Search
Hrvatska
Pogled iz drugoga ugla 
Pobjeđivanje je navika

Prodati sebe s popustom znači ostati na sporednom kolosijeku.

 

Uradite li samo katkada ono što treba kako treba ne radite dobro. U realizaciji svake svoje zadaće morate postaviti stvari kako valja da biste bili uspješni. A to je ono što svi želimo - uspjeti. U tu svrhu svakim svojim potezom u radnoj sredini prodajemo ono što nam je najvrjednije - sebe.

 

Naravno, svi o sebi razmišljamo kao o osobama s određenim planovima, stavovima, osjećajima, no govorimo li o tržištu rada nećemo se morati dugo dovijati da shvatimo da smo tek još jedan proizvod. Kako bismo se što uspješnije prodali poslodavcu služimo se različitim tehnikama, a da smo uspješni znamo po tomu napredujemo li u karijeri i li ne. Za razvoj karijere korisno je stoga razmišljati o tomu kakvim nas vidi poslodavac. Zašto smo mu potrebni? Pod kojim uvjetima nas je spreman zadržati? Što on očekuje za svoj novac?

 

Kao i u drugim područjima i ovdje se umijeće prodaje temelji na zadovoljavanju postojeće potrebe. Kada o sebi počnete razmišljati kao o proizvodu, morat ćete definirati svoje karakteristike i ciljane skupine kod kojih ćete se uspjeti najlakše i najbolje prodati. Treba, dakle, dobro razmisliti o tomu što smo u stanju ponuditi i kome to treba. Kada je to jasno valja svoj proizvod, tj. sebe marketirati. Kako se to i u kojim prilikama čini? Najbolji način je postizanje izvrsnih rezultata. Svaka vaša prezentacija, izvještaj, ugovor, rješenje, komentar i bilo koja druga radna aktivnost prilike su da svom poslodavcu pokažete da ste u stanju osigurati mu dodatnu vrijednost koja će poslužiti kao platforma za rast poslovanja. U tom slučaju rast će i vaš ugled u organizaciji koja vas zapošljava. Važno je pri tomu imati na umu da vas ništa u vašoj organizaciji ne može učiniti tako važnim kao što je to relevantno znanje. Zbog toga je razvoj kompetencija i vještina u osnovnom području poslovanja kompanije u kojoj radite jedna od ključnih pretpostavki razvoja karijere. Znati i htjeti primijeniti to znanje u ostvarenju kompanijinih ciljeva najučinkovitija je metoda za prodaju samoga sebe.

 

Uspjeh i pobjeđivanje u tom slučaju postaju pravilo, a ne iznimka. Riječ je o navici koja se savjesnim i ustrajnim nastojanjima može steći i stalno unaprjeđivati. Počnite o sebi razmišljati kao o pobjedniku i budite spremni u svakoj situaciji poslodavcu osigurati ono što pobjednici po definiciji nose - uspjeh. Uvidjet ćete uskoro kako i ovdje vrijedi jednostavan zakon ponude i potražnje i potrudite se biti proizvodom kojega bi svi rado imali.

 

Pripremila J. Lončar

 

Komentar: Nevenka Mesarov, psihologinja iz ETK Centra za razvoj kompetencija

Mi stalno nešto prodajemo: proizvode, usluge, znanje, ideje, vještine, sposobnosti … maglu. Već je Aristotel uvjerljivost prodavača dobio zbrojivši: etos (osobinu, reputaciju, dobro ime prodavača), logos (sposobnost da stvorimo logične, racionalne argumente u korist proizvoda ili usluge) i patos (uporabu emotivnog apela). Da bi što bolje prodali sebe, moramo postati svjesni te svoje "samoprodaje". Definirajući na taj način sebe, treba izgraditi pozitivan i kvalitetan odnos prema sebi, tj. morate shvatiti da vrijedite i da ste jedinstveni i neponovljivi. Svatko od nas je poseban, apsolutni original i zato je svatko za sebe u nečemu nenadmašan. Prepoznajte sebe i budite svoji i budite najbolji u onome u čemu jeste zaista najbolji, naravno, u danom situacijskom kontekstu. Stoga ne oponašajte nikako druge. Vi niste oni, niti to ikad možete biti. Možda će vam se učiniti neskromnim, ali ako vi ne vjerujete da ste najbolji, neće sigurno ni drugi. Vaša slika o sebi će ustvari drugima pomoći u njihovoj percepciji vas i stvaranju njihove slike o vama. Dakle, definirajte sebe kao proizvod, izgradite svoj identitet (ponašanje, stil, komunikaciju, stručnost i sposobnosti, ali također i svoju pojavnost). Mnoga istraživanja pokazuju da ako su i sadržaj i pakiranje privlačni, za stvaranje prvog dojma, pred sadržajem prednost ima "pakiranje". Kasnije je za potpuni uspjeh potrebno mnogo više, dublje i kompleksnije. Mislite na ona bogatstva kojima ste obdareni, a ne na probleme. Budite sretni sa svojim životom i bogatstvima, i materijalnim i nematerijalnim, koje posjedujete.


Evo još nekoliko savjeta za uspješnu promociju i prodaju sebe:

 

1. Trebate sebe uspješno sadržajno definirati - optimizam, sjaj u očima i osmjeh na vašem licu. Onako kako o sebi razmišljate tako ćete se vjerojatno i ponašati.

 

2. Poduzmite sve kako biste postali "paketić" koji bi svatko poželio kupiti. I naš izgled mora odražavati osobine koje drugima nudimo kao i pridržavanje poslovnoga bontona.

 

3. Imajte obzira prema drugim ljudima. Rukovodite se sljedećim pravilom: Ako smo zadovoljni sobom, izgradit ćemo i kvalitetniji odnos prema drugima. Pazite na njihova očekivanja i osobito na njihove osjećaje. Aktivno slušajte druge na jedan istančani i profinjeni način - naučite govoriti jezikom vašeg sugovornika. Pokažite prema njima razumijevanje, empatiju, poštovanje i zauzmite prihvaćajući stav.

 

4. Izgradite mostove među ljudima - uredite odnose i situacije tako da vas ljudi jednostavno ne mogu odbiti. Uvijek ispunite svoja obećanja. Obogatite svoju komunikaciju osmijehom kojim u većini slučajeva možete dobiti ono što želite.

 

5. Pobudite u drugima osjećaj važnosti, ali ne glumom već iskrenošću. Nemojte se slijepo držati svakodnevne poslovne rutine i formalnog ponašanja. Budite prijatelj, dio tima, neka ljudi budu u fokusu vašeg interesa, oduševite ljude i vjerujte, pridobili ste ih trajno na svoju stranu.

 

6. I na kraju ipak jedno malo upozorenje: Trebamo se dobro prodati, ali ipak čuvajmo se "rasprodaje". Pripazimo da prodajom sebe ne ugrozimo svoje poštenje, svoja životna načela i uvjerenja.