Search
Hrvatska
ETK Program unaprjeđenja troškovne učinkovitosti 
Važan korak prema uspjehu

Jedan od ključnih čimbenika koji je Ericsson vratio profitabilnom poslovanju nakon recesije na globalnom telekomunikacijskom tržištu bila je povećana svijest o važnosti troškovne učinkovitosti. Sveobuhvatni korporativni program osmišljen je i implementiran u tu svrhu, a Ericsson Nikola Tesla se, naravno, pridružio. "Tim zmajeva» okupljen je kako bi se uhvatio u koštac s nepotrebnim, neopravdanim i suvišnim operativnim troškovima. Zajedno s razvojem kompetencija, proaktivnom potragom za novim poslovnim prilikama, nastojanjima da se učvrste partnerstva s kupcima, usredotočenost na troškovnu učinkovitost održala je Ericsson Nikolu Teslu među najboljim kompanijama u zemlji i u Ericssonovoj grupi. Provođenje Programa unaprjeđenja troškovne učinkovitosti nastavljeno je i tijekom ove godine. Predvodi ga Maria Radtke, direktorica jedinice za Financije u Ericssonu Nikoli Tesli, koja kaže da je tek po dolasku u Ericssonovu kompaniju u Hrvatskoj shvatila kako briga o troškovnoj učinkovitosti može biti zabavna.
- Podsjetite naše čitatelje, molim, na početak provođenja Programa unaprjeđenja troškovne učinkovitosti u našoj kompaniji. S kojim ciljem je to učinjeno i koja je bila vodeća ideja Programa?
Kada sam na početku ove godine došla iz Stockholma raditi u Ericsson Nikolu Teslu troškovna učinkovitost bila je nešto s čim sam živjela i disala. Bili smo svi naglašeno svjesni važnosti troškovne učinkovitosti za Ericssonov povratak profitabilnom poslovanju, ali katkada se briga o troškovnoj učinkovitosti činila zamornom. Kada je protekloga proljeća odlučeno da ću ja preuzeti odgovornost za vođenje Programa troškovne učinkovitosti od Dragana Fratrića, direktora jedinice za Upravljanje nekretninama i opće usluge, koji i dalje svesrdno podržava tu akciju, odmah mi je zmaj, maskota Programa, postao blizak. Naročito mi se, znate, svidjela njegova zelena boja jer tom bojom u našim izvještajima označavamo parametre koji su u skladu s planom, odnosno, koji su odlični. Zmaj je fleksibilno i moćno biće, nepresušne energije, koje je u stanju oko sebe dobrano sve uskomešati. Odlučila sam Program slikovito nazvati «Povratak zmaja» budući da mu je trebalo dati novi zamah. Naime, premda su se neke aktivnosti u okviru Programa kontinuirano odvijale, naš nam se zmaj malo bio uspavao.
Još 1999. godine u Ericssonu Nikoli Tesli pokrenuta je serija različitih programa usmjerenih na postizanje operativne izvrsnosti. Jedan od tih programa odnosio se i na povećanje troškovne učinkovitosti. Bila je to veoma dinamična akcija, u sklopu koje su generirane sjajne ideje. Naravno, pozadina cijele priče je dosta prozaična: štednja. Ali, tu se radilo i o nečemu mnogo važnijem: kontinuiranom poboljšavanju poslovnih i operativnih procesa. U ETK su programi optimizacije i unaprjeđenja dio svakodnevnoga rada svih zaposlenika, a tu troškovna učinkovitost nije iznimka. Troškovi, međutim, uvijek mogu biti na ovaj ili onaj način smanjeni. Tajna učinkovite štednje je, međutim, sadržana u ukidanju loših, skupih, a nepotrebnih navika, realističniji odnos prema svojim mogućnostima i potrebama te uspostavljanje jednostavnijih procesa, kako bi se uz manja ulaganja dobilo puno više. Kada je počeo djelovati 2003. godine, "Tim zmajeva" primijenio je takav pristup te su, primjerice, postignuti odlični rezultati u smanjivanju putnih troškova uspješnim pregovaranjem za niže cijene avionskih karata s obzirom na godišnji ukupni broj putnika iz naše kompanije. Konstruktivno se pristupilo i pitanju viška poslovnoga prostora kojega je kompanija imala budući da se je strateški opredijelila za proizvodnju softvera i napuštanje proizvodnje hardvera. Dobri rezultati postignuti su i u smanjenju IS/IT troškova, optimizaciji rada ispitnih stanica i nekim drugim područjima.
- Koji su kompanijini ciljevi na polju troškovne učinkovitosti za ovu godinu i koliko daleko smo od njihova dosizanja?
Kada sam ja «ušla na scenu» shvatila sam da «Tim zmajeva» treba iznova pokrenuti. Trebalo nam je nešto vremena da se organiziramo, no u ovom trenutku jurimo prema našim ciljevima punom parom.
Naši ciljevi? Naravno, nastojimo svojim aktivnostima podržati kompanijine najambicioznije planove za 2004. vezane uz dobit prije oporezivanja, dovođenje troškova prodaje i operativne troškove na 7% neto prodaje te povećanje ukupne prodaje. S obzirom na to da je kompanija u dosadašnjem tijeku godine ostvarila veoma dobru neto prodaju, troškovi poslovanja bit će zadovoljavajući. Ali ne možemo uvijek računati s visokom neto prodajom koja će nam osiguravati profitabilnost – moramo naše troškove svesti na razinu koja podrazumijeva održivo profitabilno poslovanje, čak i kada bi neto prodaja bila manja. Govorim o apsolutnim brojkama na kraju svakoga mjeseca, a one bi, uvjeravam vas, mogle biti puno bolje.
- Koje se mjere unaprjeđenja troškovne učinkovitosti u našoj kompaniji u ovom trenutku poduzimaju?
Kako bismo ostvarili ovogodišnji plan vezan uz povećanje troškovne učinkovitosti, usredotočili smo se na različita područja. Upravljanje nekretninama jedno je od njih. Vjerujemo da u tom segmentu, zajedno s područjem nabavljanja, možemo postići povoljnije ugovore te značajno smanjiti troškove. U jedinici Upravljanje nekretninama i opće usluge 90% troškova i investicija odnosi se na vanjske dobavljače i tu je niz mogućnosti za postizanje povoljnijih aranžmana. Velika prednost u ovom slučaju je činjenica da tu jedinicu sada predvodi bivši voditelj «Tima zmajeva», a važnu ulogu u takvim pregovorima ima Siniša Ravlić, menadžer za Nabavljanje, novi član tima koji se bavi povećanjem troškovne učinkovitosti u našoj kompaniji. Cilj nam je i smanjiti IS/IT troškove osiguranjem jednoga računala, a ne dva, desktopa i prijenosnoga računala, za svako radno mjesto. Tri vrste troškova (3T) zaslužuju posebnu pozornost: troškovi telefoniranja, troškovi putovanja i troškovi za razvoj kompetencija. I tu je uvedeno niz veoma korisnih mjera: uvođenje mobilnih telefona i korištenje VPN usluge besplatnoga telefoniranja unutar naše jedna je od njih.
U nastojanju da optimiziramo troškove postavljamo si mnoga pitanja. Je li čišćenje nužno baš svakoga dana? Moramo li dodatno plaćati čišćenje računala kada mnogi zaposlenici imaju prijenosna računala i nose ih kući. Je smo li postigli dobar sporazum kada je u pitanju održavanje? Možemo li partneru koji nam osigurava zaštitu prostora ponuditi kompenzaciju koja bi troškovno bila povoljnija i za njih i za nas? Takvim pitanjima mogli bismo ispuniti cijelu stranicu ovih novina.
- Postoje li područja u kojima u daljnjem poslovanju moramo uložiti više napora da bismo smanjili troškove i tako ostvarili ovogodišnji plan vezan uz troškovnu učinkovitost?
Kao i većina drugih stvari i djelotvornost se uvijek može povećati, o bilo kojem području da je riječ, ali postoji nešto na što se svi moramo usredotočiti: svijest o značaju troškovne učinkovitosti. Ako svi budemo razmišljali o trošenju kompanijinoga novca kao da je naš vlastiti, postići ćemo sjajne rezultate. Naumili smo to postići poticanjem kompetitivnoga duha naših zaposlenika, odnosno, uvođenjem uspoređivanja troškova pojedinih organizacijskih jedinica. Mjerit ćemo spomenute tri grupe troškova (3T) svake jedinice u svakom tromjesečju te jedinicu koja je tijekom tromjesečja postigla najveće smanjenje troškova proglasiti pobjednikom. Bit će to prilika se međusobno i u ovom području usporedimo, razmijenimo mišljenja i iskustva i da zajednički unaprijedimo svoje poslovanje. Uskoro očekujte više informacija o ovoj akciji na kompanijinom intranetu.
- Kako svaki od zaposlenika Ericssona Nikole Tesle može pridonijeti povećanju učinkovitosti?
Prvo, važno je prihvatiti ideju da svatko od nas na svoj način može dati značajan doprinos u ovoj akciji. Rad se nastavlja – kada je riječ o troškovnoj učinkovitosti svi moramo biti kreativni i inovativni u svakodnevnomu radu. Vratimo se pitanjima. Može li se ovo napraviti pametnije, jednostavnije? Moram li uistinu putovati da bih to obavio ili će biti dovoljan dogovor putem telefona? Mogu li putovanje planirati malo ranije i tako istražiti koja je najpovoljnija mogućnost? A povoljnih mogućnosti je pregršt, i zbog toga je troškovna učinkovitost zabavna. Uvjerila sam se u kreativnost i domišljatost zaposlenika Ericssona Nikole Tesle, a naš zmaj odličan je simbol tih odlika: fleksibilan, snažan, moćan i … zelen. To je naša boja izvrsnosti.
J. Lončar