Search
Hrvatska
S 9. godišnje GSM konferencije Srednje i Istočne Europe 
Hajdemo, 3G!
Deveta godišnja konferencija GSM zajednice Srednje i Istočne Europe održana je u Zagrebu, 22. i 23. rujna 2004. Skup je protekao u traženju odgovora na pitanje kako održati tržišni udio u GSM-u i istovremeno povećati profit na putu prema trećoj generaciji mobilnih sustava (3G).

Hotel Sheraton ugostio je sudionike 9. godišnje GSM konferencije Srednje i Istočne Europe.
Srednja i Istočna Europa predstavljaju jednu od najbrže rastućih mobilno-komunikacijskih svjetskih regija. Ipak, kako je porast prirodno ograničen brojem mogućih korisnika mobilnih sustava te se približava svojoj zasićenosti, operatori neminovno moraju fokusirati svoje strategije na održanje i zaštitu postignutih tržišnih udjela te povećanje prosječne zarade po pretplatniku (ARPU – Average Revenue per User).
Govornici na konferenciji, mahom rukovoditelji marketinških jedinica operatora, iznijeli su primjere sa svojih tržišta o platformama mobilne industrije u mrežama i njihovog utjecaja na poslovanje. Također su naznačeni izazovi, ali i rješenja koja su potrebna za strateški rast i uspjeh na tržištu. Ove je godina na zagrebačkoj konferenciji GSM asocijacije bilo prisutno preko 250 sudionika s preko 60% predstavnika GSM operatora u regiji.
Konferencija je započela panel diskusijom na kojoj je sudjelovao i Wolfgang Breuer, glavni izvršni direktor, HT Mobile. Naznačen je veliki rast GSM korisnika u Rusiji koji doseže brojku od 3 milijuna novih pretplatnika mjesečno, razlike u prosječnoj potrošnji po korisniku u ruralnoj i urbanoj okolini od 1:5 te važnost podatkovnog prometa u ukupnoj strukturi zarade koja doseže vrijednosti od 15%. U nastavku su ključni industrijski eksperti u svojom izlaganjima obradili sljedeće tematske cjeline:
· Ključne poslovne prilike i izazovi za operatere i isporučitelje rješenja · Reguliranje tržišta i efekt koji donosi članstvo u Europskoj Uniji · Privlačenje novih i zadržavanje postojećih pretplatnika · Podatkovni promet i povećanju prihoda po korisniku uz maksimizaciju profita · Povećanje tržišnog natjecanja između GSM operatera · Naplata i tarife kao model uspješnosti na natjecateljskom tržištu · Roaming i interoperabilnost · Nove komercijalne i probne 3G mreže.
Analiza tržišta
Slijedila je globalna i regionalna analiza tržišta na kojoj je istaknut globalni rast broja novih korisnika (trenutačno ih je u svijetu 1,53 milijarde). Predviđa se da će brojka od dvije milijarde biti dosegnuta u trećem kvartalu 2006. Spomenuti su i najveći svjetski operatori od kojih na vodeće tri pozicije nalazimo dvije kineske tvrtke. Što se tiče Srednje i Istočne Europe, ona pokriva 9% ukupnoga svjetskoga tržišta, a nalazi se na drugom mjestu po brzini rasta penetracije. Interesantan podatak odnosio se i na raspodjelu prepaid i postpaid korisnika, koja u ovom trenutku ide u korist prepaid korisnika. Također, rast u podatkovnom prometu i dalje je prisutan, iako je još uvijek najvećim dijelom pokriven SMS prometom dok se prosječna zarada po korisniku stabilizirala nakon uvođenja konkurencije na tržištu operatora. Nove 3G mreže se očekuju i u našem dijelu svijeta u sljedećoj godini, uz važan razvoj EDGE mreža tijekom 2004., gotovo u cijelom svijetu.
Prvi radni dan konferencije okončan je prezentacijom različitih primjera fokusiranosti na održanje tržišnih udjela i povećanje zarade. U tom je dijelu konferencije predstavnik Europske komisije istakao važnost natjecateljskoga tržišta za ekonomiju ujedinjene Europe, uz želju za poravnanjem velikih razlika među europskim zemljama po pitanju cijena interkonekcija. Također je istaknuto i to da je uloga regulatora praćenje tržišta i uvođenje harmoniziranih mjera.
Drugi dan konferencije
Na početku drugoga dana 9. godišnje GSM konferencije Srednje i Istočne Europe organizirana je diskusija koji se bavila ulogom virtualnih operatora na tržištima Srednje i Istočne Europe. Pri tome su se mogli čuli različiti primjeri vezani uz poslovanje virtualnih operatora u Sloveniji, Ruskoj Federaciji i Poljskoj. Generalni zaključak je bio da virtualni operatori svoj uspjeh mogu ostvariti samo u poslovnoj simbiozi s postojećim mobilnim operatorima, a nikako ne u izravnom tržišnom natjecanju protiv njih. Poslovni uspjesi virtualnih operatora uglavnom su rezultat specifičnih regulatornih okvira (slučaj Slovenije) ili nedovoljno razvijene marketinške i prodajne organizacije u načinu djelovanja samih mobilnih operatora (slučaj Rusije). Najveći uspjeh virtualni operatori ostvaruju u poslovnim modelima u kojima se sami mobilni operatori ponašaju kao prodavači mrežnih kapaciteta (tzv. «last-mile» ili «bit-pipe» isporučitelji), dok oni sami osiguravaju dodatne vrijednosti vezane uz marketing i odnos s pretplatnicima. Imajući u vidu tržište Srednje Europe, uslijed prisutnosti globalnih mobilnih operatora, poput T-mobila i Vodafona, standardi vezani uz kompletnu ponudu mobilnih usluga su ostvareni na vrlo visokoj razini pa je potencijalni prostor za potencijalne virtualne operatora prilično smanjen.
Konferencija je nastavljena s više izlaganja vezanih uz trend konvergirane naplate usluge. Do sada su mobilni operatori imali dva različita sustava naplate – jedan za prepaid drugi za postpaid korisnike. Sadašnja tehnološka nastojanja vode prema spajanju ovih dvaju sustava u jedinstveni sustav kako bi se značajno pojednostavio proces uvođenja novih usluga, a ujedno i smanjili operativni troškovi operatora. Dosta je vremena posvećeno različitim fleksibilnim načinima naplate usluga koje se temelje na prijenosu podataka (npr. naplata korištenja GPRS, MMS-a te drugih aplikacija i sadržaja).
Potom je uslijedila tema koja se bavila problematikom GPRS roaminga. Iako GPRS roaming polako postaje jednako uobičajen kao i GSM roaming, i dalje mobilni operatori imaju puno manji broj GPRS roaming ugovora s drugim operatorima. Razlog leži u činjenici da tehnička realizacija i procesi vezani uz GPRS roaming u samom početku nisu bili dovoljno precizno regulirani pa su mnogi operatori imali dosta dilema i alternativa, dok konačno nisu pronašli optimalan put. Na samom kraju konferencije iznesena su prva iskustva operatora koji su implementirali UMTS u komercijalne ili pokusne svrhe, npr., poput Mobitela Slovenije. Još jednom je bilo vidljivo da je riječ o novoj i puno složenijoj tehnologiji od GSM-a za čiju pravilnu implementaciju je potrebno imati značajno iskustvo i znanje.
Konferencija je završena kratkim izlaganjem na temu evolucije mobilnih mreža gdje je još jednom ponovljeno da se gotovo svi operatori u regiji kreću u smjeru uvođenja WCDMA kao glavne 3G tehnologije.
S. Vojvodić i B. Drilo