Search
Hrvatska
Sudjelovanje ETK Instituta za telekomunikacije u korporativnom projektu za British Telecom 
Mreža za 21. stoljeće
Stručnjaci ETK Instituta za telekomunikacije u rujnu prošle godine priključili su se pripremama korporativnoga projekta Mreža za 21. stoljeće u sklopu kojega British Telecom u cijelosti modernizira svoju mrežu.
British Telecom je nedavno izabrao Ericssonovo rješenje Telephony Softswitch za svoju mrežu u cijelosti utemeljenu na Internet protokolu (All-IP) pod nazivom Mreža za 21. stoljeće (21st Century Network). Taj projekt spada među najveće i najambicioznije telekomunikacijske projekte u svijetu, a Ericsson je British Telecomu pružio inovativno i fleksibilno rješenje koje podupire njegove potrebe i podržava viziju konvergirajuće multimedijske mreže. U realizaciji toga globalno važnoga projekta značajan doprinos daje i pedesetak stručnjaka iz Instituta za telekomunikacije Ericssona Nikole Tesle.

Investicija British Telecoma u mrežu za 21. stoljeće stimulirat će globalnu evoluciju i razvoj slojevite arhitekture koja omogućuje telefoniju, podatke i multimedijske usluge, što će osigurati ponudu atraktivnijih komunikacijskih mogućnosti korisnicima. Takva strategija će omogućiti i ekonomske koristi od spajanja mreža uz punu fleksibilnost rada te skalabilnost i kvalitetu usluge. Detaljnije o tom poslu i ulozi stručnjaka Ericssona Nikole Tesle u njemu govori Vjeran Radatović, pomoćnik direktora i rukovoditelj jedinice Upravljanje pozivima i signalizacija u Institutu za telekomunikacije.
- Ericsson Nikola Tesla odradit će velik dio posla u sklopu Ericssonovoga projekta za British Telecom nazvanoga Mreža za 21. stoljeće. Kako je došlo do toga?
- Sve nas je obradovala vijest da je Ericsson potpisao ugovor s British Telecomom koji definira pojedinosti cjelovite rekonstrukcije mreže toga značajnoga operatora na nacionalnoj razini. British Telecom je zadnjih godina veoma aktivan u investiranju u razvoj svoje mreže, a s tim operatorom Ericsson Nikolu Teslu veže višegodišnja suradnja. Naime, British Telecom je još prije desetak godina kada su Ericssonova ENGINE rješenja bila tek u začetku, među prvima u svijetu donio odluku o njihovoj implementaciji u svoju mrežu. Već tada su, temeljem svojih stručnih znanja iz toga područja, stručnjaci Instituta za telekomunikacije sudjelovali kao dio Ericssona u suradnji s British Telecomom. Interesantno je napomenuti da je BT prošle godine završio modernizaciju kojom je omogućio sto-postotni širokopojasni pristup svojim korisnicima u Velikoj Britaniji. Novi ugovor kojega je korporacija Ericsson potpisala s British Telecomom toga operatora odvodi korak dalje. Riječ je o adaptaciji cijele mreže i njenom osposobljavanju za pružanje najsuvremenijih komunikacijskih usluga i daljnju nadogradnju. Mreža British Telecoma, međutim, obiluje mrežnim i funkcijskim posebnostima te je u usklađivanju postojeće i nove infrastrukture od presudnoga značaja mrežna signalizacija i upravljanje pozivima. Tu je u ovu priču ušao Ericsson Nikola Tesla kao centar kompetencija za područje signalizacijskih mrežnih sustava. Na tom projektu u ovom trenutku predviđeno je sudjelovanje pedesetak naših stručnjaka, iz splitskog i zagrebačkog dijela našeg Instituta.
- S obzirom na to da je riječ o veoma kompleksnom zahvatu u mrežu British Telecoma, kakva je dinamika realizacije projekta i za koje faze u projektu su konkretno zaduženi naši stručnjaci?
- U osnovi riječ je o prelasku British Telecoma na All-IP sustav, odnosno mrežu u cijelosti utemeljenu na Internet protokolu. Tako složen posao, dakako, odvijat će se u nekoliko faza. U tijeku je uspostavljanje i priprema za puštanje u rad probnoga sustava koji će obuhvatiti dvije stotine tisuća korisnika. Nakon toga uslijedit će sukcesivne isporuke koje će do kraja 2006. obuhvatiti devet milijuna korisnika, a tijekom 2008. planira se proširenje sustava na devetnaest milijuna linija. Ericsson Nikola Tesla sudjelovat će u svim tim koracima unutar ovoga globalno važnoga projekta. Naša zadaća u probnoj fazi je pokazati da se odgovarajućim signalizacijskim rješenjima specifična signalizacija u britanskoj mreži može uklopiti u globalno prihvaćene suvremene signalizacijske standarde bazirane u cijelosti na Internet protokolu. Kao organizacija s kvalitetnim znanjima o upravljačkim mehanizmima za mrežnu signalizaciju odgovorni smo za definiranje poslužitelja koji određuju uspostavu poziva. Konkretno, naša je zadaća «riješiti» konvertere specifičnih signalizacija, napraviti prilagodbu našeg novorazvijenog SIP i SIP-T protokola te doradu našega H323 protokola na višu verziju. Radimo na prilagodbi postojećih BT funkcija na «softswitch» koncept i planiramo razvoj signalnog pristupnika.
- Spomenuli ste globalni značaj projekta Mreže za 21. stoljeće. U čemu se on sastoji?
- Ovim projektom Ericsson dokazuje usklađenost svoje vizije razvoja informacijsko-komunikacijskih sustava koji počiva na tzv. integrated site konceptu s potrebama i vizijama svojih kupaca, među kojima važno mjesto zauzima i British Telecom. Spomenuti koncept predviđa uspješno povezivanje različitih platformi, odnosno, različitoga softvera i hardvera u cjelovitu, fleksibilnu multimedijalnu mrežu koja korisnicima otvara niz novih komunikacijskih modela, a s tim i unaprjeđenje životnoga standarda. U srcu toga sustava je spomenuti poslužitelj poziva koji podržava daljnju postupnu evoluciju ka višemedijskom podsustavu utemeljenom na Internet protokolu (IMS – IP Multimedia Subsystem). A upravo je to ono što i British Telecom želi: modernizirati svoju mrežu, istodobno si osiguravajući mogućnost njenoga daljnjega rasta. Uz to, ovim projektom Ericsson se potvrđuje kao svjetski predvodnik u svojevrsnom obnovljenom interesu globalnoga telekomunikacijskoga tržišta za fiksne sustave. Usklađenost te Ericssonove vizije s vizijom operatora s velikim ugledom kao što je British Telecom nije tek puki marketinški paket, već poruka i ostalim globalnim, regionalnim i lokalnim operatorima da se ulaganja u fiksne mreže višestruko isplate. British Telecom predviđa nakon četverogodišnje modernizacije imati značajno manje operativne troškove te postići godišnju uštedu od jedne milijarde funti.
- Što sudjelovanje naših stručnjaka u tom projektu znači za prepoznatljivost kompanije u svijetu telekomunikacija?
- Odgovor se nameće sam po sebi: zna se u relevantnim krugovima da velik ulog u ovom projektu imaju stručnjaci iz Hrvatske. Uz rast našega stručnoga ugleda, rastu i naše kompetencije, no i to ima svoju cijenu: svjetla u našim uredima često gore dokasna. Stoga zahvaljujem svima onima koji jesu ili će biti angažirani u ovom projektu. I oni su dio Ericssonove i British Telecomove vizije naprednih komunikacija.
J. Lončar