Search
Hrvatska
Aktualno 
Korporacijsko upravljanje - promicanje transparentnosti i odgovornosti
Načela korporacijskog upravljanja Ericssona Nikole Tesle zasnivaju se na zakonodavstvu Republike Hrvatske i preporukama objavljenim u OECD-ovim načelima za korporacijsko upravljanje.

Tema o kojoj se u posljednje vrijeme u javnosti sve više govori je korporacijsko upravljanje (engl., corporate governance) koje označava okvir za vođenje poslova i nadzor u kompaniji te ima za cilj stvaranje dugoročne ekonomske vrijednosti za dioničare. Kako je naglašeno na savjetovanju Hrvatske udruge menadžera (CROMA), krajem travnja održanoga u Zagrebu s temom «Princip legalnosti vođenja poslovanja i zakonski okviri odgovornosti subjekata korporacijskog upravljanja», kod donošenja poduzetničkih i menadžerskih odluka nositelji gospodarskih i profesionalnih rizika traže oslonac na ekonomskoj logici, zdravom razumu te općim načelima korisnosti, ispravnosti, profesionalne etike i društvene odgovornosti. Polazeći od toga načela, a potaknut željom da jasno definira odgovornosti i međuodnose svih subjekata korporacijskog upravljanja, Ericsson Nikola Tesla je među prvim i još uvijek malobrojnim kompanijama u Hrvatskoj usvojio Načela korporacijskog upravljanja kao sastavni dio svojega poslovanja.
Upravo interes javnosti i svih interesnih skupina u složenom procesu korporacijskoga upravljanja, u koji su uključeni svi oni koji pridonose uspjehu ili imaju korist od nekog poduzeća, predstavlja inicijalni motiv otvaranja te teme na brojnim skupovima i seminarima za menadžere i poduzetnike koji se svakodnevno susreću s konkretnim pitanjima ili rizicima kod donošenja važnih upravljačkih odluka.
Pri tomu se princip legalnosti vođenja poslovanja nameće kao najvažniji i najpouzdaniji temelj zdravoga korporacijskog upravljanja. Ericsson Nikola Tesla, koji želi uspostaviti odnos povjerenja i partnerstva sa svojim dioničarima, odmah je krenuo u akciju.
Načela korporacijskog upravljanja Ericssona Nikole Tesle nedavno su zajednički usvojili Uprava i Nadzorni odbor našeg Društva. Zbog različitih područja koje dokument obuhvaća, u njegovoj pripremi timski su radili stručnjaci iz različitih jedinica – Upravljanja ljudskim potencijalima, Kompanijskih komunikacija te Financija i nabave.
Komentirajući usvajanje ovog važnog dokumenta Gordana Kovačević, predsjednica Ericssona Nikole Tesle koja je sukladno našem Statutu ujedno Uprava kompanije, je naglasila sljedeće:” Izuzetno sam ponosna i zadovoljna činjenicom da smo među rijetkim kompanijama u Hrvatskoj koje imaju jasno definirana i usvojena načela korporacijskog upravljanja. Svoje zadovoljstvo tom činjenicom nisu krili ni naši dioničari na nedavno održanoj Glavnoj skupštini našeg Društva kada su s puno pohvala komentirali transparentnost sustava upravljanja i nadzora u Ericssonu Nikoli Tesli kao važan doprinos uspostavi još boljih odnosa među interesnim skupinama radi ostvarenja strateških ciljeva kompanije. Premda su Načela korporacijskog upravljanja u ovom trenutku najbolje što smo mogli napraviti, smatram da i ovaj kao i sve druge dokumente treba s vremenom prilagođavati promjenama u okruženju, ponajprije kada je riječ o zakonodavno-pravnim aspektima upravljanja i vođenja poslovanja te hrvatskoj praksi u korporacijskom upravljanju.»
Zašto načela korporacijskog upravljanja?
Načela korporacijskog upravljanja Ericssona Nikole Tesle zasnivaju se na zakonodavstvu Republike Hrvatske i preporukama objavljenim u OECD-ovim načelima za korporacijsko upravljanje te osiguravaju jednak tretman i zaštitu prava dioničara, promicanje transparentnosti i odgovornosti i jasno definiranje prava i obveza Uprave, Nadzornog odbora i dioničara kompanije.
Dobro korporacijsko upravljanje od presudne je važnosti za prosperitet kompanije te je značajan čimbenik uspješnosti gospodarstva neke zemlje. Ono uključuje niz odnosa između Uprave kompanije, njezinog Nadzornog odbora, dioničara te ostalih interesnih skupina (zaposlenika, kupaca, dobavljača, vjerovnika, države). Korporacijsko upravljanje utvrđuje strukturu kroz koju se definiraju ciljevi kompanije, sredstva za ispunjenje tih ciljeva i nadgledanje učinaka.
Kvalitetno korporacijsko upravljanje unutar pojedine kompanije pomaže u osiguranju povjerenja koje je nužno za pravilno funkcioniranje tržišne ekonomije te predstavlja značajan čimbenik u privlačenju ulaganja u kompaniju i zaštite ulagatelja. Rezultat su niži troškovi kapitala, a kompanije se usmjeravaju k učinkovitijem korištenju resursa, što podupire rast i razvoj.
Korporacijsko upravljanje prepoznato je kao jedna od glavnih tema svjetske financijske industrije. Svjetska banka i OECD rade na unaprjeđenju dijaloga na području korporacijskog upravljanja te ističu njegovu važnost kao bitnog čimbenika u razvoju gospodarstva zemlje. Što je bolje korporacijsko upravljanje, to su odnosi Uprave kompanije i dioničara te ostalih interesnih skupina bolji, što pridonosi financijskoj stabilnosti, integritetu poslovanja i ekonomskoj učinkovitosti. Neki od slučajeva propasti donedavno uglednih svjetskih kompanija vezuju se upravo uz loše korporacijsko upravljanje, što je pridonijelo usmjeravanju pažnje na tu temu.
Uskoro i nacionalni kodeks korporacijskog upravljanja
Razvitak dobrog korporacijskog upravljanja aktualna je tema i u Hrvatskoj. Posljednjim izmjenama i dopunama Zakona o trgovačkim društvima u Zakon je unesen članak po kojem su Uprava i Nadzorni odbor društava čije dionice kotiraju na burzi dužni svake godine dati izjavu o tome da su postupali u skladu s preporukama objavljenim u nacionalnom Kodeksu korporacijskog upravljanja. Dostizanje europskih standarda zasigurno uključuje i to da se u Hrvatskoj izradi i primjenjuje takav kodeks. Međutim, treba istaknuti da će donošenje nacionalnog kodeksa predstavljati značajan, ali ne i jedini doprinos razvitku korporacijskog upravljanja. Velike napore treba uložiti u implementiranje i razvijanje načela, educiranje poslovnih subjekata kako bi se time utjecalo na povećanje učinkovitosti samih kompanija, kao i financijskih tržišta.
Zbog čega je investitorima važno dobro korporacijsko upravljanje?
Investitori povezuju dobro korporacijsko upravljanje s manjim rizikom ulaganja u kompaniju. Spremnost kompanije da s investitorima i dioničarima komunicira redovito, otvoreno i transparentno smanjuje rizik ulaganja jer se smanjuje i mogućnost prikrivanja lošeg upravljanja. Takvo mišljenje investitora potvrđuje istraživanje koje je proveo časopis McKinsey Quarterly i koje pokazuje je da su institucionalni investitori u Europi spremni platiti više za dionice kompanija koje primjenjuju dobru praksu korporacijskoga upravljanja.
O. Gjenero