Search
Hrvatska
Čovjek*zemlja*okoliš 
15. ožujka - Dan potrošača

Potrošači su najsnažnija interesna skupina koja utječe na gotovo sve javne i privatne ekonomske odluke i na koju te iste odluke utječu jednakom snagom.

O zaštiti potrošača govorilo se na informativnom predavanju održanom 2. veljače 2006. godine u Hrvatskoj udruzi poslodavaca. Predavanje su održale predstavnice Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva, odnosno, Odjela za zaštitu potrošača. Bilo je riječi o tome kako će se ove godine i Republika Hrvatska aktivno uključiti u obilježavanje Dana potrošača.

 

Obilježavanje Dana potrošača ima svoju povijest. Priča počinje 15. ožujka 1962. godine u američkom Kongresu govorom predsjednika John F. Kennedyja. U svom govoru podržao je potrošače i objavio četiri prava potrošača koja su postala temelj Deklaracije o pravima potrošača.
Godine 1983., Ujedinjeni narodi su odlučili da se 15. ožujka prigodno obilježava Svjetski dan potrošača i pozove građane na akciju.


Europski gospodarski i socijalni odbor (European Economic and Social Committee - EESC) i Austrijsko predsjedništvo EU organizirat će 15. ožujka obilježavanje 8. Europskog dana potrošača (European Consumer Day - ECD) na temu obrazovanja potrošača. U okviru te krovne teme predviđen je veliki raspon sadržaja kroz koje će se pokušati odgovoriti na pitanja kao što su: Što bi djeca i mladi trebali znati kao potrošači? Što mladež uistinu zna o svojim pravima i dužnostima u ulozi potrošača? Bit će govora o iskustvima iz različitih zemalja o tomu kako obrazovati potrošače i to već u školskim klupama, pa do uloge nevladinih organizacija u obrazovanju potrošača. U Republici Hrvatskoj će naglasak biti na poboljšanju usluga u zdravstvu. Bilo bi dobro da sljedeće godine odaberemo istu temu kao i Europa.

Prava potrošača

Davnih dana, u obraćanju američkom Kongresu, predsjednik J. F. Kennedy je naglasio da smo svi mi potrošači, da su potrošači najsnažnija interesna skupina koja utječe na gotovo sve javne i privatne ekonomske odluke i na koju te iste odluke utječu jednakom snagom. Ipak, to je jedina važna skupina … čiji se stavovi često ne razmatraju.

 

Ni danas nije bitno drukčija situacija, osim što veća ponuda proizvoda i usluga rezultira većim pritiskom na potrošače. Kako bi donosili ispravne odluke moraju biti upoznati sa svojim pravima. Evo kako su prava potrošača navedena u sljedećim dokumentima:

Deklaracija o pravima potrošača (izvorna prava potrošača koje je osmislio J. F. Kennedy označena su sa *):

 

1. Pravo na ispunjavanje osnovnih potreba

Imati dostup do osnovnih, neophodnih roba i usluga: odgovarajuće hrane, odjeće, skloništa, zdravstvene njege, obrazovanja, javnih dobara, pitke vode i odvodnje otpadnih voda.

2.* Pravo na sigurnost
Biti zaštićen od proizvoda, proizvodnih procesa i usluga koje su opasne za zdravlje i život.

3.* Pravo na informaciju
Imati činjenice za donošenje svjesnog izbora i biti zaštićen od nepoštenog i zbunjujućeg oglašavanja i označavanja.

4.* Pravo na izbor
Imati mogućnost izbora između proizvoda i usluga, po konkurentnim cijenama uz osiguranje odgovarajuće kvalitete.

5.* Pravo na sudjelovanje
Zagovarati interese potrošača u oblikovanju i provedbi vladine politike i u razvoju proizvoda i usluga.

6. Pravo na naknadu
Primiti pravednu zadovoljštinu u slučaju žalbe, uključujući naknadu za krivo predstavljanje, nekvalitetnu robu i nezadovoljavajuću uslugu.

7. Pravo na obrazovanje potrošača
Zahtijevati znanje i vještine potrebne za odluku temeljenu na informaciji, sigurne izvore roba i usluga i pri tom biti svjestan temeljnih prava i odgovornosti potrošača te kako prema njima djelovati.

8. Pravo na zdrav okoliš
Živjeti i raditi u okolišu koji ne ugrožava blagostanje sadašnjih i budućih naraštaja.

Zakon o zaštiti potrošača

Zakon o zaštiti potrošača (objavljen u Narodnim novinama 96/2003) navodi sljedeća prava potrošača:


1. pravo na zaštitu gospodarskih interesa potrošača,
2. pravo na zaštitu od opasnosti za život, zdravlje i imovinu,
3. pravo na pravnu zaštitu potrošača,
4. pravo na informiranje i izobrazbu potrošača,
5. pravo na udruživanje potrošača sa svrhom zaštite njihovih interesa, pravo na predstavljanje.

I za kraj

Informacijsko-komunikacijske tehnologije imaju ključnu ulogu u ostvarivanju prava potrošača, samo priliku treba iskoristiti. Program obilježavanja Europskog dana potrošača 2006. godine, možete vidjeti na adresi:http://www.eu2006.bmsg.gv.at/cms/eu2006EN/liste.html?channel=CH0621
Tema na svjetskoj razini je: "Energija-Održivi pristup svima" na adresi: http://www.consumersinternational.org/

 

D. Bačun