Search
Hrvatska
Upravljanje kvalitetom 
Samoprocjena 2004. – nastavak poboljšavanja
Samoprocjenjivanje prema modelima poslovne izvrsnosti Ericsson Nikola Tesla provodi od 1996. godine. To je u 2003. godini pridonijelo da naša kompanija, kao prva i jedina hrvatska kompanija, dobije od Europske zaklade za upravljanje kvalitetom (EFQM) prestižan certifikat Prepoznat po izvrsnosti. Nastavljajući put prema izvrsnosti, u srpnju 2004. godine najviše vodstvo u ETK (ETK Top Team) izvršilo je novu samoprocjenu.
EFQM model izvrsnosti sadrži devet aspekata: pet ih osposobljava kompaniju za postizanje izvrsnih rezultata, a četiri pokazuje kompanijina postignuća. Za svaki je aspekt razvijen niz pitanja na koja treba dati što točnije i nepristranije odgovore u smislu dobrote primijenjenih pristupa te potencijala i širine njihove primjene u kompaniji. Sustav bodovanja omogućuje dobro određivanje razine postignuća i to za svaki aspekt i ukupan rezultat kompanije.
Prema objavljenoj strategiji samoprocjenjivanja za razdoblje između 2002. i 2006. godine nastavljamo sa samoprocjenjivanjem i korištenjem otkrivenih potencijala za poboljšavanje. Na taj način sustavno pripremamo ETK za kandidiranje za Posebnu nagradu EFQM-a (Special Prize Winner) u 2006. godini. Do sada tu nagradu nije dobila niti jedna kompanija u Hrvatskoj. To je prilika da još jednom budemo prvi i jedini.
EFQM upitnik
Za samoprocjenu je korišten standardni EFQM-ov upitnik s 50 jednakovrijednih pitanja raspoređenih u 9 aspekata modela izvrsnosti. Taj upitnik omogućuje provođenje samoprocjenjivanja, uz maleni utrošak vremena i dobivanje vrijednih informacija o postignućima i mogućim vrijednim prigodama za poboljšavanje – i to sve prema europskim kriterijima. Svaki je menadžer odgovarao na svako pitanje birajući jedan od četiri moguća odgovora. Model bodovanja je oblikovan tako da se dobiju bodovi za svaki aspekt, kao i za ukupan rezultat. Maksimalno je moguće dobiti 1000 bodova (100%). Rezultat od 500 i više bodova znači vrlo dobro do izvrsno postignuće, a više od 750 bodova postignuće je svjetske razine.
Rezultati samoprocjene
Dijagram na priloženoj slici pokazuje postignuće dobiveno samoprocjenom prema EFQM modelu izvrsnosti za cijelu kompaniju. U 2004. godini samoprocjenom je za ETK dobiveno 790 bodova ili 79%. To je povećanje za 2,6% u odnosu na prethodnu godinu. Na tako visokoj razini poslovne izvrsnosti postizanje većega godišnjeg poboljšanja je izuzetno teško, pa će daljnji pomaci na skali izvrsnosti biti sve teži.
Radar dijagram pokazuje i postignuće za svaki od devet aspekata EFQM modela izvrsnosti. Aspekti izvrsnosti nalaze se na slici na vršcima zraka na radar dijagramu. Također je vidljivo da više nema značajnijih razlika u postignućima za pojedine aspekte. To znači da menadžment u ETK sustavno poklanja podjednaku pažnju svim aspektima poslovne izvrsnosti, što postupno i sigurno vodi do potpunoga upravljanja cjelovitom kvalitetom (Total Quality Management-TQM ), odnosno, do zadovoljavanja svih polagatelja prava (zaposlenika, kupaca, vlasnika kapitala i društvene zajednice). Pored izvrsnih ostvarenja zahtjeva EFQM modela izvrsnosti, na dijagramu je vidljivo da još uvijek ima prostora za nova poboljšavanja.
Detaljnija statistička analiza otkrila je nove konkretne i vrijedne mogućnosti za poboljšavanje. Te ćemo mogućnosti koristiti za planiranje poboljšavanja našega sustava upravljanja u 2005. godini. Izvješće objavljeno na našoj web stranici za kvalitetu sadrži detaljnije informacije o postignućima i mogućnostima poboljšavanja.
Dr. I. Oslić