Search
Hrvatska
Komunikacijska prizma 
Na putu prema all-IP svijetu

Nove tehnologije omogućuju novim igračima brži ulazak na telekomunikacijsko tržište i sučeljavanje s postojećim poslovnim modelima. Operatori, ukoliko žele ostati konkurentni, trebaju ponuditi tradicionalne i nove usluge na troškovno učinkovitiji način.

Već dugi niz godina telekomunikacijska industrija raspravlja o konvergenciji mreža i efikasnom osiguravanju novih usluga koje stvaraju prihode poput novih glasovnih i podatkovnih usluga uz brze internetske veze. Sve su aktualnije TV i video usluge te kompjutorske igre dostupne putem mreže. Donedavno su različiti tipovi usluga trebali odvojene mreže uz vlastito upravljanje mrežom i sustavom. Za konkurentno poslovanje spremno za buduće potrebe nužna je integracija ovih različitih mreža i aplikacija u jedinstvenu all-IP mrežu.

 

Fiksni i mobilni operatori susreću se s potrebom brzoga stvaranja i isporučivanja atraktivnih IP temeljenih multimedijskih rješenja. Riječ je o nužnosti odgovora na poslovne i individualne potrebe korisnika koje se brzo mijenjaju. Istovremeno, potrebno je razviti postojeće mreže operatora tako da se ove usluge isporučuju na vrlo prilagodljiv i troškovno učinkovit način.

Poslovni pokretači

Glasovne i osnovne podatkovne usluge koje operatori nude, postoje na tržištu već relativno dugo vremena. Na takvome je tržištu glavna karakteristika koja može povećati konkurentnost operatora niža cijena za glasovne i uskopojasne podatkovne te nadopunjujuće usluge. Uz to, dolazi do sve većeg pritiska s rubova mreže zbog rasta u području širokopojasnog pristupa te sve većeg mnoštva povezanih sustava. Sve veće usvajanje različitih fiksnih i mobilnih računalnih klijenata zahtijeva različite pristupne metode, uz istovremene niske troškove poslovanja, što implicira zajedničku jezgrenu mrežu u podlozi. Očiti primjer za ovo je mrežna podrška koju zahtijevaju inteligentni uređaji poput hladnjaka, s ugrađenim mikroprocesorima. Ovi će procesori imati potrebu komunicirati s proizvođačem te prema potrebi s mreže učitavati (download) novi softver ili određene postavke. Ova vrsta komunikacije zahtijevat će pristup u skladu s machine-to-machine funkcionalnim potrebama poput brzine komunikacije te pojasne širine. No, komunikacija će biti prenošena putem zajedničke mreže koja se koristi i za druge pristupne metode.


Treba dodati i da se pojavljuju novi poslovni modeli koji dolaze, npr., iz e-commercea i medija, uslužni modeli iz različitih multimedijskih usluga ili paketa usluga poput triple playa. Ovakve raznolike usluge (ne treba zaboraviti ni već postojeće usluge) u interakciji s dinamičnim mrežnim modelima u području individualnih korisnika, LAN i metro mreža upućuju na IP tehnologiju koja će osigurati transparentno povezivanje.

Izazovi u dizajniranju mreže

Dizajniranje i izgradnja takve IP-temeljene mrežne arhitekture uključuje temeljito razumijevanje i zadovoljavanje zahtjeva u području isporuke real-time usluga visokih performansi tako da se podrži visoka pouzdanost i kvaliteta tradicionalnih telekomunikacijskih usluga. Operatori si ne smiju dopustiti da lošijom kvalitetom usluga umanje vrijednost svoje, najčešće dugo vremena izgrađivane reputacije, a istovremeno trebaju na troškovno učinkoviti način i korištenjem fleksibilnih rješenja odgovoriti na nove zahtjeve i očekivanja korisnika.

 

Postoje mnogi izazovi s kojima se susreću operatori kada žele svoje postojeće mreže koje su služile za tradicionalne glasovne i podatkovne usluge evoluirati u prilagodljive i troškovno učinkovite all-IP mreže koje će im omogućiti daljnji rast prihoda. Jedan od izazova je dizajniranje mreže koja će zadovoljiti buduće potrebe korisnika. Naime, postoji niz usluga koje su neočekivano postale značajno korištene i stvorile golemu količinu neplaniranog prometa u mrežama. Način na koji se može pametno riješiti planiranje nepoznatog prometa je da se zadrži fleksibilnost u rješenjima za povezivanje, što se najbolje ostvaruje razdvajanjem transportne mreže i usluga.


Važan trend je i stvaranje mreža koje će podržati zahtjeve koji se postavljaju na današnje fiksne i mobilne usluge, poput kvalitete usluge, vremena kašnjenja, sigurnosti i drugih važnih karakteristika. Mreža mora podržati operatorovu potrebu za isporukom različitih usluga. Moraju se uzeti u obzir promjene ponašanja korisnika te stvarati spontane i prilagodljive usluge koje se mogu isporučiti bilo kada i bilo gdje, i to na željeni terminal.

 

S. Marušić