|
Konferencija za novinare na temu rezultata poslovanja Ericssona Nikole Tesle u 2005.
|
|
Za Ericsson Nikolu Teslu 2005. je bila godina znakovita po daljnjem poslovnom rastu kompanije, uspostavi novih i jačanju postojećih poslovnih partnerstava, učvršćivanju regionalne i globalne pozicije unutar Ericssona, zapošljavanju mladih stručnjaka te stalnoj prilagodbi situaciji na tržištu i snaženju puta poslovne izvrsnosti.
Konferencija Ericssona Nikole Tesle za novinare na kojoj su objavljeni poslovni rezultati kompanije za prošlu godinu, održana je 9. ožujka. Mr. Gordana Kovačević, predsjednica kompanije, ocijenila je poslovnu 2005. kao godinu koja je po više ključnih pokazatelja bila rekordna te je dala perspektive ETK u 2006. godini, dok je Maria Radtke, direktorica Financija, iznijela financijske pokazatelje poslovanja. Konferencija je imala zapažen odjek u javnosti.
Konferenciju za novinare otvorila je i vodila Snježana Bahtijari, direktorica Kompanijskih komunikacija, a skupu su, uz sedamdesetak novinara i investitora, prisustvovali i članovi najužeg menadžment tima ETK.
Ocjena poslovne 2005. godine
Godinu 2005. karakterizira nastavak uspješnoga poslovanja. Bila je to zahtjevna godina za sve zaposlenike, godina znakovita po daljnjem poslovnom rastu kompanije, uspostavi novih i jačanju postojećih poslovnih partnerstava, učvršćivanju regionalne i globalne pozicije unutar Ericssona, a kao posljedica toga i značajnom zapošljavanju mladih stručnjaka, te stalnoj prilagodbi situaciji na tržištu i snaženju puta poslovne izvrsnosti, ocijenila je Gordana Kovačević.
Uspješno poslovanje Ericssona Nikole Tesle temelji se na kvalitetnom i napornom radu svih zaposlenika kompanije, njihovoj profesionalnosti i znanju. Način rada u kompaniji karakterizira inovativnost, kreativnost, timski rad i otvorenost prema novim idejama te novim poslovnim prilikama, efikasnost i zdravi poduzetnički duh. Poslujući na taj način Ericsson Nikola Tesla pridonosi povećanju zadovoljstva svojih kupaca te ostvaruje dobit i rast poslovanja za svoje dioničare i druge interesne skupine.
Poslovanje kompanije u prošloj godini odvijalo se uz snažnu konkurenciju na tržištu, posebno s Dalekog Istoka, zahtjevne kupce, sve veći pritisak na marže, ali i stvaranje novih poslovnih prilika, nastavila je predsjednica ETK. Kompanija je u 2005. godini u potpunosti ostvarila svoje planove, dio njih i premašila, tako da je prošla poslovna godina, u pogledu prodaje i dobiti, ponovno bila rekordna, konstatirala je predsjednica ETK. Ona je posebno naglasila da su uz financijske pokazatelje, za ocjenu ukupne uspješnosti poslovanja ETK važne i druge aktivnosti poput odnosa prema zaposlenicima, odnosa prema kupcima, širenja tržišta i slično jer to daje perspektivu i stabilnost kompaniji i u godinama koje dolaze.
U usporedbi s godinom prije, Ericsson Nikola Tesla postigao je sljedeće rezultate:
-
Porast prihoda od prodaje od 4,7%: 1.624,5 milijuna kuna u 2005. (1.551,7 milijuna kuna u 2004.);
-
Knjižene narudžbe su na razini rekordne 2004., točnije u porastu su 0,2% (1.608 milijuna kuna u 2005., odnosno, 1.605 milijuna kuna u 2004.);
-
Bruto marža: 20% u 2005. (23% u 2004.);
-
Operativna marža: 14,5% u 2005. (14,0 % u 2004.);
-
Porast dobiti prije oporezivanja od 9%: 268,4 milijuna kuna u 2005. u odnosu na 246,3 milijuna kuna u 2004.;
-
Porast neto dobiti od 8%: 235,7 milijuna kuna u 2005. u odnosu na 217,4 milijuna kuna u protekloj godini;
-
Pozitivan novčani tok iz poslovnih aktivnosti: +47 milijuna kuna;
-
Stabilna i motivirajuća kompanijska kultura, što se potvrđuje u Dijalogu, godišnjoj anketi zaposlenika o zadovoljstvu kompanijom;
-
Zadovoljstvo kupaca iskazano u godišnjoj anketi Customer Satisfaction.
Poslovna situacija na glavnim tržištima ETK
Govoreći detaljnije o situaciji na glavnim tržištima ETK, predsjednica kompanije je podcrtala da u ukupnoj prodaji Ericssona Nikole Tesle u 2005. godini udio domaćega tržišta iznosi 29%, a izvoznoga tržišta 71%. Pri tome je u ukupnom izvozu interno Ericssonovo tržište zastupljeno s 18%, dok izvoz u ostale zemlje predstavlja 53%. Najznačajnija pojedinačna tržišta u prošloj godini bila su: Hrvatska, Švedska, Bjelorusija, Bosna i Hercegovina, Kazahstan, Rusija i Crna Gora.
Predsjednica je također naglasila da se od 2004. znatno promijenila struktura prodaje proizvoda i sustava. Mobilni sustavi bilježe porast od 30 na 40%, a usluge za fiksne i mobilne mreže bilježe porast od 35 na 42% ukupne prodaje. Usluge predstavljaju jednu od ključnih područja budućnosti. Očekivani rast potreba za širokopojasnim pristupom Internetu predstavlja dobru poslovnu priliku i izazov, premda na svim tržištima možemo očekivati pad prodaje fiksnih i porast prodaje mobilnih sustava, ocijenila je G. Kovačević.
Prodaja Ericssona Nikole Tesle u Hrvatskoj u 2005. porasla je 25% u odnosu na godinu prije, što je vrlo važno jer su reference na domaćem tržištu uvjet za otvaranje izvozne perspektive. Na domaćem tržištu, na području fiksnih i mobilnih sustava, nastavljena je kontinuirano uspješna suradnja sa strateškim partnerima T-Hrvatskim telekomom i VIPnetom, a kompanija je ostvarila partnersku suradnju i s novim kupcem - Tele2, trećim mobilnim operatorom kojem je jedini isporučitelj opreme. Porasla je također i prodaja poslovnih komunikacijskih sustava velikim poslovnim subjektima (Hrvatske željeznice, Ministarstvo zdravstva, Ministarstvo obrane, Vodatel, Hrvatska elektroprivreda, Croatia Airlines i dr.), pa je i u ovom segmentu poslovanja ovo bila najuspješnija godina do sada.
Kada je riječ o izvoznim tržištima Ericssona Nikole Tesle, na kojima kompanija ima preko dvije stotine kupaca, ukupna prodaja u 2005. godini iznosila je 852 milijuna kuna, ne uključujući Ericssonovo interno tržište. U zemljama Zajednice Neovisnih Država u prošloj godini postignuti su već tradicionalno izvrsni poslovni rezultati, napomenula je predsjednica ETK.
Najznačajniji ugovori potpisani su u Bjelorusiji s JV MDC Velcomom te u Kazahstanu gdje je ugovoren najveći pojedinačni posao u povijesti ETK. Na tržištu Kazahstana s novim kupcem TOO TelecomNetom ugovoren je posao vrijedan 39 milijuna eura, a riječ je o isporuci, implementaciji i integraciji opreme namijenjene uspostavi suvremene mreže višestruke namijene. U Rusiji je, međutim, došlo do pada prodaje jer je veliki kupac ETK, Svyazinvest, radi procesa privatizacije smanjio ulaganja u svoju fiksnu mrežu u odnosu na 2004. godinu.
Na tržištu Bosne i Hercegovine Ericsson Nikola Tesla potpisao je u 2005. godini značajne ugovore u području mobilnih i fiksnih sustava s tradicionalnim poslovnim partnerima Eronetom iz Mostara i BH Telecomom iz Sarajeva kao i s operatorom Telekom Srpska. Na tržištu Crne Gore ETK je potpisao ugovor o modernizaciji GSM mreže s Monetom, operatorom mobilne telefonije.
Na temelju izvrsnih rezultata ostvarenih u prethodnim godinama, kompaniji su na Ericssonovom internom tržištu dodijeljene veće odgovornosti na području istraživanja i razvoja te u Globalnom centru za isporuku usluga. Upravo zbog toga došlo je do potrebe znatno većeg zapošljavanja novih stručnjaka u kompaniji. Tijekom zadnje dvije godine zaposleno je 340 novih stručnjaka. Samo u 2005. zaposleno je njih 230, što je porast od 17% u odnosu na godinu prije. Izvoz na ovo tržište u 2005. porastao je 31% u odnosu na lanjsku godinu, rekla je na kraju ovog dijela izlaganja Gordana Kovačević.
Nadmašena financijska očekivanja
Maria Radtke, direktorica Financija i nabave, osvrnula se na financijske pokazatelje poslovanja kompanije u 2005. godini. Ona je naglasila da se uspješni poslovni rezultati mahom temelje na ustrajnosti u radu s kupcima. Riječ je o ponudi novih poslovnih modela i inovativnih rješenja uz primjenu vrhunskih tehnologija, financiranje kupaca, prilagodbe kompanijinih aktivnosti njihovim planovima i potrebama te aktivnostima usmjerenim na proširenje baze kupaca.
U prošloj godini se opet iznimna važnost pridavala provođenju programa troškovne učinkovitosti, a prodajni, opći i administrativni troškovi dodatno su smanjeni sa 7,4% na 7,0% prihoda od prodaje. Naglasak je stavljen i na upravljanje vanjskim dobavljačima, pri čemu transparentnost i konkurentnost imaju osobito važnu ulogu u smanjenju troškova.
Što se tiče upravljanja rizicima, kompanija je nakon revizije politike vezane uz rezerviranja za potraživanja od kupaca primijenila nove metode. Temeljitom analizom utvrđene su odgovarajuće rezerve za dugotrajna, visokorizična potraživanja koja pokrivaju sve rizike. Prepoznato je značajno smanjenje rizika za potraživanja iz Bjelorusije jer su se plaćanja počela odvijati prema utvrđenom planu, uz kraći rok naplate potraživanja, što je dovelo do smanjenih rezerviranja i jednokratnog pozitivnog učinka u 2005. godini u iznosu od 43,5 milijuna kuna.
Kao i uvijek do sada, cilj kompanije nije bilo samo smanjenje troškova, već ubrzanje organskog rasta pa je kompanija, uz troškovnu učinkovitost, bila usredotočena na pozitivan novčani tok iz osnovne djelatnosti te učinkovito upravljanje imovinom, a uz to i na kreativnost u korištenju imovine te ispunjavanje posebnih potreba kupaca.
Godina 2005. pokazala se godinom u kojoj su kreativna rješenja vezana uz financiranje kupaca predstavljala ključni preduvjet za sklapanje jednog od najvećih ugovora Ericssona Nikole Tesle do sada, onog realiziranog u Kazahstanu, a tako će se nastaviti i dalje, rekla je Maria Radtke.
Dodala je također da se uspješnost poslovanja reflektirala i na cijenu dionica ETK koja je u 2005. porasla za 30%.
Poslovna očekivanja u 2006. godini
Kompanija će se, strateški, u tekućoj godini još snažnije pozicionirati na svim, a poglavito na hrvatskom tržištu unaprjeđujući partnerstvo s postojećim i uspostavljajući odnose s novim kupcima ponudom najsuvremenijih ICT rješenja i tehnologija, rekla je G. Kovačević na kraju konferencije za novinare. Također će se usmjeriti na rast izvoza na internom Ericssonovom tržištu, kao i na tržištima Srednje i Istočne Europe, Srednje Azije te Afrike. Aktivno će tražiti i iskoristiti sve poslovne prilike pa i one koje izlaze iz osnovnoga područja kompanijina poslovanja, a za koje ETK ima kompetencije i resurse. Ericsson Nikola Tesla nastavit će djelovati kao snažni istraživačko-razvojni centar s globalnim odgovornostima u Ericssonovoj grupi, te osigurati rast kvalitete u prodaji usluga, uz aktivnosti Globalnoga centra za isporuku usluga. Cilj kompanije također je izgrađivanje i unaprjeđivanje pozicije vodećega regionalnoga centra kompetencija za cjelovita komunikacijska rješenja. Za Ericsson Nikolu Teslu od velikoga značaja je također održati i konstantno unaprjeđivati poziciju kvalitetnoga poslodavca i društveno odgovornoga poduzetnika.
Bit će potrebno uložiti velike napore kako bi se ostvarili zacrtani planovi u okruženju koje karakterizira jaka konkurencija, daljnji pritisak na smanjenje cijena i permanentna potreba da se kupcima osiguraju najbolja rješenja, uz najniže troškove.
Ukoliko Ericsson Nikola Tesla u tome uspije, godina 2006. bit će za kompaniju, ne samo godina poslovnih rizika, već i godina koja nosi poslovne prilike na domaćem, izvoznom i internom Ericssonovom tržištu.
D. Kobsa
|
|
|
|