Search
Hrvatska
Nabava i logistika 
Stručna podrška osnovnom području poslovanja

ETK Logistika i nabava u prosijeku godišnje obradi 950 ugovora/narudžbi kupaca, oko 3000 nabavnih narudžbi te 3500 faktura kupcima i 1100 isporuka.

 

Ovih dana navršava se pet godina otkako su u Ericssonu Nikoli Tesli objedinjene sve logističke aktivnosti pod okriljem jedinice koja u tom poslovnom segmentu pokriva potrebe svih kompanijskih dijelova. Jedinica za Nabavu i logistiku danas djeluje kao snažan tim koji pruža stručnu podršku svim kompanijinim projektima usmjerenim na isporuke kupcima, uz dva temeljna načela u fokusu: troškovna učinkovitost i efikasnost. Ulogu koju ta jedinica ima u poslovanju Ericssona Nikole Tesle komentira njena rukovoditeljica, Ankica Kurelja.

 

- S kojim ciljem su prije pet godina centralizirane logističke aktivnosti u Ericssonu Nikoli Tesli?
- Nakon uvođenja SAP-a 1999. pokrenut je kompanijski projekt Upravljanje promjenama u sklopu kojega se centralizacija logističkih poslova nametnula kao optimalno rješenje sa stanovišta efikasnosti. Istovremeno, naša poslovna praksa je ukazivala na to da se prodajne jedinice trebaju usredotočiti na tržište i na uspostavljanje partnerskih odnosa s kupcima. Prodaju smo, dakle, morali "osloboditi" brige oko realizacije ugovorenih poslova i te aktivnosti, resurse i adekvatne kompetencije razvijati u drugim jedinicama. Dodatno, značajne promjene očekivane su na razini korporacije, a sve u cilju povećanja efikasnosti kroz profesionalnost u svakom segmentu poslovanja. Dakle, logično je bilo centralizirati logističke aktivnosti.

 

Centralna kompanijska logistika formirana je sredinom studenoga 2000. od timova koji su do tada pripadali u sedam različitih organizacijskih jedinica. U prosincu smo postavili organizaciju, a u siječnju iduće godine definirali naše glavne procese i postavili dugoročne i kratkoročne ciljeve. Naravno, ti su ciljevi vezani uz poslovanje, kupce i djelatnike. Izdvojila bih preciznost isporuke, koeficijent obrtaja zaliha, zadovoljstvo naših kupaca i rezultate ispitivanja mišljenja zaposlenika Dijalog kao ključne pokazatelje rada jedinice.

 

Svi mi koji smo sudjelovali u uspostavljanju centralizirane jedinice Logistike osjećali smo da imamo priliku pokazati koliko velik doprinos možemo dati poslovanju kompanije, i to već u prvoj godini zajedničkog rada. Krenuli smo s puno elana graditi kompetencije, stvarati atmosferu uspjeha i istovremeno optimizirati troškove. Zalihe smo morali smanjiti, obećani rokovi ostvariti, ali i broj ljudi prilagoditi novim uvjetima. Iako je od tada prošlo "samo" pet godina imam osjećaj da smo oduvijek zajedno, da smo velika obitelj u kojoj se članovi međusobno pomažu kad iskrsnu problemi, ali i vesele zajedničkom uspjehu. A život se pobrinuo da i jednog i drugog ima poprilično.

 

- Kako su se tijekom vremena mijenjale odgovornosti jedinice i broj zaposlenika?

- Kod formiranja smo imali 127 zaposlenika, a danas je od njih samo jedna trećina u sadašnjoj Logistici. Odmah nakon ujedinjavanja bilo je očito da tako obimna logistika nije potrebna i da moramo pronaći adekvatna rješenja. S obzirom na to da smo imali dosta visok starosni prosjek zaposlenika, a kompanija je nudila stimulativne otpremnine, primjena dobrovoljnoga javljanja za odlazak značila je da smo odlaske uglavnom sa zaposlenicima dogovarali i proslavljali, ali da smo, također, morali uložiti puno truda u izobrazbu, odnosno prekvalifikaciju. Ukratko, gradili smo atmosferu otvorenosti i nastojali da se u toj specifičnoj situaciji svi osjećamo kao pobjednici. Dodajmo još da su poslovi vezani uz prijam, skladištenje i pakiranje izdvojeni iz kompanije u skladu s korporativnom politikom i kao što je to napravljeno u cijeloj našoj tržišnoj jedinici. Dvije reorganizacije koje su nas dotakle u ovih pet godina donijele su nam u odgovornosti vezane uz predviđanja (forecast), podršku prodaji i kontroling. Tako jedinica danas broji 59 djelatnika s vrlo širokim opsegom odgovornosti. Iako se naši poslovi ne mogu samo brojčano izraziti, ipak brojevi koje ću spomenuti, govore o velikom angažmanu djelatnika - prosječno godišnje obradimo 950 ugovora/narudžbi kupaca, oko 3000 nabavnih narudžbi te 3500 faktura kupcima i 1100 isporuka. Logistika se obično poistovjećuje s planiranjem, nabavom i isporukom. Manje je poznato da su tijekom realizacije ugovora naša "briga" akreditivi i garancije, registracija i administriranje kredita prema HNB i primjena računovodstvenih standarda u području profitabilnosti. Knjiženje narudžbi (orders booked) je također u našoj odgovornosti - postignuti su ažurnost i kvaliteta. Praćenje izvoza je zakonska obaveza kompanije - kreirali smo i odgovorni smo za Nadzornu knjigu izvoza. Naša je odgovornost i Skladišno poslovanje - to nije samo kvantitativno praćenje, već i usklađenost sa svim zakonskim propisima i korporacijskim direktivama. Cijeli proces i glavnina aktivnosti vezanih uz isporuke robe dvojne namjene (zahtjevi za izvoz prema hrvatskim i švedskim vlastima) također je dio naših odgovornosti.

 

- Koji su planovi jedinice za skoru budućnost?

- Objavljeni rezultati poslovanja u tri tromjesečja, koji su iza nas, su vrlo dobri. Ipak, ostvarenje kompanijskih ciljeva ima i dalje prioritet u našim planovima. Upravo smo dobili rezultate mjerenja zadovoljstva naših kupaca. I u području naše odgovornosti rezultati su bolji nego prošle godine, ali ćemo ih, kao i svake godine pomno analizirati i definirati aktivnosti kojima želimo postići više. Očekujemo i rezultate Dijaloga koji su svake godine ponovno snažan pokretač aktivnosti u jedinici. Nastavljamo rad u okviru kompanijskih projekata - definiranje procesa trebalo bi uskoro završiti, a rad u okviru SOX projekta se nastavlja. Razmotreno je uvođenje SAP modula za pokrivanje hardverskih aktivnosti (popravak/zamjena opreme kupcima), pa očekujemo definitivnu odluku i početak rada u tom projektu. Planiramo završiti do kraja godine započete pripreme za prvu procjenu naše kompanije s obzirom na sukladnost s trgovinskim direktivama korporacije (Trade Compliance Assessment). Ta procjena će pokazati u kojoj se mjeri ETK pridržava direktiva i zakona prilikom izvoza proizvoda dvojne namjene. Poseban i važan zadatak vezan je uz prostor u kojem radimo. Nastojimo zajedno s odgovornima iz funkcija podrške iznaći rješenja za poboljšanje radnih uvjeta.

 

Isporuka na vrijeme je kontinuiran zadatak. Do sada smo u svojim isporukama uspjeli postići zavidnih 95% točnosti i usklađenosti s definiranim rokovima. Naravno, uvijek ima problema. Ja bih rekla, ove godine je bilo čak i više zahtjevnih situacija nego prethodne, ali to ostali u lancu realizacija ugovora nisu značajnije osjetili jer smo se znali izboriti za pravodobna rješenja.

 

J. Lončar