Search
Hrvatska
Tesla u 21. stoljeću 
Branding u službi Tesle i Ericssona

Što bi učinila danas kompanija koja bi imala u svojim rukama izum koji može promijeniti svijet, koji može promijeniti budućnost?

 

Neosporno je da danas marketing ima veliku ulogu u plasiranju proizvoda i usluga na tržište. Dobar marketing i pažljivo osmišljavanje branda mogu i lošijem proizvodu poboljšati prodaju. Što je u stvari brand? Jedna od definicija kaže: "Proizvod je ono vidljivo što se može opipati i pogledati; brand su neopipljive stvari kao povjerenje, odanost, odnosi, pripadnost…" Dakle, brand čini korisnički iskustveni doživljaj kompanije. Kako s tim "neopipljivim" stoje Nikola Tesla i globalni Ericsson?

 

Nikola Tesla, najveći izumitelj na prijelazu u 20. stoljeće, bio je čovjek ispred svog vremena. Poznat je njegov citat kojim svojim tadašnjim kolegama poručuje "vama pripada sadašnjost, meni budućnost". To se pokazalo točnim jer njegovih više od 700 izuma (od čega je manji dio patentiran), danas su izravno ili neizravno dio naših života. Ovih dana povodom 150. godišnjice rođenja Nikole Tesle IEEE organizacija izjavila je da se izumi Nikole Tesle primjenjuju u 50% područja u čak 38 IEEE tijela. Nikola Tesla je dvije godine bio dopredsjednik IEE organizacije (Institut of Electrical Engineering), preteče današnjeg IEEE. Poznato je da korporacija Ericsson ima veliki doprinos upravo u standardizacijskim tijelima IEEE. Dakle, Nikola Tesla je omogućio inženjerima da razviju svoj posao, drugim riječima da zarađuju novac.

 

Tesla je bio vizionar, no nažalost zbog pomanjkanja razumijevanja okoline oko upotrebljivosti njegovih ideja, što je dovelo do pomanjkanja financiranja, mnogi od njegovih izuma u tadašnje vrijeme nisu postigli komercijalnu vrijednost. Tesla je imao problem s marketiranjem i brandiranjem svojih ideja. Mnoge njegove ideje preuzeli su i razvili drugi znanstvenici dijelom i zato što Tesla nije odgovarajuće patentirao te ideje. U svezi s tom temom poznata je njegova izjava "Ne žalim što su drugi pokrali moje ideje, ali žalim što nemaju svoje."

 

Pozicioniranje Ericssonovoga branda

 

Danas je jasno da ideja sama nije dovoljna, rad na njenoj upotrebljivosti i kasnija komercijalizacija dio su procesa. Takav slijed pratimo i u našoj kompaniji. Vizija korporacije Ericsson je biti predvodnikom u novom svijetu telekomunikacija. Istraživanje i razvoj predstavljaju glavnu pokretačku snagu Ericssona - trećina zaposlenika radi u ovom području, a oni su do danas registrirali preko 20.000 patenata.

 

Ericsson je svoj brand pozicionirao u okviru strategije partnerstva za napredak svojim kupcima. Osnovne vrijednosti koje se promiču u korporaciji su poštovanje, profesionalizam i upornost: poštovanje jer trebamo slušati i razumjeti jedni druge, a posebno potrebe naših kupaca; profesionalizam jer uvijek trebamo usavršavati svoje kompetencije i izvrsnost, te isporučivati u skladu sa ugovorenim; upornost jer ne odustajemo kada je teško, jer nikada ne napuštamo svoje kupce. U Ericssonu se vjeruje da taj način njegova krilatica "S Ericssonom u budućnost" (Ericsson Taking You Forward) dobiva puni smisao.

 

Nikola Tesla je širom otvorio vrata korištenju spoznaja o iskoristivosti elektromagnetskih valova, a time je učinio mnogo u pokretanju telekomunikacijske industrijske grane. Svojom marljivošću, upornošću, strpljivošću udario je temelje području rada u kojemu je Ericsson danas tržišni lider, a iste te principe, kako smo već istakli Ericsson smatra osnovnim vrijednostima svoje korporativne kulture.

 

Nikola Tesla je želio da se svaki od njegovih izuma koristi samo za dobrobit široke društvene zajednice, za dobrobit čovječanstva. Ericsson također želi biti prepoznat u današnjem svijetu kao društveno osjetljiva kompanija koja brine o svojim zaposlenicima i promiče komunikaciju među ljudima na svim kontinentima omogućujući razmjenu informacija svima i svugdje u skladu s Poveljom Ujedinjenih naroda o pravima čovjeka.

 

Dakle, odgovor na pitanje s početka mogao bi glasiti: Današnje kompanije koje bi imale "vrata budućnosti u svojim rukama" dobro bi to iskoristile za vlastitu promociju i financijski rast. Tesla možda u tome nije bio vješt, ali je zadužio čovječanstvo svojim izumima. Stoga mu naša kompanija koja desetljećima nosi njegovo ime i Republika Hrvatska, koja je ovu godinu proglasila godinom Tesle, odaju priznanje. Ovo je godina u kojoj bi se svi trebali prisjetiti da iza svakog telefonskog poziva, svakog uključivanja svijetla, svakog kućanskog aparata, svake igračke s daljinskim upravljanjem i još puno toga upravo stoji genij Nikole Tesle.

 

T. Pribanić, O. Kopajtić i M. Lovreković