Prije mnogo godina, piše na svojoj Internet stranici američki konzultant za poslovno komuniciranje, Bill Lampton, jedan od znanaca iz mojega poslovnoga okruženja odlučio je sa mnom podijeliti tajnu svoje poslovne filozofije: "Znaš, moraš jako paziti da ljudima koji rade u tvom timu nikada ne daješ komplimente. Oni se tada opuste i popuste u učinkovitosti." Lampton nije na to ništa uzvratio, no u sebi je zahvaljivao što taj poznanik nije njegov šef. On je, naime, uvjeren da su utemeljene, pravilno formulirane i u pravo vrijeme izrečene pohvale u poslovnom okruženju katalizator poslovnoga uspjeha.
Iskustvo ovoga uglednoga američkoga komunikacijskoga stručnjaka govori mnogo u prilog tomu kako se pozitivno radno okruženje gradi prepoznavanjem kvalitetnoga rada i iskrenom javnom pohvalom onih koji su ostvarili određeni poslovni uspjeh. Ovakvim ponašanjem postižemo barem dva cilja - učinkovite zaposlenike u svojoj neposrednoj radnoj sredini motiviramo da nastave raditi jednako marljivo ili čak i marljivije no do sada, a drugima dajemo jasnu poruku kakav se odnos prema radnim zadaćama od njih očekuje.
No, dati kompliment nije uvijek jednostavno i treba pri tomu voditi računa o više aspekata svojega poslovnoga okruženja. Prije svega, ističe Lampton, treba izbjegavati isprazno laskanje. Pretjerivanje u nizanju zahvala stavlja onoga kojemu su zahvale upućene u neugodnu situaciju, a ostali članovi tima zasigurno će za vas imati neugodnih pitanja. Najvažnije je biti iskren. Govorite li iz svojih pravih uvjerenja, vaši sugovornici to će znati prepoznati.
Treba također imati na umu da pohvala mora zvučati realistično. Hvaliti nekoga zbog vještina po kojima on nije prepoznat u svojoj radnoj okolini znači svoj osobni dojam nuditi kao stav grupe. Opiranja su, naravno, zagarantirana.
Jedna od najvažnijih stvari o kojima ovisi dobar učinak pohvale je dobro odabrano vrijeme u kojemu ćete ju izreći. Oruđe se kuje dok je vruće, kaže naša stara narodna mudrost. Propustite li onaj ključni trenutak u kojemu je uzbuđenje oko postignutoga uspjeha na vrhuncu, izgubit ćete dragocjenu priliku da s par prigodnih i dobro odmjerenih riječi značajno podignete moral grupe, a posebno onih koji su za taj uspjeh najzaslužniji.
Komplimente valja kao motivator koristiti umjereno i u odgovarajućem kontekstu. Hvalite li neprestano sve oko sebe, postat ćete neuvjerljivi. Dojam neuvjerljivosti može biti pojačan okolnostima u kojima kompliment izričete. Primjerice, pohvalite li kolegu zbog njegove brzine i preciznosti, a odmah potom zamolite da umjesto vas obavi neku od radnih zadaća jer vi zbog nenadanih okolnosti to ne stignete, nemojte se čuditi ako se on osjeti izmanipuliranim. I okolnosti u kojima se pohvala izriče dio su poruke.
Na koncu, iza svake pohvale moraju stajati čvrsti argumenti kako bi se izbjegla pristranost, a postupite li tako, na raspolaganju ćete imati snažan i učinkovit "alat" za stvaranje dobre, poticajne radne atmosfere. I vama će tako biti ugodnije raditi.
J. Lončar