Search
Hrvatska
Intervju s Åkeom Enellom, predsjednikom Ericssona Nikole Tesle 
Ponosan sam na Ericsson Nikolu Teslu

Åke Enell, predsjednik Ericssona Nikole Tesle
Obljetnica osnutka kompanije prava je prilika za njenoga predsjednika da komentira poslovanje organizacije koju predvodi. Naročito ako je riječ o 55. obljetnici, takvoj kakvu ove godine obilježava vodeći hrvatski isporučitelj telekomunikacijskih i komunikacijsko-informacijskih (ICT) rješenja i usluga, Ericsson Nikola Tesla. Pitanja nije uzmanjkalo, a Åke Enell, predsjednik kompanije bio je spreman na njih iskreno odgovoriti.
- Sjećate li se svojih prvih dojmova po dolasku u Ericsson Nikolu Teslu i Hrvatsku, kada ste preuzeli dužnost predsjednika kompanije?
- Da, naravno, bilo je to 1998. Zemlja koja je tek nedugo prije mojega dolaska izašla iz Domovinskoga rata nije se doimala kao sjajno mjesto za rad, ali ono što sam prije dolaska u Hrvatsku čuo o samoj kompaniji kojom sam imao predsjedavati zvučalo je jako dobro. Znao sam da dolazim predvoditi jedan dobro uređeni sustav. Trebalo ga je tek neznatno usavršiti kako bi postao organizacija na koju se mogu ugledati druge Ericssonove lokalne kompanije u regiji. Reputacija koju su uživali stručnjaci iz Hrvatske u Ericssonovoj grupi i u to je doba bila odlična, a ta je činjenica tijekom svih godina mojega rada u Ericssonu Nikoli Tesli ostala postojana. Kako sam s vremenom sve bolje upoznavao kompanijin način rada, postajao sam sve sigurniji u njenu snagu. Već u samom početku imao sam osjećaj kako će mi se ta kompanija "uvući pod kožu" i kako će moje godine provedene u njoj ostaviti uočljiv trag u mom profesionalnom životu. A što se Hrvatske tiče, kao stranac i poslovni čovjek koji je nekoliko godina proveo radeći i živeći u toj zemlji, moram iskreno reći na temelju osobnoga iskustva kako je u zadnjim godinama mnogo toga postignuto te su se moji intimni strahovi koje sam imao po dolasku u zemlju pokazali neutemeljenima. Riječ je o zemlji s velikim potencijalima pa sam se kao predsjednik Ericssona Nikole Tesle uvijek osjećao počašćenim u različitim prilikama u kojima je naša kompanija podržavala Hrvatsku na njenom putu u Europu.
- Na koji način Ericsson Nikola Tesla pridonosi uspješnom poslovanju Ericssonove grupe i hrvatskoga gospodarstva?
- Ukratko, stalnim nastojanjem da se postigne izvrsnost u svim aktivnostima. Zakopamo li dublje ispod ove naizgled površne i jednostavne tvrdnje naći ćemo mnogo napora da se prilagodimo globalnim trendovima u telekomunikacijama te da svoj rad maksimalno pojednostavimo i učinimo ga što je moguće djelotvornijim. Tradicija predanosti poslu i uvažavanja tržišnih promjena učinila je Ericsson Nikolu Teslu jednim od Ericssonovih centara kompetencija za cjelovita komunikacijska rješenja i usluge. Inovativni duh koji je oduvijek prožimao poslovanje Ericssona Nikole Tesle pretvorio je kompaniju u jedan od Ericssonovih najznačajnijih centara za istraživanje i razvoj. Na kraju, ali ne i manje važno, kompanijina tradicionalna usredotočenost na kupca i na zadovoljavanje kupčevih potreba i htijenja Ericsson Nikolu Teslu učinili su jednim od važnih Ericssonovih prodajnih kanala. Kao po pravilu, hrvatski stručnjaci postižu odlične rezultate čak i na tako zahtjevnim tržištima kao što su to Centralna Azija i Afrika. Stoga nas u korporaciji prati glas onih koji uvijek, bez obzira na okolnosti, na vrijeme ostvaruju planove. A ja mogu samo dodati kako je to reputacija kakva se samo poželjeti može. Što mogu reći o poziciji naše kompanije u Hrvatskoj, a da to već nije bilo rečeno? Priznanje Zlatna kuna, koju smo kao najbolja velika hrvatska kompanija dobili za 2002. godinu od Hrvatske gospodarske komore, sve jasno govori. Jednako jasno i glasno o kvaliteti našega rada zbori i priznanje Europske zaklade za upravljanje kvalitetom koja nam je prošle godine dodijelila certifikat Prepoznat po izvrsnosti. Mi smo potvrđeni i prepoznati kao dobročinitelj hrvatskoga društva koji ima vodeću ulogu na putu prema novoj ekonomiji. Zbog takvih postignuća ponosan sam na Ericsson Nikolu Teslu. Paradoksalno, naša kompanija nije tipična Ericssonova kompanija, ali nije niti tipična hrvatska kompanija, pa ipak, mi istinski pripadamo i Ericssonu i Hrvatskoj. Rekao bih da smo iz oba ova svijeta uzeli ono najbolje te da smo te prednosti uspjeli spojiti kako bismo izgradili suvremenu kompaniju koja djeluje na principima izvrsnosti. Sagledamo li naše iskustvo iz šire perspektive, ono može i Ericssonu i Hrvatskoj poslužiti kao svjetionik na putu kojim im valja nastaviti.
- Preokrenimo prethodno pitanje: Što za kompaniju znači članstvo u globalnoj Ericssonovoj grupi i na koji način na poslovanje kompanije utječe činjenica da je ona bazirana u Hrvatskoj?
- Dostup Ericssonovim tehnologijama nezaobilazni je čimbenik, zapravo, temelj kompanijinoga djelovanja. Znamo da svojim kupcima možemo ponuditi sustave, rješenja i usluge u rangu najkvalitetnijih na tržištu, što nas čini veoma samopouzdanima u našim tržišnim aktivnostima. Također, pripadnost Ericssonu omogućila je našim stručnjacima sudjelovanje u globalnim timovima i procesima, čime su im otvorena vrata prema najsuvremenijim stručnim znanjima, odnosno, profesionalnom usavršavanju. S druge strane, Hrvatska je Ericssonu dala odlične stručnjake koji su se postupno dokazali sposobnim ne samo upiti Ericssonove kompetencije, već ih i dalje razviti, primijeniti ih na drugačiji način, dajući im tako novu vrijednost. Dobra suradnja s hrvatskim sveučilištima, prvenstveno s Fakultetom elektrotehnike i računarstva u Zagrebu i Fakultetom elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje u Splitu, u tom se je području pokazala dragocjenom. U zadnje vrijeme sve je veći broj stručnjaka iz Ericssona Nikole Tesle koji predvode Ericssonove regionalne i globalne projekte.
- Kakav put je kompanijin menadžment predvidio za Ericsson Nikolu Teslu u doglednoj budućnosti?
- Budući da smo tijekom prošlih godina naučili kako je stalna promjena, koja je nužna za opstanak među najboljima i vodećima, jedini način da se kompaniji osigura rast poslovanja, ne vidimo razloga za promjenu te naše temeljne strategijske odrednice. Nitko ne zna što će budućnost donijeti, ali ono što sa sigurnošću možemo ustvrditi je da naše prilike za uspješnu budućnost ovise o našoj usklađenosti s tržišnim trendovima, o mogućnostima naših kupaca da ostvare poslovni rast te o daljnjem razvoju naše inovativnosti. Moramo ostati fleksibilni te biti spremni da često iskusimo ponekad i veoma bolne promjene u načinu razmišljanja. Na tom putu bit će nužne i određene žrtve, i osobne i profesionalne. Ali, nitko nam nikada nije obećao da će djelovanje u telekomunikacijskom sektoru biti lako i jednostavno. Ericsson Nikola Tesla je u svojoj nedavnoj povijesti prošao kroz veoma složeni proces transformacije od proizvođača telekomunikacijske opreme s proizvodnim pogonima koji su zahtijevali brojnu radnu snagu u suvremenu kompaniju koja kreira i isporučuje softver i cjelovita komunikacijska rješenja i usluge te djeluje gotovo isključivo na principima elektroničkoga poslovanja. Bio je to krupan korak unaprijed, koji je kompaniji osigurao današnju dobru poziciju. Iz svojega poslovanja izdvojili smo one dijelove koji se više nisu uklapali u naše novo osnovno područje poslovanja, što je za posljedicu imalo smanjenje broja zaposlenika na otprilike tisuću, a i struktura kompanijinih potencijala morala je biti, usudio bih se reći, drastično promijenjena. Taj tranzicijski period nije bio lak, ali je bio neizostavan kao preduvjet kompanijinoga opstanka u novim okolnostima koje su se pojavile i na globalnom telekomunikacijskom tržištu i u hrvatskom društvu.
- Između ostaloga, Ericsson Nikola Tesla želi biti na domaćem tržištu prepoznat kao kreator suvremenoga stila življenja u Hrvatskoj? Na koji način se to kani postići?
- U suradnji s našim kupcima, hrvatskim telekom operatorima i isporučiteljima Internet usluga, Ericsson Nikola Tesla gradi nacionalni komunikacijski sustav koji u mnogočemu i na mnogo načina utječe na svakidašnji život krajnjih korisnika komunikacijskih usluga u Hrvatskoj. Jedan od izvrsnih primjera za to je naš odnedavni angažman u sferi e-sustava, naročito kada je riječ o e-zdravstvu. Ericsson Nikola Tesla jedna je od vodećih kompanija u tom području u Ericssonovoj grupi, a sigurno je i jedna od najjačih i najkompetentnijih u Hrvatskoj. Projekti koji se odnose na informatizaciju hrvatskoga sustava zdravstva i hrvatskih bolnica unijet će mnogo promjena u jedno od najznačajnijih područja našega društva – brigu o zdravlju. Svojim učinkovitim rešenjima i uslugama za e-zdravstvo Ericsson Nikola Tesla je u poziciji na veoma zamjetan način utjecati na svakodnevicu građana Hrvatske. Naš ulazak u sferu e-sustava, odnosno, ulazak u područje informacijsko-komunikacijskih sustava ima i drugu dimenziju – on potvrđuje da je kompanija dovoljno hrabra i sposobna zakoračiti i u nova poslovna područja kako bi uz maksimalnu učinkovitost iskoristila kompetencije i potencijal svojih stručnjaka, a njima osigurala visoko vrijedne poslove. Premda je dugo godina bio poznat isključivo kao telekomunikacijska kompanija Ericsson Nikola Tesla je pravodobno prepoznao trend konvergencije industrije medija, telekomunikacija i informatičkih sustava te je poduzeo odgovarajuće korake kako bi se taj dolazeći trend inkorporirao u kompanijino poslovanje. U ovom trenutku kada se većina drugih kompanija tek odlučuje napraviti prve nesigurne iskorake u to poslovno područje, Ericsson Nikola Tesla već ima snažan stručni tim te pouzdana rješenja i usluge vrhunske kvalitete, a i sposobnost da ta rješenja i usluge implementira i održava.
- Nakon što ste na čelnoj poziciji u kompaniji proveli nekoliko godina, što biste izdvojili kao njenu najvažniju prednost?
- Bez imalo dvojbe mogu reći da je to kompanijin intelektualni kapital. Čini mi se da se u zadnje vrijeme fraza "ljudi su najveća vrijednost naše kompanije" čuje toliko često da je donekle izgubila na svojoj vjerodostojnosti, no u slučaju Ericssona Nikole Tesle ona je apsolutno točna. Bez predanih profesionalaca koji razumiju kompanijinu misiju i vjeruju u nju te koji se ne štede u ostvarivanju planiranih zajedničkih ciljeva sva postignuća o kojima smo maločas razgovarali bila bi nemoguća. To treba javno reći i prepoznati kao veliku vrijednost prema kojoj se treba i valjano odrediti. Kompanija se stoga trudi svojim zaposlenicima osigurati najbolje moguće uvjete za rad te stimulirati njihovu kreativnost cijelim nizom pogodnosti na radnom mjestu. Imamo dobar razlog zbog kojega nastojimo privući i zadržati najsposobnije hrvatske stručnjake iz područja telekomunikacija i srodnih industrija – privlačenje i zadržavanje sofisticiranih profitabilnih poslova koji će kompaniji osigurati daljnji rast poslovanja, na zadovoljstvo naših dioničara i cjelokupnoga hrvatskoga društva. Osobno, dopustite mi da se u ovoj prigodi svim zaposlenicima Ericssona Nikole Tesle zahvalim na lojalnosti te da im čestitam 55. obljetnicu osnutka kompanije. I dio njihovoga života utkan je u tih 55 godina, godina kontinuirane borbe na vjetrometini sve sofisticiranijih telekomunikacijskih tehnologija i tržišnih uvjeta u nastojanju da se ostane među vodećima, ali i godina koje su urodile prekrasnim plodom – dobro pozicioniranom kompanijom znanja i izvrsnosti u kojoj danas radimo.
J. Lončar