Search
Hrvatska
Upravljanje kvalitetom 
5. Hrvatska konferencija o kvaliteti
Pod visokim pokroviteljstvom predsjednika Republike Hrvatske, Stjepana Mesića u Šibeniku je 17. i 18. svibnja 2004. godine održana 5. Hrvatska konferencija o kvaliteti. Moto ovogodišnje konferencije je bio «Kvaliteta i konkurentnost». Konferenciji je prisustvovalo 237 stručnjaka iz Hrvatske i inozemstva. Stručnjaci Ericssona Nikole Tesle, Dubravka Bačun, Gordan Topić i dr. Ivica Oslić izložili su zapažene radove.

Izaslanik predsjednika Republike Hrvatske, Esad Prohić pozdravlja sudionike Konferencije.
Konferenciju je otvorio Božidar Ljubić, predsjednik Hrvatskoga društva za kvalitetu. Sudionike konferencije srdačno su pozdravili predstavnici generalnih sponzora, Hrvatske gospodarske komore, Državnoga zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo te izaslanik predsjednika RH. Rad konferencije odvijao se kroz plenarna izlaganja, četiri tematske cjeline, a upriličen je i okrugli stol. Tematske cjeline su bile odabrane sukladno današnjim potrebama gospodarstva:
a)Kvaliteta i konkurentnost;
b)Komunikacija s kupcem i održivi razvoj;
c)Poboljšavanje sustava upravljanja;
d)Pristupi i metode za poboljšavanje kvalitete.
Sagledavajući potrebu povećanja izvoza hrvatskih proizvoda, konferencija je bila organizirana s namjerom da sudionici svojim zapažanjima, razmišljanjima, nastupom, primjerima i radovima pridonesu osposobljavanju našega gospodarstva za razvoj, proizvodnju i plasman konkurentnih proizvoda na visoko kompetitivna tržišta. Tijekom dva radna dana pokazalo se da je konferencija bila pravo mjesto razmjene informacija, iskustava i znanja. Slijedi sažetak poruka sa skupa definiranih u sklopu svih četiriju radnih tema.
Kvaliteta i konkurentnost
Danas tržištima vladaju kupci. Kupac odlučuje što je kvaliteta. Objektivno treba saznati što kupac očekuje od proizvoda i usluge. Zato najbolje kompanije uvijek polaze od zahtjeva i očekivanja kupaca i drugih polagatelja prava. Takve kompanije se trude odabrati odgovarajuću strategiju za sadašnju i buduću konkurentnost, ključne činitelje uspjeha, ciljeve i na njih usmjerene akcije u skladu s objavljenom misijom i vizijom.
Značajno povećanje izvoza hrvatskih proizvoda neophodno je za smanjenje velikoga deficita u trgovinskoj razmjeni s inozemstvom. I na domaćem tržištu naše kompanije nailaze na vrlo snažnu i organiziranu stranu konkurenciju. Za ulaz na kompetitivna tržišta potrebno je značajno povećati konkurentnost proizvoda pa kompanije moraju ući u stabilan i produktivan krug privređivanja. Praksa je pokazala da je to moguće ostvarivati upornim primjenjivanjem alata za razvoj funkcije kvalitete (Quality Function Deployment - QFD). Taj alat osigurava da se «glas kupca» čuje i razumije u svim funkcijama kompanije, i to od marketinga pa sve do usluga. Na skupu je naglašeno kako je konkurentnost apsolutna vrijednost koju treba postići kroz ugradnju izvrsnosti u sve segmente poslovanja, što je u skladu s preporukama koje je dalo Nacionalno vijeće za konkurentnost.
Komunikacija s kupcem i održivi razvoj
Zahtjevi i očekivanja kupaca i korisnika mijenjaju se tijekom vremena. Zato kompanije sve više uvode mjerenje zadovoljstva kupaca uvažavajući njihovo poimanje vrijednosti proizvoda ili usluge. Paralelno treba stalno preispitivati vlastitu spremnost za brza prilagođivanja novim i često sve većim zahtjevima kupaca. Na mjerenjima ne treba štedjeti jer su ona odlučujuća za budućnost kompanije. Informacije o zadovoljstvu internih i eksternih, bivših, sadašnjih i potencijalnih kupaca moraju se sustavno i učinkovito koristiti za uvođenje potrebnih poboljšavanja, o čemu treba informirati kupce.
Zadovoljan kupac može postati i lojalan kupac, a željeni dugotrajan odnos postavlja pred dobavljača i kupca nove zahtjeve. S tim u vezi potrebno je razvijati kvalitetniji odnos, tj. odnos partnerstva. Okoliš, razvoj kompetencija i upravljanje održivim razvojem danas više nije moguće promatrati odvojeno. Potreban je integrirani pristup koji postaje temeljem svakoga razvoja. Zato upravljanje održivim razvojem dobiva sve veći prioritet gotovo u svim planovima i praksi političkih zajednica, udruga građana i kompanija. Načela održivog razvoja prihvaćena su na globalnoj i državnim razinama. Hrvatska je prihvatila gotovo sve obveze iz dokumenata koji se odnose na održivi razvoj, a ratificirala je, odnosno potpisala, odgovarajuće konvencije (Kyoto, Aarhus, Espoo, Helsinki i niz drugih).
Poboljšavanje sustava upravljanja
Za uspješno vođenje i rad kompanije potrebno je njome upravljati na sustavan i razvidan način. Kompanijski sustav upravljanja radom moguće je temeljiti na ISO sustavu upravljanja kvalitetom ISO 9001:2000 i okolišem ISO 14001, i to tako da na putu do poslovne izvrsnosti bude osigurano neprestano poboljšavanje ključnih postignuća.
Kako poboljšati već uvedeni sustav kvalitete? Neke od značajnijih mogućnosti su: informiranje menadžera o najnovijim znanjima na području menadžmenta s naglaskom na motiviranje zaposlenika, dopunsko osposobljavanje prosuditelja certifikacijskih kuća tako da mogu, osim rutinskoga provjeravanja točaka norme, ući dublje u elemente koji su korisni za kompanije, bolja suradnja između certifikacijske kuće, kompanije koja se želi certificirati i konzultanta, veća aktivnost na području metodološkog osposobljavanja menadžmenta i zaposlenika na području raznih sustava upravljanja kvalitetom te upravljanje dokumentacijom kompanije pomoću odgovarajućega informacijskog sustava.
Pristupi i metode za poboljšavanje kvalitete
Polazeći od pretpostavke da strateški razvoj i konkurentnost svake države ovise o kvaliteti njezinih, ponajprije ljudskih resursa, shvatljivo je isticanje važnosti nacionalnoga obrazovnog sustava te neophodnih ulaganja u unaprjeđivanje kvalitete obrazovanja.
Obrazovanje tijekom cijeloga života predstavlja noviju razvojnu orijentaciju koja, gledano dugoročno, osigurava uključivanje u suvremena tržišna kretanja. Današnja skromna ulaganja u obrazovanje u Hrvatskoj te neučinkovitost njezinog obrazovnog sustava predstavljaju značajnu prepreku budućem jačanju konkurentskog položaja hrvatskih kompanija.
U posljednjem desetljeću, uz kvantitativne metode poboljšanja kvalitete, izuzetne rezultate poslovanja postižu neke čuvene kompanije uvodeći u svoje procese pristup «Šest sigma» (Six Sigma). Tim pristupom, koji podrazumijeva unaprjeđenje procesa, produktivnosti, kvalitete proizvoda uz istovremeno smanjenje troškova, kompanije su povećale profit i zadovoljstvo kupaca.
Naša kompanija je bila zastupljena s vrlo zapaženim radovima, a naši stručnjaci angažirali su se i u pripremi konferencije, Dubravka Bačun kao predsjednica Organizacijskoga odbora, a dr.Ivica Oslić kao član Stručnoga odbora i voditelj okrugloga stola.
D. Bačun i I. Oslić