Search
Hrvatska
Ericssonov Kodeks poslovne etike i ponašanja 
Nova snaga tradicionalnih vrijednosti

Ana Jožinec, direktorica jedinice za Upravljanje ljudskim potencijalima i organizaciju u Ericssonu Nikoli Tesli te potpredsjednica tržišne jedinice Srednja Europa
Na korporativnom Ericssonovom intranetu te na intranet stranicama tržišne jedinice Srednja Europa, kojoj pripada i Ericsson Nikola Tesla, objavljena je nedavno vijest da je Ericsson izdao brošuru Kodeks poslovne etike i ponašanja (Code of Business Ethics and Conduct) koja će uskoro biti predočena svim zaposlenicima kao podsjetnik na vrijednosti što prožimaju djelovanje Ericssonove grupe. Ana Jožinec, direktorica jedinice za Upravljanje ljudskim potencijalima i organizaciju u Ericssonu Nikoli Tesli te potpredsjednica tržišne jedinice Srednja Europa odgovorna za područje kadrova u regiji, za Komunikacije komentira sadržaj i namjenu toga dokumenta.
- Ericsson je tijekom ožujka putem korporativnoga intraneta (Inside) najavio objavljivanje novoga dokumenta kojim se određuju korporativna načela poslovne etike i način ponašanja zaposlenika: Kodeks poslovne etike i ponašanja (Code of Business Ethics and Conduct). S kojim ciljem je taj dokument pripremljen?
- U temelj Ericssonove poslovne strategije ugrađena je težnja prema poslovnoj i operativnoj izvrsnosti. U svom djelovanju sve članice Ericssonove grupe orijentirane su prema pružanju vrhunskih komunikacijskih rješenja i usluga, a tijekom realizacije svakoga projekta ulažu se maksimalni napori kako bi se očekivanja kupaca ne samo zadovoljila, već i nadmašila. Takav pristup njegovanja poslovne izvrsnosti obuhvaća mnogo više od isporuke kvalitetnih sustava i usluga, on se odnosi i na lojalno i etično ponašanje svih zaposlenika u korporaciji, od članova Uprave do stručnjaka koji izravno sudjeluju u realizaciji pojedinih projekata na lokanim tržištima. Svjetska kriza u telekomunikacijama tijekom posljednjih nekoliko godina odrazila se i na poslovanje korporacije Ericsson. Korporacija je iz toga teškog perioda izašla znatno izmijenjena, ali je taj period prebrodila uvažavajući načela poslovne etike i ponašanja te pridržavajući ih se u svim svojim aktivnostima. Sada, kada Ericssonovi poslovni rezultati ukazuju na oporavak od krize i potvrđuju njegovu lidersku ulogu na globalnom tržištu telekomunikacija, u korporaciji prevladava mišljenje kako je upravo ovo pravi trenutak da se zajednički prisjetimo tih načela te ih promoviramo i van granica korporacije, dajući tako do znanja našim kupcima, poslovnim partnerima i investitorima da u suradnji s Ericssonom mogu računati na visoku razinu poslovne etike i transparentnost poslovanja. Uz to, interno postoji još jedan aspekt kojega nikako ne smijemo zanemariti: veličina Ericssonove grupe. Ericsson posluje u otprilike 140 zemalja svijeta. To znači da je korporacija u svom djelovanju suočena s različitim tržišnim uvjetima i kulturološkim specifičnostima. Dobro je stoga svim zaposlenicima omogućiti da obnove svoja saznanja o tomu na kojim zajedničkim principima bi se trebalo temeljiti njihovo djelovanje u Ericssonu, bez obzira na to u kojoj lokalnoj kompaniji rade. Da zaključim, dakle, korporacija u ovom trenutku obnovljene snage i novoga tržišnoga uzleta objavljuje brošuru Kodeks poslovne etike i ponašanja jer želi svoje zaposlenike te poslovne partnere, investitore i kupce podsjetiti da Ericssonov brand podrazumijeva visoka etička načela u poslovanju.
- Što, ukratko, sadrži spomenuta brošura? Koja područja pokriva?
- Ericssonov Kodeks poslovne etike i ponašanja je kratki pregled osnovnih korporativnih smjernica i direktiva kojim se određuje ponašanje zaposlenika jednih prema drugima te njihov odnos prema svim interesnim stranama – široj zajednici, ulagačima, kupcima, poslovnim partnerima. Na samom početku čitateljima se pismom obraća Carl-Henric Svanberg, predsjednik i generalni direktor Ericssona, koji ističe kako je etično ponašanje temelj Ericssonovoga poslovanja budući da utjelovljuje jednu od najvećih vrijednosti koju ima korporacija – povjerenje kupaca i poslovnih partnera. Slijedi deset poglavlja u kojima se ukratko navode pravila ponašanja koje korporacija propisuje zaposlenicima, ovisno o njihovim odgovornostima. Obuhvaćena su različita područja i aspekti poslovnoga života, od odnosa rukovoditelja prema podređenima i pravila za korištenje kompanijskih resursa, preko sigurnosti i zaštite na radu te uloge i načina korištenja internih komunikacijskih kanala, do zaštite povjerljivih informacija i društvene odgovornosti.
- U kojem su odnosu principi poslovne etike koje Ericsson objavljuje u sklopu Kodeksa poslovne etike i ponašanja te tradicionalnih Ericssonovih korporativnih vrijednosti - profesionalnosti, ustrajnosti i poštivanja ljudi?
- Ericsson nije odustao od svojih tradicionalnih vrijednosti. Prema tomu, profesionalno obavljanje zadaća, ustrajnost u ostvarivanju planiranih ciljeva te briga za ljude nisu stvar prošlosti. Naprotiv, Kodeks upravo tim vrijednostima daje izniman značaj, budući da na njima počivaju sve daljnje odrednice ponašanja «pravoga eriksonovca». O tim se korporativnim vrijednostima u Kodeksu govori dosta detaljno, čime se želi postići njihovo maksimalno razumijevanje i prihvaćanje. Svjesni smo kako se životni i poslovni tempo s vremenom ubrzava. U toj se brzoj smjeni događanja lako može dogoditi da zaboravimo tko smo i kamo idemo. Stoga je jedna od uloga koju ima Kodeks osvještavanje svih onih elemenata koji Ericssonovu korporativnu kulturu čine takvom kakva jest. Pri tomu su tri navedene korporativne vrijednosti, slikovito rečeno, kao svjetionici koji nam označavaju put.
- Predviđa li Ericssonov Kodeks poslovne etike i ponašanja posebna pravila za menadžere u korporaciji?
- S obzirom na to da je razina odgovornosti koju ima pojedinac u kompaniji veća što je on više pozicioniran u korporaciji, logično je da se od menadžera očekuje da, prvo, budu u potpunosti upoznati sa sadržajem Kodeksa i da ga se u svom djelovanju pridržavaju, a zatim, da potaknu zaposlenike u svojim timovima da se s njim upoznaju te da ga slijede. Pri tomu princip «predvođenje vlastitim primjerom» (engl. leading by example) daje najbolje rezultate.
- Što se, imajući u vidu novoobjavljeni Ericssonov Kodeks poslovne etike i ponašanja, očekuje od svih Ericssonovih zaposlenika?
- Dokument je u cijelosti na engleskom jeziku već objavljen na korporativnom intranetu te Internetu. Svaki zaposlenik dužan je upoznati se s njim, a jedini cilj koji se time želi postići je podsjećanje zaposlenika na to što znači raditi u Ericssonu kako bi se stvorila sinergija djelovanja kroz općeprihvaćene principe moralnoga i odgovornoga poslovnoga ponašanja. Uvjereni smo kako će nam ova akcija pomoći u stvaranju opće atmosfere u korporaciji koju obilježava težnja prema pobjedi te koja će nam svima pomoći da shvatimo kako radimo u uređenom sustavu koji nas potiče na maksimalna postignuća, otvarajući nam priliku za kontinuirano usavršavanje. S obzirom na to da se ne radi o kreiranju novoga sustava vrijednosti, već o integraciji postojećih pravila etičkoga poslovnoga ponašanja u cjelovit i pregledan sustav, vjerujem kako će Ericssonov Kodeks poslovne etike i ponašanja naići na dobar prijam kod zaposlenika, ali i da će šira zajednica ovu akciju prepoznati kao još jedno Ericssonovo nastojanje da se predstavi kao odgovoran poslovni subjekt kojemu se opravdano može ukazati povjerenje.
- Na koji način će se u korporaciji, a napose u tržišnoj jedinici Srednja Europa te u Ericssonu Nikoli Tesli, zaposlenici upoznati sa sadržajem ovoga dokumenta?
- U tržišnoj jedinici Srednja Europa za koordinaciju projekta zajednički odgovornost snose regionalne jedinice za Komunikaciju i Upravljanje ljudskim potencijalima. Trenutačno se Kodeks prevodi na lokalne jezike, a nakon njegova objavljivanja na intranet stranicama zaposlenike ćemo na taj dokument uputiti i zamoliti ih da se s njim upoznaju. Uloga linijskih rukovoditelja u tom procesu bit će presudna, a svaki zaposlenik potpisivanjem izjave će potvrditi da je sadržaj razumio i da ga prihvaća. Ericsson Nikola Tesla, kao dio tržišne jedinice Srednja Europa sudjeluje u prvom dijelu ove akcije, odnosno, dokument preveden na hrvatski jezik uskoro će biti objavljen na intranet stranicama jedinice za Upravljanje ljudskim potencijalima i organizaciju, međutim, u našoj kompaniji, s obzirom na to da mi nismo konsolidirana Ericssonova kompanija, što znači da Ericsson nije njen većinski vlasnik, neće se provoditi potpisivanje izjava. Pozivam, međutim, sve zaposlenike naše kompanije da pročitaju Kodeks poslovne etike i ponašanja te da tako «osvježe» u svojoj svijesti načela kojih se i Ericsson Nikola Tesla, kao članica snažne Ericssonove obitelji, pridržava u svim svojim aktivnostima.
- Kako, prema Vašoj ocjeni, novoobjavljena pravila etičkoga poslovnoga ponašanja mogu utjecati na način rada i na pristup realizaciji planiranih radnih zadaća u našoj kompaniji?
- Kodeks poslovne etike i ponašanja neće promijeniti način na koji mi u Ericssonu Nikoli Tesli pristupamo poslu budući da je riječ o principima koji su već ugrađeni u naš rad. Međutim, posegne li što više zaposlenika za njim kako bi, da tako kažem, «ponovili i utvrdili gradivo» to bolje. I mi smo, naime, dio Ericssona - organizacije koja teži izvrsnosti, pa premda smo prošle godine od Europske zaklade za upravljanje kvalitetom kao prva Ericssonova lokalna kompanija dobili certifikat Prepoznat po izvrsnosti, možemo i moramo se nastaviti dalje usavršavati. Budemo li se na tom putu svi pridržavali istih pravila i budemo li djelovali u skladu s visokim etičkim principima koje propisuje Ericssonov Kodeks poslovne etike i ponašanja, naš će učinak nedvojbeno dobiti dodanu vrijednost, onu koju donose profesionalnost, ustrajnost i poštivanje kolega u timu, predstavnika naših kupaca te šire zajednice u kojoj djelujemo. Time ćemo zajednički udahnuti novu snagu ovim tradicionalnim Ericssonovim vrijednostima te se na tržištu predstaviti kao kompetentni i pouzdani poslovni partner.
J. Lončar
Iz Ericssonovoga Kodeksa poslovne etike i ponašanja
Etično ponašanje važno je samo po sebi.
Mi u Ericssonu predano težimo najvišoj razini integriteta u svim našim poslovnim aktivnostima. To je veoma važno za povjerenje koje nam ukazuju naši kupci, partneri, zaposlenici, dioničari i druge interesne strane.
Posebnu odgovornost u promoviranju Kodeksa poslovne etike i ponašanja imaju menadžeri. Oni moraju svojim aktivnostima ukazati na važnost prihvaćanja Kodeksa. Pri tomu je njihovo osobno ponašanje ključni čimbenik, a važno je da zaposlenicima budu dostupni za pitanja ili kada žele prijaviti odstupanja od Kodeksa.
Niti jedan zaposlenik ne smije biti diskriminiran zbog životne dobi, rase, spola, religijskih uvjerenja, seksualnoga opredjeljenja, bračnoga ili roditeljskoga statusa, političkoga uvjerenja ili etničkoga podrijetla.
Svi zaposlenici trebaju biti upoznati s osnovnim uvjetima svojega radnoga mjesta.
Ericsson insistira na sigurnosti na svakomu radnom mjestu.
Ericsson promovira pošteno tržišno natjecanje.
Važno je da svaki zaposlenik poznaje operativne i financijske rezultate rada svoje organizacijske jedinice kako bi što aktivnije mogao sudjelovati u poboljšanjima.
U Ericssonu se poslovne odluke donose na temelju procjene interesa Grupe, a ne na temelju osobnih probitaka ili odnosa.
Intelektualno vlasništvo u Ericssonu ima najvišu vrijednost te se mora tretirati s dužnom pažnjom.
U lokalnim zajednicama u kojima je prisutan, Ericsson nastoji djelovati kao odgovorni građanin.