U prodoru usluga mobilnoga TV programa na tržište presudna je atraktivnost ponuđenoga sadržaja.
Mobilni TV program je usluga primanja televizijskoga programa te drugih video sadržaja na zahtjev korisnika na mobilni uređaj. Operatori širom svijeta uvode ili su već uveli TV program preko 2.5G i 3G mobilnih mreža. Istovremeno raste interes korisnika za mobilni TV program, a osiguravatelji sadržaja prilagođavaju ponuđeni sadržaj u skladu s medijem prijenosa i nastoje osigurati interaktivnost .
Preferencije korisnika
Reakcije na postojeće usluge u ovome području pokazuju da postoji značajno tržište za usluge mobilnog TV programa, no ključna je ponuda atraktivnog sadržaja. Istraživanja pokazuju da su korisnici voljni platiti 10 do 15 eura mjesečno za neograničenu uslugu primanja više TV programa na mobilne uređaje.
Budući da je prosječno vrijeme praćenja mobilnog TV programa kraće nego kod tradicionalnog načina praćenja TV programa, kod osiguranja ove usluge važno je ponuditi jednostavno i brzo mijenjanje TV kanala.
Istraživanja preferencija korisnika koje je 2004. i 2005. godine provela Ericssonova agencija za istraživanje tržišta, uz sudjelovanje više od 14,000 ljudi, pokazuju da su reality TV emisije, poput Big Brothera, kao i vijesti i glazba, usluge koje najviše zanimaju korisnike. Ispitanici su zainteresirani za to da imaju 4 ili 5 personaliziranih kanala na njihovim telefonima te za partnerstvo između operatora i osiguravatelja sadržaja, poput CNN-a.
Istraživanje je također pokazalo da je interes za ove usluge vezan uz situaciju ili sadržaj, tj. mobilni TV program je posebice atraktivan kada treba nečim ispuniti vrijeme ili za njime postoji specifična potreba, poput uživo prenošenih događanja.
Uz to su istraživanja pokazala da postoji zanimanje korisnika za interaktivni sadržaj koji bi prema njihovom mišljenju mobilni TV program učinio još atraktivnijim.
Interaktivna mobilna televizija zanimljiva svima u lancu
Interaktivnost mobilne televizije omogućuje gledateljima aktivno uključivanje u emisiju koju trenutačno gledaju na svom mobilnom uređaju, što nudi potpuno novu i mnogo zanimljiviju uslugu. Moguće je glasovanje, slanje pozdrava i kupovanje proizvoda prikazanih ovim putem, na vrlo jednostavan način.
Ova interaktivnost operatorima osigurava povećanje prometa, posebno onoga podatkovnoga, i veće prihode. Javljaju se dodatni prihodi za sva poduzeća u lancu, poput prihoda od pretplate na ove vrste sadržaja, prihoda od oglašavanja te plaćanja interaktivnih funkcionalnosti kao što su glasovanje, slanje poruka te kupnja.
Nedavno istraživanje koje su proveli Ericsson i Norwegian Broadcasting Corporation (NRK) pokazalo je da je prosječno vrijeme gledanja interaktivnoga mobilnoga TV-a dvostruko veće od mobilne televizije koja ne posjeduje interaktivnost.
Načini ponude mobilnoga TV programa
Postoje tri osnovna načina na koja se krajnjim korisnicima može ponuditi mobilni TV program: putem mobilnih mreža, zemaljske digitalne TV mreže ili preko satelita. Odašiljanje TV programa s jedne točke prema određenom odredištu putem 3G mreže (unicast ) idealni je način za plasman ove vrste usluga. Unicast temeljene usluge omogućuju operatorima uvođenje neograničenog broja TV kanala te osiguravanje interaktivnih funkcija, poput već spomenutoga glasovanja ili odabira željenog sadržaja za učitavanje (download).
Brzi razvoj novih 3G tehnologija poput HSDPA, koji su prošle godine uveli ili upravo uvode mnogi operatori, uz nove napredne video i audio kodeke, omogućuje radikalna unaprjeđenja u performansama i troškovima 3G unicast temeljenih usluga. Ovo će dovesti do toga da će unicast video prijenos putem 3G tehnologija biti mobilnim operatorima najzanimljivija opcija za navedene usluge u idućih nekoliko godina.
S. Marušić