Search
Hrvatska
Upravljanje kvalitetom 
Ovogodišnja samoprocjena potvrđuje našu izvrsnost

Još uvijek postoji značajan prostor za planiranje i provođenje novih poboljšavanja. Put prema izvrsnosti nema kraja.

 

Ericsson Nikola Tesla primjenjuje samoprocjenjivanje prema modelu izvrsnosti Europske zaklade za upravljanje kvalitetom (EFQM - European Foundation for Quality Management) od 1996. godine. Naša upornost i privrženost izvrsnosti pridonosi boljem razumijevanju postojećih snaga i vrijednih područja za poboljšavanje, kao i položaja kompanije na EFQM ljestvici poslovne izvrsnosti. Prošireni kompanijin menadžment tim proveo je u srpnju 2005.godine ranije planiranu samoprocjenu prema EFQM modelu izvrsnosti (EM - Excellence Model).

 

Pristup samoprocjeni

Za dosadašnja samoprocjenjivanja korišten je pristup EFQM upitnika s 50 jednako vrijednih pitanja i jednostavnijim modelom za bodovanje postignuća. Ove smo godine po prvi puta primijenili pristup radionice i 32 obrazaca. Na taj su način bili obuhvaćeni svi kriteriji i potkriteriji sadržani u EFQM modelu izvrsnosti. Članovi proširenoga ETK menadžment tima provodili su samoprocjenu radeći u tri tima. Oni su najprije proučili opis kriterija, potkriterija i svaki na njih postavljeni zahtjev te su zatim u obrazac upisali naše snage, područja za poboljšavanje i dokazni materijal za ispunjavanje svakoga zahtjeva.

 

EFQM tim u sastavu Branka Obradović, Marijana Đuzel, Siniša Ravlić, Mladen Pukšec i dr. Ivica Oslić je sažeo sve popunjene obrasce u jedan skup od 32 obrazaca. Tim je zatim tijekom nekoliko sastanaka rangirao snage i područja za poboljšavanje prema njihovu značenju te je popunio dokazni materijal i pročistio tekst. Tako su obrasci bili pripremljeni za timsko bodovanje svakoga od 32 potkriterija, i to primjenom RADAR modela (Results, Approach, Deployment, Assessment & Review). Taj model predviđa ocjenjivanje putem skale od 0% do 100%. Ocjenjuje se izvrsnost postignutih rezultata kao posljedica primijenjenih pristupa, opsega njihove primjene kroz kompaniju, te provedenoga ocjenjivanja i preispitivanja. Pristup obrazaca i RADAR model bodovanja omogućuju jasnije prepoznavanje snaga i potencijala za poboljšavanje negoli pristup strukturiranoga upitnika. Pomoću posebno razvijenoga modela, EFQM tim je izračunao postignuća za svaki od devet kriterija EFQM EM kao i ukupno ETK postignuće.

 

Profil Ericssona Nikole Tesle u 2005.

Profil Ericssona Nikole Tesle pokazuje ocjenu za svaki od devet kriterija EFQM modela izvrsnosti te omogućuje jasno uočavanje kriterija ispod i iznad kompanijinoga prosjeka. Ukupan rezultat za ETK iznosi 73,7% ili 737 bodova od mogućih 1000 bodova. To je izvrstan rezultat koji opet potvrđuje da je ETK kompanija zaista privržena izvrsnosti. Ocjene kriterija vodstvo i rezultati kupaca otkrivaju da je ETK čak i bolji od ocjena koje su EFQM prosuditelji dali najboljim velikim kompanijama. Prilikom samoprocjene ipak treba očekivati realnu razinu subjektivnosti.

 

Još uvijek postoji značajan prostor za planiranje i provođenje novih poboljšavanja. Put prema izvrsnosti nema kraja. EFQM model izvrsnosti treba sustavno i uporno primjenjivati tijekom mnogo godina, jer to kompaniji omogućuje objektivno prepoznavanje napredovanja na EFQM skali izvrsnosti, kao i planiranje poboljšavanja. Ako se rezultati samoprocjene usporede s objavljenim rezultatima dobitnika EFQM certifikata, tada kompanija može sigurnije odabrati EFQM razinu izvrsnosti za koju ima najveće izglede za dobivanje odgovarajućega certifikata.

 

Četiri su aspekta modela izvrsnosti iznad prosjeka za ETK (73,7%). To su:

  • vodstvo (79%)
  • ključna postignuća (78%)
  • rezultati kupaca (75%)
  • politika i strategija (75%).

Rezultati za tri aspekta su ispod prosjeka za ETK. To su:

  • partnerstva i resursi (66%)
  • procesi (69%)
  • rezultati društva (71%).

Aspekti s rezultatom ispod prosjeka za ETK su prepoznati kao vrijedan potencijal za planiranje poboljšavanja u 2006. godini. Nakon provedbe planiranih poboljšavanja očekujemo da će samoprocjena sljedeće godine dati ujednačeni profil Ericssona Nikole Tesle.

 

Dr. I. Oslić