Search
Hrvatska
Intervju: mr. Gordana Kovačević, predsjednica Ericssona Nikole Tesle 
Naša kompanija - naša zajednička odgovornost

Rezultati koje smo lani postigli, a koji su nastavak višegodišnjeg uspješnog rada, postignuti su zahvaljujući kompetentnim i predanim ljudima, ljudima koji znaju i mogu više od drugih, koji gledaju dalje i postižu više.

 

Na početku nove poslovne godine mr. Gordana Kovačević, predsjednica Ericssona Nikole Tesle odgovara na pitanja o rezultatima kompanijinoga poslovanja tijekom 2005., o poslovnom okruženju u kojemu kompanija djeluje te o planovima za ovu godinu.


- Prošla je godina dana od kako ste stupili na čelo Ericssona Nikole Tesle. S kakvim osjećajima i razmišljanjima se u ovom trenutku osvrćete na 2005.?

 

- Prošla je godina za mene osobno bila najzahtjevnije razdoblje u cijelom mom radnom vijeku. Premda sam godinama bila na najodgovornijim funkcijama i najbliži suradnik tadašnjim predsjednicima kompanije, ipak je nešto sasvim drugo biti prvi i najodgovorniji čovjek Ericssona Nikole Tesle. Rezultati koje smo lani postigli, a koji su nastavak višegodišnjeg uspješnog rada, postignuti su zahvaljujući kompetentnim i predanim ljudima, ljudima koji znaju i mogu više od drugih, koji gledaju dalje i postižu više. Vrhunska podrška naših stručnjaka, njihovo znanje i profesionalnost, po kojima su prepoznati u cijelom svijetu, najbolji su odgovor sve većim tehnološkim i tržišnim izazovima. Zahvaljujući svemu tome, ponajviše ogromnom zajedničkom radu i zalaganju svih zaposlenika kompanije, moja su se očekivanja s početka mog predsjedničkog mandata i obistinila. Prošla je godina pokazala kako se samo uz ustrajno zalaganje za svaki posao, stalno unaprjeđivanje kvalitete i učinkovitosti našega rada te visoko postavljene standarde može naprijed. Ericsson Nikola Tesla okrenut je budućnosti i poslovnoj izvrsnosti. Tim je teži zadatak koji smo si postavili, da u poslovnom okruženju koje karakteriziraju oštra konkurencija, pritisci na cijene i stalna potreba da se uz što manje operativnih troškova kupcima osiguraju što kreativnija rješenja, mi i nadalje budemo partneri najboljima. Uzevši to u obzir, mogu reći kako je prošla godina u mnogim aspektima našega djelovanja bila test naše snage te s velikim zadovoljstvom i zahvalnošću svim zaposlenicima konstatiram kako smo taj test s uspjehom prošli. Ujedno, usklađenost našega rada sa svjetskim standardima, originalni pristup organizaciji, te pozicioniranje kompanije kao pozitivnog primjera drugima, rezultirala je toliko potrebnom prepoznatljivošću dobro uređenog gospodarskog subjekta. Pohvale te vrste, koje su došle na našu adresu, na samom kraju godine od eminentnih financijskih analitičara, novinara i gospodarstvenika, potvrđuju da smo na dobrom putu.

 

- Za podrobnije ocjene i analize poslovanja ETK u prošloj godini bit će još vremena, no kakve su preliminarne ocjene? Koja kompanijina prošlogodišnja postignuća zaslužuju posebnu pozornost?

 

- U pravu ste, za podrobnije analize i ocjenu poslovanja u 2005. trebamo službenu objavu rezultata, što ćemo i napraviti čim se za to steknu potrebni preduvjeti. Sukladno zakonskim obvezama te našem Kodeksu korporacijskog upravljanja, koji smo usvojili među prvim kompanijama u Hrvatskoj početkom prošle godine, sve će interesne skupine o našem poslovanju u 2005. godini biti istodobno informirane početkom ožujka. Ono što sada mogu reći, a čini mi se najvažnijim, jest potvrda nastavka uspješnog poslovanja kompanije i u godini koja je za nama. Prvi pokazatelji našega učinka u prošloj godini govore o tomu kako smo ispunili naše planove. To je, s obzirom na zahtjevnu situaciju na našim tržištima i složenost našega osnovnoga područja poslovanja, odličan rezultat, pogotovo imamo li na umu da se u svojim prošlogodišnjim ostvarenjima uspoređujemo s 2004. godinom koja je po nekim ključnim pokazateljima bila rekordna. U prošloj smo godini ostvarili i neka veoma značajna postignuća, u čemu nam je kao kvalitetna startna osnova, osiguravši nam dodatnu sinergiju i efikasnost, poslužila organizacija koju smo definirali i implementirali tijekom 2005. godine kroz linijske, projektne i procesne modele rada.

 

Govoreći o našim rezultatima u prošloj godini posebno me raduje što mogu reći kako smo osnažili našu poziciju na hrvatskom tržištu te je ono zadržalo vodeće mjesto među svim našim tržištima. Uz uspostavu odnosa i razvoj poslova s novim operatorom Tele2, uspješno je nastavljena i poslovna suradnja s VIPnetom i T-HT-om. Kao što je poznato s VIPnetom se od 2004. intenzivno radi i na uvođenju treće generacije mobilnih sustava. Uslugama 3G već je pokriveno više od 25% populacije RH. Kontinuiranim isporukama opreme za izgradnju okosnice IP sustava i uvođenje širokopojasnog pristupa (ADSL-EDA) Ericsson Nikola Tesla nastavio je podržavati T-HT u izgradnji mreže koja omogućuje masovno uvođenje širokopojasnih usluga i značajno povećanje broja korisnika Interneta. Na našim izvoznim tržištima izdvojila bih poslovanje na bosansko-hercegovačkom tržištu te tradicionalno uspješno djelovanje na tržištima zemalja Zajednice Neovisnih Država i u Bjelorusiji. Prošla će godina ostati zapamćena i po najvećem pojedinačnom ugovoru s našim novim kazahstanskim kupcem TOO TelecomNetom vrijednom 39 milijuna eura, što je najveći pojedinačni ugovor koji je naša kompanija ikada potpisala. Značajne pozitivne pomake bilježimo i na segmentu koji obuhvaća rješenja za Poslovne korisnike. I na internom Ericssonovom tržištu uspješno smo plasirali svoje usluge, poglavito kada je riječ o istraživačko- razvojnim projektima, dizajnu cjelovitih ICT rješenja i uslugama, pa smo zabilježili snažan rast naših odgovornosti u Ericssonu. Pri tomu ne smijemo smetnuti s uma naše aktivnosti u području e-sustava, posebice u domeni e-zdravstva po kojima prednjačimo u korporaciji. Stoga se nadamo da će i u našoj zemlji u ovoj godini sazrijeti uvjeti u kojima ćemo dobiti priliku zajednici na raspolaganje staviti svoja znanja u širem obimu u tom novom poslovnom segmentu.

 

Kvalitetu i uspješnost kompanije treba gledati i procjenjivati kroz različite perspektive i aspekte među kojima su i financijski pokazatelji u određenoj godini. Međutim ono što je jako važno je na vrijeme strateški odrediti smjer razvoja kompanije, uložiti potrebna financijska sredstva te usmjeriti ostale resurse tako da osiguramo uspješnost i u godinama koje su pred nama. Pri tome mislim na pozicioniranje na novim tržištima i rad s potencijalnim novim kupcima i partnerima, razvoj novih proizvoda, rješenja i usluga, otvaranje novih poslovnih segmenata, ulaganja u ljude, znanja i kompetencije, moderne alate i uvjete rada.

 

- ETK kao kompanija znanja njeguje otvorenu komunikaciju, razvoj kompetencija, kontinuirano usavršavanje poslovnih procesa i nastoji stalno povećavati svoju učinkovitost. U tim nastojanjima najvažnija je uloga motiviranih zaposlenika. Što je u tom smislu pokazalo ispitivanje mišljenja zaposlenika provedeno krajem prošle godine u sklopu Ericssonovoga korporativnoga projekta Dijalog?

 

-Često me menadžeri drugih kompanija u Hrvatskoj pitaju o našim iskustvima vezanim upravo za Dijalog, djelotvoran alat za detektiranje motiviranosti i zadovoljstva naših zaposlenika ukupnim odnosima u našoj kompaniji, ali isto tako i kako vidimo svoje mjesto u širem, korporacijskom okruženju. Moj je odgovor pozitivan jer je Dijalog djelotvoran kao povratna informacija o tome što zaposlenici misle; čime su zadovoljni, što nam kao menadžerima zamjeraju, u čemu smo dobri, a gdje su prostori za poboljšanja. To je izvrstan "prozor" u svijet naših kompetencija, liderskih sposobnosti, suradnje u radnoj sredini i među timovima, komunikacijskih vještina, zadovoljstva uvjetima rada i nagrađivanja te detektor upozoravajućih signala nezadovoljstva ako takvo postoji. Svaki naš menadžer mora prepoznati i uvažiti povratne informacije koje je kroz Dijalog dobio od svojih zaposlenika. Svojim velikim sudjelovanjem u Dijalogu zaposlenici Ericssona Nikole Tesle poslali su jasnu poruku da odgovorno i ozbiljno shvaćaju svoju ulogu u kompanijinom djelovanju, što jako cijenim. Kako sam nedavno u svom pismu svim zaposlenicima naglasila, otvorena i motivirajuća komunikacija u oba smjera između rukovoditelja i zaposlenika ključna je u cilju postizanja dobrih poslovnih rezultata, ali i stvaranja uvjeta za ugodan rad i razvoj svakog pojedinca. Rezultati Dijaloga na razini naše kompanije pokazuju dobre rezultate u svim segmentima te smo po njima u vrhu korporativne ljestvice. Oni su, ujedno, u odnosu na rezultate iz 2004. godine bolji i u većini naših organizacijskih jedinica, i to gotovo u svim područjima. Međutim, prostora za poboljšanje ima kako u pojedinim segmentima tako i u pojedinim organizacijskim jedinicama. Zahvaljujem svim zaposlenicima na povratnim informacijama i dodatnim komentarima koje ćemo koristiti za daljnja poboljšanja u radu.

 

- Kada poslovanje teče bez zastoja i problema svi su zadovoljni, no katkada nepovoljne okolnosti koje spadaju u domenu više sile mogu omesti planove bez obzira na mjere predostrožnosti i planiranje rizika. Na koji način je ETK odgovorio na posljedice požara u kojemu je u rujnu prošle godine uništena i kompanijina oprema?

 

- Požar u skladištu na Jankomiru najveći je takav incident u povijesti naše komapnije, ali i Ericssona globalno. Radi jasnoće treba ponoviti da je naša oprema bila povjerena na skladištenje našem vanjskom dobavljaču koji je tu opremu uskladištio u skladišu na Jankomiru. Kada se požar dogodio, s obzirom da je bila riječ o ozbiljnom incidentu s mogućim dalekosežnim posljedicama, reagirali smo odmah. Na razini kompanije definiran je krizni stožer za upravljanje procesom čiji je osnovni zadatak bio smanjiti utjecaj štete od nastalog događaja na poslovanje kompanije. U toj veoma zahtjevnoj situaciji trebalo je što brže osigurati nesmetani poslovni proces i hitnu nabavu zamjenske opreme te druge aktivnosti koje su u kompaniji definirane direktivama o upravljanju rizicima i koje su predviđene za rješavanje izvanrednih situacija. Ovaj je incident pokazao i koja je snaga ugleda naše kompanije u Ericssonovoj grupi. Podrška matične kuće kao našega glavnoga dobavljača opreme bila je brza i djelotvorna. U odgovoru na ovaj izvanredni poslovni interes rukovodili smo se interesima naših kupaca i nužnošću zaštite njihovih ulaganja te vjerujem kako smo pokazali da i u najtežim uvjetima znamo naći rješenja zadovoljavajuća za sve zainteresirane strane. Kada sve to promatram s vremenskim odmakom, zadovoljna sam kako smo vodili i organizirali aktivnosti po svim segmnetima, od strateškog pristupa rješavanju problema i otvorenih pitanja, suradnje među timovima, komunikacije s velikim brojem uključenih sudionika tog složenog procesa u zemlji i inozemstvu, podrškom stručnih službi pa do konkretnog angažmana brojnih zaposlenika naše kompanije na različitim poslovima. Pokazali smo da smo uigran tim koji dobro "pliva" i u izvanrednim uvjetima. Zato koristim i ovu priliku zahvaliti svima koji su bili, ili su još uvijek, dio nekih od procesa ili aktivnosti. Ovaj je nemili događaj, naravno, utjecao na porast ukupnih kompanijinih troškova, budući da je trebalo osigurati i rezervirati zalihe opreme, neposredno nakon požara. No, kako je pokrenut postupak naplate štete od osiguravajućeg društva, ta će rezervirana sredstva biti naplaćena od osiguravatelja.

 

- Svijet telekomunikacija veoma je dinamičan, čemu doprinose i novi igrači na tržištu. ETK aktivno stvara preduvjete za širenje svoje baze kupaca. Kakva je u tom pogledu bila 2005.?

 

- Prošla je godina bila indikativna kada je riječ o prisutnosti dalekoistočne konkurencije na europskom tržištu. Najbolji je to dokaz da konkurentnost nije omeđena jednim tržištem ili jednom zemljom. Riječ je o globalnom procesu koji se širi kao plimni val s jednog na drugi kraj zemaljske kugle i otvara nove perspektive. Ono što je još jučer bio siguran biznis, danas više nije. Sve je podložno konkurentskom natjecanju s neizvjesnim rezultatom. Zbog toga smo u prošloj godini i na domaćem tržištu i na velikom broju izvoznih tržišta uspostavili suradnju s novim partnerima. Naš je fokus bio i na Ericssonu kao našem prirodnom okruženju te smo na internom korporacijskom tržištu uspostavili partnerstva s nekim organizacijama s kojima do sada nismo surađivali. Naša je baza kupaca, dakle, tijekom prošle godine kvalitetno proširena. Kažem kvalitetno budući da je mahom riječ o kupcima na tržištima s velikim potencijalom za razvoj u najsuvremenijim ICT segmentima, što im mi možemo osigurati. Rezultat je to naše strategije usmjerene na aktivno pronalaženje novih poslovnih prilika i okretanje novim proizvodima i rješenjima. Dakle, višestruko smo pojačali naše aktivnosti na svim našim tržištima želeći u potpunosti zadovoljiti specifičnosti svakoga tržišta i svakoga kupca. Kupac od nas ne kupuje samo rješenje, već rješenje koje će mu brzo i jednostavno osigurati poslovni rast. Ovakav način rada iziskuje od naših marketinško-prodajnih i ekspertnih timova veliku kreativnost, upornost i proaktivnost budući je to jedini način za dugoročni uspjeh. Premda smo u tom dijelu puno napravili, i objektivno rečeno možemo biti zadovoljni učinjenim, s jednakom, ako ne i većom upornošću moramo nastaviti dalje jer u poslu kojim se mi bavimo nema prostora za predah.

 

- Tijekom prošle godine ETK je zaposlio više od 200 inženjera elektrotehnike? Što je temelj tom trendu zapošljavanja koji je prisutan već nekoliko godina i hoće li se on nastaviti i u 2006.?

 

- Kada se prije nekoliko godina cijeli svijet suočio s krizom u telekomunikacijskoj industriji naša je kompanija velikom brzinom nastojala prilagoditi svoje poslovanje i razvoj novonastaloj situaciji. Tih smo godina više razmišljali o tome kako da zadržimo postojeći broj zaposlenika i unaprijedimo strukturu sukladno zahtjevima tehnologije i tržišta, a manje o novom zapošljavanju. Međutim, upravo tih godina stvoren je zdrav poslovni temelj za ono o čemu sada možemo govoriti - o gotovo 340 novih kolegica i kolega koje smo tijekom zadnje dvije godine zaposlili, najvećim djelom u Institutu za telekomunikacije. S jedne strane, bio je to odgovor na dobivanje novih poslova i odgovornosti od korporacije Ericsson te povećanje obujma poslovanja na našim ostalim tržištima. S druge strane, to je iziskivalo angažiranje značajnih financijskih sredstava vezanih uz osiguranje uvjeta rada te razvoj kompetencija novih zaposlenika, ali i dodatne velike napore, dinamiku i angažman menadžera i stručnjaka s iskustvom. Samo po sebi povećanje ukupnog broja zaposlenika za 17% u 2005. u odnosu na 2004. godinu je pozitivan znak rasta aktivnosti. Međutim, mislim da je svima jasno da uz zadovoljstvo tom činjenicom, moramo biti svjesni i ogromne odgovornosti koju smo preuzeli vezano uz budućnost kompanije, ali i našu ulogu na realizaciji značajnih korporacijskih projekata. Samo da spomenem da smo tijekom prošle godine zadržali i značajno proširili po obujmu i aktivnostima sve postojeće odgovornosti, ali i dobili brojne nove. Tako je u sklopu našeg razvojno-istraživačkog centra tijekom prošle godine izuzetno uspješno implementiran Integracijski i verifikacijski centar i organiziran Service Layer razvojni centar. Nadalje, Globalni centar za usluge smo proširili s novim odgovornostima za konzultanske usluge vezane uz dizajniranje i optimizaciju komunikacijskih mreža i otvorili Global Mobile Data Solution centar. Nije dovoljno dobiti nove odgovornosti i zaposliti mlade ljude, treba u godinama koje dolaze osigurati prostor daljnjeg rasta i razvoja. U tom nam velikom izazovu treba svaki naš zaposlenik, svaka ideja i svaki kreativni napor jer da bi zadržali odgovornosti koje imamo jednostavno trebamo biti najbolji. Kombinacijom vrhunskih i traženih kompetencija i znanja, motiviranih zaposlenika, troškovnom učinkovitosti, kvalitetom te realizacijom dogovorenih rokova možemo osigurati da i dalje ostanemo među najsnažnijim centrima znanja u globalnom Ericssonu.

 

- Što je kompanija predvidjela kao svoje glavne ciljeve u ovoj godini? U koje segmente poslovanja će mahom biti usmjerene ovogodišnje kompanijine investicije?

 

- Strateški ciljevi naše kompanije sukladni su strateškim kretanjima na svjetskom telekomunikacijskom tržištu. Stoga je prošle jeseni kompanijin menadžment definirao strategiju i ciljeve za razdoblje između 2006. i 2008. godine te tzv. karticu postignuća (Scorecard) za ovu godinu. Svoje ambicije postavili smo veoma visoko. Na početku ove godine od presudnoga je značaja da odmah snažno startamo sa svim našim zadaćama. Znamo da i ove godine uspjeh možemo ostvariti tek uz realizaciju svih poslovnih prilika na tržištima, kvalitetu usluge te poštivanje rokova ugovorenih s kupcima. S razvojem kompetencija već odavno živimo i radimo kao svakodnevnom zadaćom, a tako planiramo nastaviti i u ovoj godini.

 

Ne očekujemo da će u 2006. godini situacija na tržištu biti jednostavnija. Dapače, spremni smo na još oštriju borbu i nužnost suočavanja sa spretnim i kvalitetnim takmacima. Svoju šansu vidimo u inovativnim cjelovitim rješenja, uslugama koje će poticati rast komunikacijskoga prometa, troškovnoj učinkovitosti u svim procesima i aktivnostima te njegovanju organizacijske kulture utemeljene na iskrenosti, timskom radu i međusobnom uvažavanju. U ovoj godini ćemo, dakle, za postizanje dobroga poslovnoga učinka morati uložiti puno više truda no u prethodnoj godini, morat ćemo raditi uz manje operativne troškove te još brižnije i dosljednije ispunjavati očekivanja naših kupaca. Nadalje, nastavit ćemo još kvalitetniji dijalog s našim dioničarima i sindikalnim partnerima, dok će briga o zadovoljstvu i napredovanju svih zaposlenika ostati jedno od središnjih komponenti naše poslovne strategije.

 

- ETK uspješno djeluje i kao odgovorni društveni poduzetnik koji je usmjeren na razvoj zajednice u kojoj djeluje. Aspekti takve poslovne strategije su višestruki, a jedan od najvažnijih podrazumijeva društvene koristi od sofisticiranih znanja kojima stručnjaci kompanije raspolažu. Uključivanjem u nacionalni projekt posvećen 150. obljetnici rođenja genijalnoga znanstvenika Nikole Tesle koju ćemo obilježiti ove godine to kompanija želi posebno istaći. Kako to komentirate?

 

- Čovjek izvan vremena, nenadmašni genij, najveći svjetski izumitelj, genij svjetla, samo su neki od epiteta kojima je svijet priznao izvanredni um Nikole Tesle i njegov doprinos razvoju čovječanstva. I sam Tesla je proročanski predvidio svoju posthumnu planetarnu slavu. Tesla je napisao da treba pustiti budućnosti da valorizira svakog pojedinca sukladno njegovom radu i postignućima. U nemogućnosti da spriječi druge da prisvajaju njegove radove i ujedno da odgovori onima koji su odlučivali, Tesla je jednom prilikom rekao sljedeće:" Sadašnjost pripada njima; budućnost koju stvaram, pripada meni." Upravo zbog sveg ovoga, mislim da s ponosom mogu ustvrditi da je upravo ta budućnost, koja pripada Tesli, dio tradicije i budućnosti Ericssona Nikole Tesle. U mnogim prilikama do sada isticali smo kako s ponosom nosimo ime Nikole Tesle, uz ime osnivača korporacije Ericsson, pa je odluka o pridruživanju nacionalnom projektu obilježavanja godišnjice rođenja toga velikana znanstvene misli bila jednostavna i sama po sebi razumljiva. Naš pristup radu uvijek je uključivao inovativnost, fleksibilnost te istraživanje granica postojećih istina i trendova. Nekako nam je stoga prirodno da svojim djelovanjem pronosimo genij Nikole Tesle te da novim generacijama mladih stručnjaka pružamo šansu da sami sudjeluju u kreiranju svjetskih tehnoloških trendova. I Tesla bi vjerujem, da je među nama, bio ponosan da u njegovoj staroj domovini postoje razvojno-istraživački i ekspertni centri znanja koji s velikim uspjehom razvijaju suvremene informacijsko komunikacijske tehnologije. Slučaj je htio da i 160. godišnjica rođenja švedskoga industrijalca L.M. Ericssona koji je utemeljio korporaciju u kojoj djelujemo pada ove godine. Stoga će naša kompanija tijekom 2006. svoje aktivnosti "obojiti" ozračjem poduzetničkoga duha kojega nam je usadio L. M. Ericsson i kreativnoga promišljanja naše stvarnosti kojega je naučavao  Nikola Tesla.

 

J. Lončar