usluge mobilne komunikacije, za razliku od prvotnih korisnika kojima je mobilna komunikacija bila samo nadopuna pristupa fiksnom linijom.

 

Predviđa se da će prosječni prihod po korisniku padati ili prestati rasti, i to i na tržištima fiksnih i na tržištima mobilnih komunikacija. Do ovoga će dovesti veći rat cijenama operatora te širenje pretplatničke baze na segmente s manjom potrošnjom. Pre-paid rješenja su sve popularnija pa je Zapadna Europa jedina regija gdje se predviđa smanjenje broja pre-paid korisnika.

Porast podatkovnog prometa mobilnom mrežom

Globalno, glasovne usluge putem mobilne mreže će i dalje predstavljati najveći izvor prihoda, no njihova važnost će se donekle smanjiti u korist podatkovnog prometa mobilnom mrežom. Tako poduzeće Strategy Analitics predviđa da će 2008. podatkovni prihodi predstavljati 22% cjelokupnih prihoda operatora, u usporedbi s 13% u 2004. Podatkovne usluge "osoba-prema-osobi" (poput SMS-a i MMS-a) predstavljat će najveći izvor prihoda u segmentu podatkovnih usluga mobilne komunikacije, no u budućnosti će se smanjiti na 50% prihoda u ovome području, dok će usluge zabave postati sve značajnije. Golemi rast predviđa se i u području usluga putem mobilne mreže namijenjene poduzećima, koje će omogućiti učinkovitiji rad te profitabilnije poslovanje poslovnih subjekata.

Strateška partnerstva telekomunikacijskih igrača

Operatori će na razvijenijim tržištima pokušati iskoristiti rastuće potrebe za prijenosom podataka te mobilnošću na temelju Internet protokola. Tako operatori u SAD počinju kupovati osiguravatelje sadržaja s ciljem da svoju jakost u ovome području iskoriste kao konkurentnu prednost. U Zapadnoj Europi osiguravatelji usluga rabe sličnu strategiju s ciljem održanja dugoročnoga rasta. Predviđa se da će se strateška partnerstva koja će omogućiti ponudu usluga dodatne vrijednosti krajnjim korisnicima i dalje sklapati, što će dovesti do novih mogućnosti osiguravateljima sadržaja i pristupa.

 

Strategije za rast operatora u zemljama u tranziciji uglavnom će karakterizirati zadržavanje udjela u rastu tržišta, no također i akvizicije. Operatori u Istočnoj Europi i drugim zemljama u tranziciji ostvaruju akvizicije na postojećim i novim tržištima. Tako se najveći ruski operator MTS širi u regiji akvizicijom lokalnih operatora u Ukrajini, Bjelorusiji, itd.

Veća ulaganja u IP

U fiksnome telekomunikacijskom segmentu, pozornost operatora se na razvijenijim tržištima pomiče s uskopojasnih usluga na širokopojasne. IP infrastruktura predstavlja važno područje rasta na koje su operatori i dalje usredotočeni. Predviđa se prosječni rast ulaganja u IP infrastrukturu od 10% do 2010. Najveće kupce u području fiksnih komunikacija (NTT, Verizon, SBC, Deutsche Telekom i China Telecom) najviše zanimaju tehnologije širokopojasnog pristupa poput DSL-a i optike.

 

S porastom broja korisnika koji koriste fiksni širokopojasni pristup, operatori su počeli ostvarivati prihode od usluga poput TV programa putem Interneta, VoIP usluga te usluga na zahtjev. Učitavanje (download) glazbe na zahtjev korisnika je u velikom rastu te se predviđa da će prihodi ostvareni od glazbe na ovaj način predstavljati 20% prihoda prodaje CD-a 2007. godine.

 

Današnja ponuda operatora razdijeljena je u ponudu u području fiksne i mobilne komunikacije te pristupa Internetu. Međutim, buduće potrebe korisnika sve više su vezane uz jedinstvenu ponudu usluga putem više vrsta pristupa te mogućnošću odabira različitih paketa usluga skrojenih prema preferencijama korisnika.

 

S. Marušić