Search
Hrvatska
Pogled iz drugoga ugla 
Zašto biste bili "teški" kada možete biti "nemogući"
Aristotel: Svatko se može razbjesniti, to je lako. Ali, ljutiti se na pravu osobu, u pravoj mjeri, u pravo vrijeme, s pravom svrhom i na pravi način – to nije lako.
U svemu čime se bavite možete postići savršenstvo ukoliko dovoljno ustrajno unaprjeđujete svoj prirodni talent. Ima, primjera radi, ljudi za koje će većina reći da su "teški" za suradnju. Dosljedno usavršavajući svoju "vještinu" mnogi od njih dosegnuli su samu granicu savršenstva te od običnoga nepoželjnog suradnika postadoše "nemogućima". Što da učinite ako se u vašem timu zatekne takav "stručnjak"?
Prolazimo kroz život pitajući se često što je to s drugim ljudima? Pomišljamo kako je s drugima teško izići na kraj, a zaboravljamo da smo i sami ponekad "teški". Katkada teško surađujemo s ljudima jer su naprosto drugačiji od nas, ali zanimljivo je kako se u pravilu "teškima" smatraju ljudi koji inače predstavljaju utjelovljenje odgovornosti i stručnih kompetencija. Lako ih je prepoznati: gotovo uvijek spremni su nečemu ili nekomu prigovoriti, na licu im je gotovo uvijek izraz negodovanja, gotovo uvijek su u nekom manjem ili većem "ratu" sa svojom okolinom. Takvi ljudi gotovo uvijek su netolerantni i veoma kritični prema suradnicima koji ne udovoljavaju njihovim visokim standardima. U suštini, riječ je o ljudima koji uvijek nekako uspijevaju postići da se surađujući s njima osjećate krivima za neki njihov problem. Kako god uzeli, njihov utjecaj, bez obzira na stručnost i vrhunske sposobnosti, može destabilizirati grupu u čijem radu sudjeluju. U jeku popularnosti timskoga rada i projektnih organizacija velike su šanse da ćete, radeći na ovom ili onom poslu, biti prisiljeni surađivati i s takvim kolegom ili kolegicom. Što možete poduzeti kako bi njegove ili njene "strelice" bile manje ubojite?
Pometanje pred vlastitim pragom
Kao polazišnu točku stručnjaci preporučuju da krenemo od sebe samih te da prvo pokušamo razumjeti vlastite postupke. Valja se suočiti s činjenicom da različiti tipovi ljudi i različiti načini ponašanja na nas mogu utjecati ili pozitivno ili negativno, a to mahom ovisi o našim očekivanjima. Nekompatibilnost različitih obrazaca ponašanja može u mnogočemu odrediti naš profesionalni put, a ukoliko temeljitije razumijemo na koji način mi djelujemo i kako utječemo na svoju okolinu, bolje ćemo razumjeti i zašto s nekim svojim suradnicima lakše, a s nekima teže surađujemo. Osnovno načelo s kojim valja pristupiti ovomu problemu kaže da druge ne možete promijeniti, ali možete utjecati na svoj odnos prema njima te naučiti kako u zajednici s drugima, bili oni "teški" ili ne, ostvariti planirane rezultate.
"Teških" ljudi je uvijek bilo i bit će. Oni imaju nezahvalnu ulogu da ostalima omoguće da se u sučeljavanju s njima vježbaju u civiliziranoj i konstruktivnoj komunikaciji u otežanom okruženju te da nas potaknu na dobar pogled u ogledalu.
Komentar Nevenke Mesarov, psihologinje iz ETK Centra za razvoj kompetencija:
Sukoba ima uvijek i posvuda. Ako u jednom odnosu, svejedno je li riječ o privatnom ili poslovnom životu, nema nikakvih sukoba, to tek tada znači najviši stupanj uzbune. Tu smo da ih riješimo. Jeste li se ikada u takvim situacijama zapitali koliko ste zaista svjesni sebe i svojih osjećaja? Tko ne prepoznaje svoje osjećaje, postaje njihov rob. Suprotno tome, kada ih prepoznate, moći ćete ostvarivati uspješnije međusobne odnose te jasnije donositi određene odluke. Jedino tako nećete biti prepušteni svojim osjećajima, nego ćete vladati njima i iskoristiti ih kao stvaralačku snagu. Budete li svoje osjećaje brižljivije promatrali, bolje ćete sami sebe upoznati. Emocionalno inteligentni ljudi mogu utjecati na svoje osjećaje te umjesto da im se nepromišljeno prepuste, oni ih na određen način oblikuju i tako postižu nadzor nad njima. Ako se možete kontrolirati, usprkos jakim osjećajima, i ne dopustiti da vas oni savladaju, možete s pouzdanjem upravljati svojim životom. Bez obzira na to koliko su ljudi međusobno različiti, svi imamo isti cilj – dobro se osjećati.
Kako da ne postanemo jedni drugima teški?
1. Jačati samopouzdanje –nitko vam ne može dati osjećaj manje vrijednosti ako se vi s njime ne složite.
2. Motivirati samoga sebe – imate cilj, puni ste poleta, vjerujete kako je cilj važan, ispravno radite i jednostavno uživate u tome.
3. Poraz je prilika – emocionalno inteligentni ljudi lakše prežale svoje poraze, tako što u neuspjehu vide priliku da nešto nauče.
4. Mijenjati stav prema uvredama –izgovorite što vas smeta, jer tko se to ne usudi, ne daje drugome priliku da se promijeni, a ujedno ne daje ni sebi priliku da se prestane ljutiti.
5. Postaviti granice –pristojno odbijte dodatni posao, jer pretjerani zahtjevi, napori i nervoza mogu vas dovesti na rub snaga. Tražite li previše od sebe, to će se odraziti i na vaše raspoloženje i na vaša ostvarenja.
6. Pokažite empatiju –iz ponašanja nekog čovjeka otkrit ćete i njegova raspoloženja i moći ćete ga razumjeti.
7. Aktivno slušajte – to nije način da ispitate svojega sugovornika, nego je to stajalište koje pokazuje poštovanje i pažnju prema drugome.
8. Riješite sukobe – svrha slaganja je pronaći rješenje koje će zadovoljiti obje strane.
9. Kritizirajte, ali bez vrijeđanja –opisujte, a nemojte ocjenjivati; uživite se u tuđe osjećaje, a nemojte im pristupiti ravnodušno; ne pokazujte nadmoć; usmjerite se na situaciju, a ne na problem; spontano prihvatite drugu osobu, a ne provodite pripremljenu strategiju.
10. Motivirajte druge – vaš nastup govori za sebe i potiče motivaciju drugih više od materijalnih nagrada. Najviše ćete motivirati ako se uživite u tuđu situaciju i prepoznate u čemu određena osoba nalazi veselje i priznanje.
11. Ponovno procijenite stare načine ponašanja – ponašanje je često navika – preispitajte stare navike.
12. Samokontrola – tko svjesno prihvaća svoje osjećaje i o njima razmišlja, vlada velikom sposobnošću samokontrole.
Pripremila J. Lončar