Search
Hrvatska
Došao je, vidio i osvojio nas 

Tijekom 2002. Hamid-Reza Nazeman je bio pozvan da preuzme poziciju direktora za marketing proizvoda u kompaniji HT Mobile, danas T-Mobile. Tako je u lipnju te godine sa svojom obitelji došao živjeti i raditi u Zagrebu. Ono što je planirao kao kratki hrvatski intermeco u svojoj bogatoj internacionalnoj karijeri pretvorilo se u višegodišnji angažman budući da je u 2004. imenovan direktorom za marketing u poslovnoj jedinici nepokretne mreže u T-HT-u. Ovdje on govori o svojemu životu u našoj zemlji, svom poslu i suradnji s Ericssonom Nikolom Teslom.
- Što Vas je dovelo u Zagreb?
- U području telekomunikacija radim već gotovo trinaest godina, a posao me vodio u različite zemlje: Njemačku, Austriju i Grčku, recimo. Menadžment HT Mobilea, danas T-Mobilea, u Hrvatskoj ponudio mi je poziciju direktora za marketing proizvoda. Bilo je to u lipnju 2002., a u to vrijeme radio sam za T-Mobile u Austriji. Dolazak na rad u Hrvatsku bio je za mene priličan izazov, ali sam lako donio pozitivnu odluku. Naime, imam vrlo fleksibilnu obitelj, suprugu i troipogodišnjeg sina, koji su podržali taj korak u mojoj karijeri. Mogu reći da smo ovdje u Zagrebu veoma sretni. Moj sin polazi međunarodni vrtić, a moja supruga uspjela je ovdje okupiti široki krug prijateljica i prijatelja. Sada kada znamo da će se naš boravak u Hrvatskoj produljiti u odnosu na naš prvotni plan počeli smo učiti i hrvatski te moram istaći kako je u tomu moja supruga mnogo bolja nego ja. Jedan od izgovora za to je moja okupiranost poslom zbog koje često moram otkazivati satove. Dosada sam naučio služiti se veoma jednostavnim rečenicama: Dobar dan. Drago mi je. Ja sam Iranac.
- Imate veoma bogat životopis, ispunjen značajnim međunarodnim rukovodećim pozicijama u području telekomunikacija, radili ste i obrazovali se u Njemačkoj, Austriji, SAD... Koje od tih iskustava smatrate najznačajnijim za Vaš trenutačni posao?
- Mislim da ovdje moram izdvojiti dvije godine koje sam proveo na visokoj školi za međunarodni menadžment, J.L. Kellogg Graduate School of Management, u Ilinoisu u Americi, gdje sam stekao titulu magistra poslovnoga upravljanja u područjima marketinga i financija. Bilo je to veoma korisno iskustvo budući da sam, u skladu s američkim načinom obrazovanja koji podrazumijeva stjecanje iskustava na konkretnim slučajevima (tzv. case study), imao prilike učiti u stvarnim situacijama. Sada u svom radu svakodnevno primjenjujem znanja i iskustva koja sam stekao pohađajući taj program. Tamo sam naučio kako iz vida nikada ne treba ispustiti potrebe korisnika. Kako bi u takvom pristupu bili dosljedni trebamo u ovoj našoj branši različite vještine i kompetencije: marketinške i tehničke kompetencije te razumijevanje financijskih aspekata i telekomunikacijskih potreba. Postizanje ravnoteže tih različitih aspekata preduvjet je mojega uspješnoga rada. Samo uravnoteženom kombinacijom tih različitih znanja možemo postići da se kupac osjeća istinski pozicioniranim u središtu našega poslovanja.
- Razlikuju li se korisnici telekomunikacijskih usluga u Hrvatskoj na bilo koji način od korisnika na nekim drugim tržištima na kojima ste radili?
- Ne, općenito uzevši, korisnici u Hrvatskoj nisu značajnije drugačiji od korisnika telekomunikacijskih usluga na bilo kojemu drugom tržištu u svijetu. Isti principi marketinga koji su primjenjivi u nekim drugim zemljama vrijede i za Hrvatsku: trebamo dobro segmentirati tržište te svakoj grupi korisnika trebamo ponuditi proizvode i usluge po njihovoj mjeri budući da svaka grupa korisnika ima specifične potrebe, želje i ciljeve. U tomu pogledu Hrvatska nije iznimka. Neznatne razlike koje sam uočio mogu se pripisati kulturološkim karakteristikama vezanim uz ovo podneblje, a tu prije svega mislim na visoku razinu komunikativnosti i otvorenosti prema novostima. Po tomu su Hrvati veoma slični Irancima. Za nas koji se bavimo telekomunikacijama to je dobro. Također, može se dogoditi da je u određenom trenutku jedan tržišni segment veći ili manji od istovjetnoga segmenta u nekoj drugoj zemlji, ali, uzevši u cijelosti, te razlike ne utječu znatno na moj posao.
- Prošle godine ste imenovani izvršnim direktorom za marketing u poslovnoj jedinici nepokretne mreže u T-HT-u. Kako ste doživjeli prelazak iz područja mobilne telefonije u područje fiksnih sustava i usluga?
- Prelazak iz mobilnih u fiksne komunikacije bio je zanimljiv izazov. Vidite, u segmentu mobilnih komunikacija od samoga početka naučili smo svoj posao raditi u kompetitivnom okruženju, takoreći uz bok našim tržišnim takmacima, a u području fiksnih komunikacija smo do sada na lokalnom tržištu uživali monopol. Sada, u novim uvjetima u kojima se tržište počelo snažno liberalizirati želimo se pravodobno pripremiti za suočavanje s konkurencijom i u nepokretnoj mreži. Stoga moramo promijeniti način razmišljanja te moramo razviti snažnu orijentaciju na kupca i u tom segmentu našega poslovanja. Ukratko, moramo proći proces promjene u načinu razmišljanja. Želimo se u ovoj situaciji postaviti proaktivno te se za ulazak konkurenata na lokalno tržište pripremiti i prije no što oni počnu djelovati. U tom pravcu već smo poduzeli određene korake. Primjerice, poslali smo ljude odgovorne za marketing u call centre i na prodajna mjesta kako bi se izravno suočili s potrebama i željama krajnjih korisnika.
- Kako sagledavate "suparništvo" između mobilnih i fiksnih komunikacija?
- Kada je riječ o našoj sestrinskoj kompaniji, T-Mobileu, mislim da nema suparništva između ta dva telekomunikacijska segmenta. Oni se međusobno dobro nadopunjuju, omogućujući nam upravo zbog svoje različitosti da zadovoljimo široki spektar potreba i želja naših kupaca s različitim životnim stilovima i različitim telekomunikacijskim potrebama. Što se VIPneta i novopridošloga Tele2 tiče, tu bih rekao da postoji opasnost da mobilna telefonija preuzme dio fiksne, no to je trend koji je uočljiv i na drugim tržištima.
- Kako biste ocijenili suradnju Vaše kompanije i Ericssona Nikole Tesle?
- Ključna prednost koju ima Ericsson Nikola Tesla sastoji se u činjenici da ta kompanija na lokalnom tržištu može operatorima ponuditi podršku snažnoga stručnoga tima. Imamo veoma dobru suradnju s gospodinom Tihomirom Šicelom, direktorom za marketing i prodaju prema T-HT-u, te dobru podršku u daljnjem razvoju naše fiksne telekomunikacijske infrastrukture. Stručnjaci Ericssona Nikole Tesle koje sam imao priliku sresti pokazali su da znaju o čemu govore i da razumiju naše potrebe. To bih partnerstvo opisao kao veoma pozitivno.