Search
Hrvatska
Komunikacijska prizma 
Homo mobilis

Korisnici javnoga transporta imaju višak vremena koje treba nečime ispuniti i strateška su "meta" za usluge putem mobilne mreže.

 

Mobilnost je jedno od glavnih obilježja modernih društava. Uz globalizaciju i napredak novih tehnologija te njihovim širenjem u svim krajevima svijeta, sve više ljudi postaje mobilno. Pojavljuju se novi stilovi života i nove poslovne prilike za poduzeća. Porast mobilnosti donosi nove mogućnosti, lakši je pristup novim proizvodima i uslugama, ali i novim kulturama i idejama.

Zašto je mobilnost danas važna?

Danas većina ljudi putuje na posao (72% zaposlenih u cijelom svijetu) i troši prosječno jedan sat dnevno putujući tijekom tipičnog tjedna. Mobilnost nije novi fenomen, no trend se ubrzava zadnjih godina. Pokreću ga napredak tehnologije (Internet, mobilni telefoni, transport …) i s njime povezani rast ekonomske i kulturne globalizacije. Ljudi sve češće putuju, pogotovo u Europi, pa je, dakle, broj mobilnih osoba stalno u porastu.


Načini putovanja imaju različiti utjecaj na komunikaciju i korištenje tehnologija. Na primjer, slušanje radija u automobilu za mnoge je bitan dio vožnje. Premda su vozači više zainteresirani za pasivnu zabavu (slušanje radija, CD-a, MP3-a) automobili se u zadnje vrijeme sve češće opremaju aktivnim tipom zabave poput DVD uređaja ili konzola za video igre. Korisnici javnoga transporta imaju višak vremena koje treba nečime ispuniti i strateška su "meta" za usluge putem mobilne mreže. Dugi sati putovanja u razvijenoj Aziji (Japan i Južna Koreja) pridonijeli su razvoju komunikacije porukama. Komunikacija putem mobilnih telefona danas je svakodnevni dio vožnje vlakom, najčešćega načina putovanja na posao u tom dijelu svijeta. Vlakovi sve više žele ograničiti uporabu mobilnih telefona tijekom vožnje u kabinama zbog veće relaksacije tijekom putovanja. Jasno je da je u ovom slučaju podatkovna komunikacija poželjnija nego glasovna. Ovdje čak postoji i mogućnost razvoja tehnologije za tihu komunikaciju poput čitanja pomicanja usana putem kamere i pretvaranja tih pokreta u zvuk koji čuje osoba s druge strane čime se drugi putnici nimalo ne ometaju u vožnji.


Svakodnevno putovanje na posao javnim transportnim sredstvima nosi neke prednosti putnicima: primjerice, oni više čitaju koristeći za to slobodno vrijeme prigodom vožnje. Također se i više spajaju na Internet - fizička mobilnost je povezana s virtualnom mobilnošću. Ovo donosi nove poslovne mogućnosti za korištenje Wi-Fi tehnologije: sve više vremena provedenog na putovanju do posla, dovodi do sve češće uporabe Interneta koja će, pak, dovesti do većeg širenja bežičnog povezivanja na web.

Virtualna mobilnost

Komunikacijske tehnologije sve se više koriste u svakodnevnom životu, bilo da se radi o Internetu ili mobilnoj komunikaciji. Mobilna komunikacija štedi vrijeme i omogućuje učinkovitiji radni i privatni život. Mnoge aktivnosti svode se na primjenu mobilnih komunikacijskih funkcionalnosti koje, slikovito rečeno, putuju umjesto ljudi: rad kod kuće, sudjelovanje na sastanku prigodom prelaska ulice, nalaženje u virtualnom Internet prostoru s drugim ljudima u inozemstvu, itd. Danas možete biti mobilni i sjedeći u naslonjaču kod svoje kuće. Upravo to je koncept virtualne mobilnosti. Digitalno društvo se širi, a najprisutnije je u ekonomski razvijenijim zemljama.


Postoji i značajna korelacija između korištenja mobilnih komunikacija i pristupa Internetu. Zemlje s većom penetracijom u području pristupa Internetu također su i veliki korisnici mobilnih tehnologija.


U najrazvijenijim društvima postoje i značajne razlike korištenja Interneta. U Južnoj Koreji korisnici najčešće pristupaju Internetu zbog zabave i online igara. Nasuprot tome, u Švedskoj se više koriste funkcionalnosti za financijske transakcije i pretraživači informacija. U Australiji značajan broj Internet korisnika ovim putem traži informacije o željenim proizvodima. Te razlike u velikoj mjeri proizlaze iz spektra usluga koje se nude u pojedinoj zemlji. Kako Internet postaje sve šire korišten, nacionalne razlike će biti još više potrebno uzimati u obzir ukoliko se želi provesti uspješna web strategija. Ukoliko se promotri što korisnici rade prigodom pristupa Internetu, mogu se uočiti područja koja su pogodna za daljnji rast: elektronička trgovina (e-commerce), učenje putem Internet baziranih i interaktivnih elektroničkih programa (e-learning) te rezervacija putovanja su tri područja koja su značajno napredovala u zadnjih pet godina.

Kulturni i socijalni aspekti mobilnosti

S povećanjem mobilnosti ljudi su izloženiji stranim kulturama i različitim navikama. Kulturna mobilnost potpomognuta je putovanjima u inozemstvo, širenjem Interneta i globalnim medijima. Razvojem masovnih medija i elektroničke komunikacije, izloženost utjecajima raznih kultura ne tiče se samo putnika.


U suvremenim razvijenim društvima rad ne služi samo za osnovne životne potrebe, već i za napredak i poboljšanje uvjeta života. Socijalne potrebe su pokretač socijalne mobilnosti. U socijalno mobilnim društvima, osobama je lakše ostvariti nove poslovne mogućnosti i promijeniti svoj inicijalni položaj u društvu. Tržište rada omogućuje fleksibilnost, radno mjesto je lakše promijeniti nego u tradicionalnim društvima. Međutim, kao rezultat ovoga trenda može se pojaviti i nezaposlenost. Valja napomenuti da postoji korelacija između razine socijalnih mogućnosti i razine individualnoga rizika. U društvima gdje je broj mogućnosti veći, postoji i veći rizik od nezaposlenosti.

Mobilnost - novi životni stil

Pojava suvremenih nomada, koje možemo nazvati homo mobilis, stoga ne čudi. Njihovo najvažnije obilježje je kretanje. Te osobe fascinirane su tehnologijom - rani su usvojitelji novih tehnologija. Vrlo su dobro opremljeni fiksnim i mobilnim uređajima. Vole čitati knjige i časopise, puno više čitaju od ostatka stanovništva. Homo mobilis ima veći životni entuzijazam od drugih. Veći je hedonist od prosjeka te veću važnost pridaje uživanju u životu i vlastitoj slobodi. Suvremene nomade karakterizira i izražena individualnost, no također žele pripadati i grupi koja će ih podržati. Homo mobilis treba neku vrstu stabilnosti koja može biti osigurana krugom prijatelja, rođaka ili obitelji s kojima želi jednostavno komunicirati suvremenim tehnologijama na najpogodniji način, bilo gdje i bilo kada.
      

S. Marušić