Search
Hrvatska
Intervju s Gordanom Kovačević, predsjednicom Ericssona Nikole Tesle 
Novi izazovi

Je li Ericsson Nikola Tesla suočen s početkom jednog novog, zahtjevnog razdoblja? Godina 2004. označila je, u neku ruku, kraj određenoga poglavlja: kompanija se, premda u korporaciji Ericsson ima status nekonsolidirane lokalne organizacije, potvrdila kao važan član Ericssonove globalne zajednice, kompanijin ugled u zemlji popraćen je nizom priznanja za uspješno djelovanje, postignuti su rekordni rezultati na izvoznom tržištu, a uspješni poslovni ciklus kompanije zaokružen je promjenom na mjestu predsjednika kompanije. Od 1. siječnja 2005. predsjednica Uprave Ericssona Nikole Tesle je Gordana Kovačević, koja je poznata kao vrstan lider u Hrvatskoj i Ericssonu, odnosno, u svijetu globalnih telekomunikacija. Hoće li s njenim stupanjem na čelo kompanije doći do značajnih promjena? Hoće li kompanija jednako uspješno nastaviti svoj rad ili ga čak i unaprijediti? Najbolje da pitamo nju samu.
- O čemu razmišljate i kakvi Vas osjećaji obuzimaju u prvim danima rada na poziciji predsjednice Ericssona Nikole Tesle?
- Iznimna mi je čast bila prihvatiti dužnost predsjednice kompanije kakva je Ericsson Nikola Tesla. U toj sam kompaniji prošla svoj cjelokupni profesionalni put te znam da mi je s dužnošću predsjednice kompanije povjerena velika odgovornost s obzirom na kvalitetu stručnjaka koje Ericsson Nikola Tesla zapošljava, njihovu profesionalnu snagu, pobjednički duh i orijentiranost na realizaciju planiranih ciljeva. Voditi snažni, dobro organizirani poslovni sustav kakav je Ericsson Nikola Tesla daje vam, uz osjećaj odgovornosti, poticaj i obvezu da s tog mjesta na kojemu se nalazite stvari usmjeravate nabolje. Znam da zajedno možemo učiniti mnogo, i zato meni kao predsjednici kompanije ljudi koji čine krug mojih najbližih suradnika te ostali kompetentni, učinkoviti i predani stručnjaci Ericssona Nikole Tesle ulijevaju pouzdanje u to da ova kompanija koja je već godinama na uzlaznoj putanji taj put može samo nastaviti. Vjerujem stoga da ćemo i u budućnosti dokazati da smo iznimno vrijedni član poslovne i društvene zajednice u Hrvatskoj, regiji i u Ericssonovoj grupi.
- Koji će biti Vaši prvi konkretni poslovni potezi?
- Temelj 55-godišnjega uspješnog poslovanja naše kompanije jest kontinuitet. Zbog rezultata koje postižemo očigledno smo na pravome putu. Stoga ću, za sada, nastaviti istim pravcem. Naši poslovni ciljevi su jasni i tu se neće mnogo toga promijeniti. Da bismo u tome uspjeli važno je da radimo timski i složno. Upravo zato, moji su prvi poslovni potezi vezani uz dogovore s mojim najbližim suradnicima oko daljnjeg rada i međusobnih odnosa. S obzirom da sam kao osoba otvorena i jasno iskazujem svoja razmišljanja i očekivanja, vjerujem da ćemo bez većih poteškoća definirati međusobne odnose i poslovne odgovornosti. Što se organizacije tiče, osobno vjerujem u fleksibilne organizacije koje se prilagođavaju okolini u kojoj djeluju, i to vanjskim uvjetima (naši kupci, partneri) i internim, unutar globalnoga Ericssona, tako da će se organizacija stalno prilagođavati, a određene ću prilagodbe obaviti uskoro. Vjerujem da je strategijsko učenje srce prilagodljivih organizacija, koje osigurava osobni razvoj pojedinca i timova i razvoj organizacijske kulture prema organizaciji koja stalno uči. Time se ostvaruju konkurentne prednosti u realizaciji pobjedničkih strategija budući da je organizacija njihov sastavni dio. Zajedno sa svojim suradnicima i kolegama i dalje ću promovirati i poticati razvoj timskog rada, kulture koja potiče kreativnost, vizualizira uspješne pojedince i timove, kontinuirano uči i razmjenjuje znanje te svoje odnose temelji na međusobnom povjerenju i etičnosti. Odgovornosti za najsloženije poslove dobit će moji kolege i suradnici koji su do sada pokazali izuzetne rezultate, imaju znanje i kompetencije, ali i liderski stil koji motivira suradnike u timu, tako da svi zajedno možemo i dalje osigurati uvjete i okolinu za nove uspjehe. Nisam i ne mislim biti tradicionalni menadžer, već kreativni lider promjena.
- Donedavna još nije se moglo niti pomisliti kako bi žena, ma kako stručna i kompetentna ona bila, mogla predvoditi kompaniju koja pretendira na poziciju vodećega regionalnoga isporučitelja komunikacijskog softvera i sofisticiranih cjelovitih komunikacijskih rješenja i usluga, a danas Vaš primjer potvrđuje kako je i to moguće. Kako to komentirate?
- Tijekom svoje profesionalne karijere nisam niti u jednom trenutku primijetila da mi to što sam žena na bilo koji način šteti ili utječe na moj status. Vjerojatno je tome pridonio i moj osobni pristup ljudima i poslu te jasno prepoznatljivi kriteriji i vrijednosti koje su mi vodilja u poslovnome i privatnom životu. Smatram da je naš život poruka okolini u kojoj živimo i radimo pa se tako i okolina ponaša prema nama. Uvijek sam se trudila biti odgovornom prema sebi, svojim potencijalima, prema svojim suradnicima, njihovim težnjama i sposobnostima. Jednako rado i uspješno surađivala sam i sa ženama i s muškarcima. Konačno, mislim da je uočljivo kako se broj žena na odgovornim mjestima u poslovnom svijetu u zadnjih nekoliko godina povećava, a da se osvrnem i na telekomunikacije, dakle, tehničku struku, vidim da je sve više kolegica koje završavaju studij elektrotehnike i računarstva te se ravnopravno s kolegama u našoj kompaniji zapošljavaju, rade na projektima, usavršavaju i napreduju. Danas su u Ericssonu Nikoli Tesli žene prisutne na svim profesionalnim i rukovodnim razinama. To je trend koji u suvremenom poslovnom svijetu ukazuje na svijest o tomu da spol više nije čimbenik uspjeha, već da je to, prije svega, znanje, a potom i niz drugih kvaliteta kao što su, primjerice, kreativnost, otvorenost prema učenju i novim izazovima, prilagodljivost, pobjednički duh. Došli smo do faze da u ETK nema smisla govoriti o bilo kakvoj zastupljenosti po spolnoj, dobnoj ili nekoj drugoj pripadnosti jer u takvoj kompaniji važni su drugi kriteriji poput znanja, sposobnosti, nepristranosti i timskoga rada. Predvoditi kompaniju koja pretendira na poziciju vodećega regionalnoga isporučitelja komunikacijskog softvera i sofisticiranih cjelovitih komunikacijskih rješenja i usluga znači stvoriti preduvjete za daljnje jačanje Ericssona Nikole Tesle, a to je moj zadatak i činjenica da sam žena me u tome ne može omesti.
- Ericsson Nikola Tesla dio je globalne korporacije Ericsson. Nije li isključiva praksa tako snažnih korporacija na čelnim pozicijama u lokalnim kompanijama uposliti svoje menadžerske kadrove?
- Da, i to je uglavnom bila dosadašnja praksa, barem u Ericssonu. Međutim, suvremeni svijet, oštra konkurencija na tržištu i sve brži tempo rada nameću novi način ponašanja. Kada je prije otprilike dvije godine na čelo korporacije Ericsson stao Carl-Henric Svanberg, koji je stekao međunarodni ugled suvremenoga, dinamičnoga i fleksibilnoga lidera, jedna od njegovih poruka bila je da takav trend treba promijeniti jer su vizionarstvo, inspirativnost, kreativnost, pobjednički mentalitet, etičnost, stručnost i vještina vođenja sposobnosti koje ne poznaju geografske granice. Moje imenovanje na mjesto predsjednice lokalne kompanije u Hrvatskoj pokazuje da se to i ostvaruje. S obzirom na to da sam imala priliku obići dosta Ericssonovih kompanija u svijetu i tamo upoznala mnoge kvalitetne i predane stručnjake, vrsne menadžere i lidere, drago mi je što vidim da se sada otvaraju jednake šanse za sve te da pripadnost određenom tržišnom području ne mora biti preprekom u postizanju maksimalnoga profesionalnoga postignuća. Uz takav otvoreniji pristup Ericsson može samo profitirati bogatstvom novih, svježih ideja i pristupa, bogatstvom različitosti, što će unaprijediti njegovo poslovanje, potvrditi i učvrstiti njegovu vodeću ulogu u globalnoj telekomunikacijskoj areni.
- Za iznošenje konkretnih pokazatelja poslovanja Ericssona Nikole Tesle u 2004. još je rano. Možete li, međutim, dati preliminarnu uopćenu ocjenu te dati okvirne naznake planova za ovu godinu?
- Drago mi je što sam na mjesto predsjednice kompanije stupila u trenutku kada ona postiže odlične rezultate. Preliminarne analize našega prošlogodišnjega poslovanja ukazuju na dobar status svih ključnih pokazatelja našega učinka. Dobro smo poslovali na sva naša tri tržišna područja: u Hrvatskoj, na internom Ericssonovom tržištu te na izvoznim tržištima u Srednjoj i Istočnoj Europi, Srednjem Istoku i u Africi. Uz 80% ukupne prodaje ostvarene u izvoznim aranžmanima Ericsson Nikola Tesla treći je po redu izvoznik u zemlji te na taj način značajno podupire razvoj hrvatskoga gospodarstva. U nastavku rada treba voditi računa i o svim novim mogućnostima za poslovanje, jer dobar rezultat valja održati. Kada je riječ o telekomunikacijama, s obzirom na propulzivnost te industrije, da bi se zadržao poslovni rezultat jednako dobar kao onaj ostvaren u prethodnoj godini treba u onoj koja slijedi biti još bolji, a da bi se taj rezultat nadmašio, valja biti znatno bolji. Mi unatoč tomu, a zahvaljujući našem već poznatom pobjedničkom mentalitetu, kompetencijama, proaktivnosti i predanosti naših zaposlenika planiramo u 2005. ostvariti povećanje prodaje na domaćem tržištu, održati razinu izvoza te unaprijediti naše marketinško-prodajne kompetencije na svim tržištima. Kompaniju, dakle, ne očekuje lak posao, ali znajući tko će te zahtjevne zadaće realizirati, ne sumnjam u to da će se poslovni uspjeh Ericssona Nikole Tesle nastaviti.
J. Lončar
Potvrda izvrsnosti
Gordana Kovačević u svojoj je dosadašnjoj karijeri primila brojna priznanja kao uspješni menadžer. Prema izboru Hrvatskoga udruženja menadžera i poduzetnika (CROMA), proglašena je Menadžerom godine u Hrvatskoj u kategoriji velikih poduzeća 2004., a novo priznanje stiglo je već početkom 2005.: u Nacionalovom izboru za najuspješnijega menadžera u Hrvatskoj zauzela je visoko drugo mjesto. Uz portret G. Kovačević Nacional je objavio i sljedeće komentare novinara koji su sudjelovali u izboru:
U strogoj kadrovskoj kontroli stranih kompanija u Hrvatskoj koje preferiraju svoje stručnjake za čelna mjesta, Gordana Kovačević isplivala je na prvu poziciju unatoč činjenici da je žena u tipično muškom telekomunikacijskom biznisu. Iako ne djeluje strogo, a možda upravo zbog toga, izvrsno upravlja poslom i ljudima, što joj je uz stručnost donijelo i povjerenje Šveđana.
Snježana Mlinarević, Večernji list
Imenovanje za predsjednicu Ericssona NT zapravo je kruna dugogodišnjega rada na više razina, ne samo u tvrtki, već i u društvu. Iako će mnogi ustvrditi da je to bilo očekivano jer se godinama za to pripremala, osobito jer je vladalo takvo ozračje, i dalje ostaje činjenica da je jednoj jakoj stranoj tvrtki na čelu žena, i to domaća.
Darko Butković, Hina
Već i sama činjenica da je na čelo jedne multinacionalne kompanije u Hrvatskoj došla žena, vrijedna je osobite pozornosti. Gordana Kovačević zaslužila je povjerenje švedskog vlasnika izvrsnim rezultatima u području komunikacijskih rješenja, usluga za kupce i podrške prodaji. (…) Ako su feministkinje u pravu kada kažu da žena mora biti barem 20 posto bolja od svojih muških kolega da bi dobila neku poziciju, onda je Gordana Kovačević uistinu superžena.
Davor Huić, Briefing