Search
Hrvatska
ZEMLJA*ČOVJEK*OKOLIŠ 
Desetljeće obrazovanja za održivi razvoj je pred nama
Sjećate li se?
Skup o Zemlji, Program za promjenu (AGENDA 21), Deklaracija iz Ria i niz sličnih pojmova povezuju nas s 1992. godinom. Postavljeni su opći ciljevi, rađeni su programi, stvarani su planovi, izdvajana su sredstva i ... svatko neka sam zaključi što je on osobno učinio za boljitak okoliša, za svoje okruženje, a koliko smo učinili kao zajednica. Jeste li, jesmo li zadovoljni s rezultatima? Naravno, priča uvijek počinje u vlastitom dvorištu, slijedi pogled na susjedovo dvorište, pogledajte ulicu kojom idete na posao, prošećite svojim gradom, osvrnite se oko sebe.
Uvijek može bolje
Na temelju najave početka Desetljeća obrazovanja za održivi razvoj koje omeđuju godine 2005. i 2014. na web stranicama Ujedinjenih naroda, http://portal.unesco.org/education/en, možemo zaključiti kako ipak nije učinjeno dovoljno, odnosno, da postoji prostor za poboljšanje. Znamo li tumačenje pojma održivi razvoj, razumijemo li se, barem donekle, u tu tematiku? Iako više puta ponavljana, tumačenja održivoga razvoja, čini se nisu do sada dala zadovoljavajuće rezultate.
U izvještaju UN naslovljenom "Naša zajednička budućnost", iz 1987. godine, održivi razvoj je opisan kao proces promjena u kojemu su iskorištavanje resursa, smjer ulaganja, orijentacija tehničkoga razvoja i institucionalne promjene u međusobnom skladu. To omogućava ispunjavanje potreba i očekivanja sadašnjih i budućih naraštaja. Institucionalne promjene su promjene u političkom, obrazovnom, pravnom, financijskom i ostalim sustavima.
Nakon sedamnaest godina raznih programa i planova jasno je da imamo problem s ključnim riječima: «međusobni sklad». Dovoljno je pogledati promjene koje su se dogodile na informacijsko-komunikacijskom području i uočiti da se, primjerice zakonodavstvo, obrazovni sustav te školski sustav, nisu mijenjali i usklađivali s ponuđenim mogućnostima tehničkoga razvoja.
Ciljevi i....
Ciljevi UN u Desetljeću obrazovanja za održivi razvoj su sljedeći: - promicati obrazovanje kao temelj održivoga društva i ugraditi načela održivog razvoja u obrazovni sustav na svim razinama, - jačati međunarodnu suradnju prema razvoju i dijeliti inovacije u razvoju obrazovnih programa, praksi i politika za održivi razvoj, - postavljati specifične ciljeve za zainteresirane strane i razvijati odgovarajuće sheme primjene.
...njihovo ostvarenje
Postavljene ciljeve treba i ostvariti. Bez obzira na to što se govori o učenju tijekom cijeloga života, obrazovanju na svim razinama, a to odnosi na sve nas, ipak riječ obrazovanje odmah povezujemo s nastavnim osobljem. Zainteresirani mogu na navedenoj web stranici naći zanimljive materijale o važnosti i ulozi informacijsko-komunikacijskih tehnologija u obrazovanju općenito, a posebno je naglašena njihova važnost u obrazovanju nastavnika.
Evo nekih naslova:
- Virtualno sveučilište: Modeli i poruke, učenje na primjerima
- Informacijsko komunikacijske tehnologije u obrazovanju nastavnika, Program za škole i program za razvoj nastavnika
- Učenje na daljinu, Razmatranje smjerova, politike i strategije.
Novi izazovi i za Ericsson Nikolu Teslu
U uvodnom dijelu jedne od publikacija naglašeno je da su ustanove za obrazovanje nastavnika suočene s izazovom pripreme novoga naraštaja nastavnika koji će učinkovito upotrebljavati nove alate za učenje. U toj pripremi, osim pažljivoga planiranja, naglašena je važnost razumijevanja društveno-ekonomskih promjena koje sa sobom nosi suvremena zajednica utemeljena na informacijsko-komunikacijskim tehnologijama. Na nekim se mjestima, pak, navode čimbenici u tom procesu, među kojima su utjecaj tehnologije na globalno društvo i obrazovanje, stvaranje uvjeta za uspješno uključivanje informacijsko-komunikacijskih tehnologija u obrazovanje nastavnika, potrebnih ICT kompetencija nastavnika, itd.
Desetljeće obrazovanja za održivi razvoj je pred nama. Uključimo se u proces promjena.
D. Bačun