Visoki stupanj kolektivizma jedno je od glavnih obilježja švedske poslovne scene.
Ulazak stranih ulagača u Hrvatsku podrazumijeva i ulazak novih, drugačijih poslovnih modela i svjetonazora na domaće tržište. S obzirom na to da je naša kompanija dio švedskoga telekomunikacijskoga giganta, evo nekoliko kratkih naputaka o tomu kako se Šveđani ponašaju u poslovnom okruženju.
Poslovni ljudi u Švedskoj mogu se nama, bližima Mediteranu činiti rezerviranima. No, neka vas prvi dojam ne zavara, oni su ipak prijateljski nastrojeni. Naime, Švedi se u poslovnom razgovoru pridržavaju određenih formalnosti, što na sugovornika u prvi mah može ostaviti dojam distanciranosti. Primjerice, vaš švedski partner očekivat će od vas da ga oslovljavate prezimenom sve dok vas on ne zamoli da mu se obraćate vlastitim imenom. Osim toga, Švedi veoma cijene točnost i efikasnost, a razmjena poslovnih poklona u njihovom poslovnom okruženju i nije baš uobičajena.
Kako napraviti prvi korak
Za sklapanje posla poželjno je da vas treća strana uvede u pregovore, odnosno, u poslovnu komunikaciju. Zbog toga je za uspostavljanje partnerstva sa švedskim poslovnim ljudima dobro posjećivati poslovne sajmove ili je, što je još bolje, poželjno uspostaviti poznanstva s predstavnicima lokalnih švedskih gospodarskih komora.
Odlučite li se, pak, na samostalan nastup, tj. na proboj na švedsko tržište, veoma je važno da budete dobro informirani o industrijskoj ili uslužnoj grani u kojoj djeluje vaša kompanija. Dakle, Šveđanin će očekivati da znadete i jasno prezentirate ne samo tko ste vi, već i iz kakvoga okruženja dolazite. Ono bez čega se suradnja sa švedskim partnerima neće pomaknuti s mrtve točke su točno definirani ciljevi poslovne suradnje koju od njih očekujete.
Timski duh
Poslovni krugovi u Švedskoj svjesni su koliko jak može biti utjecaj nematerijalnih čimbenika u suvremenoj ekonomiji znanja po kojoj ta zemlja prednjači u Europi, a i u svijetu. Stoga ne čudi da su se upravo u Švedskoj po prvi put pojavili direktori za intelektualni kapital, što su Šveđani među prvima prihvatili i usavršili virtualnu organizaciju te koncept upravljanja znanjem.
Razvijanje timskoga duha i kolektivizma svakako je jedan od najvažnijih takvih čimbenika. Odluke se donose uz suglasnost sa suradnicima, što nije karakteristično za poslovni svijet Zapadne Europe gdje se individualizam smatra prevladavajućim načelom djelovanja.
Povrh toga, veoma se cijeni poduzetništvo i inovativnost. Kada je riječ o ovom potonjem, valja istaći kako je i upravljanje inovacijskim procesima bitna sastavnica poslovnoga okruženja u ovoj sjevernoeuropskoj zemlji.
Sastanci i poslovni bonton
Na sastanak sa Šveđaninom nemojte nikako kasniti, a dobro će biti prihvaćeno i ako svom švedskom kolegi prije samoga sastanka proslijedite dnevni red i sve potrebne materijale. Baš u skladu s onom poznatom uzrečicom koja kaže da je priprema pola obavljena posla. Zbog toga nikakva iznenađenja ili neočekivane promjene plana nisu poželjne.
Švedski poslovni ljudi vole nositi tamna konzervativna odijela s pripadajućim kravatama, a žene se drže umjerene poslovne elegancije. Žene su relativno dobro zastupljene na menadžerskim pozicijama, a zaposlene majke imaju pravo na fleksibilno radno vrijeme.
Živa gestikulacija te razgovori o politici, religiji i porezima na listi su stvari koje valja izbjegavati.
Oni koji sve ovo imaju na umu u poslovanju sa Švedima mogu očekivati kvalitetnu i konstruktivnu suradnju.
J. Lončar