Djelovanje Ericssona Nikole Tesle na tržištima Zajednice Neovisnih Država stavlja Ericsson Nikolu Teslu, zajedno s prodajom na drugim stranim tržištima, u red najvećih domaćih izvoznika. O ovogodišnjem djelovanju naše kompanije u tom dijelu svijeta govori Josip Jakovac, potpredsjednik kompanije i direktor za prodaju i marketing na tržištima ZND-a.
- Pokazuju li preliminarne procjene da će i ove godine prodaja na tržištima ZND-a predstavljati najveći udio u ukupnoj prodaji naše kompanije?
- Da, možemo biti zadovoljni, a i ponosni što već duži niz godina prodaja na tržištima Zajednice Neovisnih Država predstavlja preko 35% ukupne kompanijine prodaje. Naša je kompanija već više od pola stoljeća jedan od najvećih isporučitelja telekomunikacijske opreme u tom dijelu svijeta, a trend rasta poslovanja se nastavio i ove godine. Prema sadašnjoj procjeni rezultata za cijelu godinu knjižene narudžbe te neto prihod koje je ostvarila naša organizacija će biti na razini prosječnih rezultata u proteklim godinama.
- U kojim ZND zemljama je ETK ove godine bio najuspješniji? Što je bio temelj za to?
- Premda tradicionalno Rusija predstavlja naše glavno izvozno tržište, nastojali smo zadnjih godina biti maksimalno aktivni i u drugim zemljama ZND-a, u skladu s podjelom tržišne odgovornosti unutar korporacije Ericsson. Rezultat te strategije je sve veći udio prodaje koji ostvarujemo i drugdje, prvenstveno u Bjelorusiji i Kazahstanu, čime se kompenzira smanjenje obima prodaje u samoj Rusiji. Ove godine je Ericsson Nikola Tesla bio posebno uspješan baš na tim tržištima. U Bjelorusiji smo, npr., pobijedili na velikom i strateški važnom natječaju za proširenje GSM mreže i potpisali ugovor vrijedan 33.3 milijuna američkih dolara. U Kazahstanu smo, pak, uspjeli potpisati najveći do sada pojedinačni ugovor ikada potpisan u kompanijinoj povijesti. To je ugovor potpisan s kompanijom TelecomNet, a za krajnjeg korisnika Transtelecom, tvrtku koja djeluje kao drugi po veličini fiksni operator u Kazahstanu. Vrijednost ugovora je bila 39 milijuna eura. Osim ta dva strateški veoma značajna ugovora potpisali smo i niz manjih, ako gledamo iznose o kojima se radilo, ali jako važnih ugovora za učvršćivanje kompanijine pozicije na tržištima ZND-a.
- Na koji način se tijekom ove godine KAM prilagodio promjenama i novim trendovima na ZND tržištima?
- Ove godine smo se suočili s problemom smanjenja investicija u fiksnu mrežu našeg najvećeg kupca u Rusiji, Svyazinvesta. Stoga smo pojačali aktivnosti na pronalaženju novih kupaca, okretanju k novim proizvodima i rješenjima i, općenito, povećanju poslovanja s drugim postojećim kupcima. Inače, sve više osjećamo smanjenje potreba za klasičnom AXE komutacijom, jednim od naših glavnih izvoznih proizvoda, a težište investicija se prenosi na nove vidove multiuslužnih rješenja, na širokopojasni pristup, na bežični pristup i prijenos podataka, na IP telefoniju i takozvane "triple play" usluge. Nove tehnologije nude mogućnost nove organizacije mreže, pri čemu je intencija da se ista mreža koristi za sve vidove prijenosa digitalnih informacija: glas, podatke, glazbu, video. Prisutan je i trend da sve bude temeljeno na Internet protokolu (all-IP). Kako je ovo novo područje, pored postojećih operatora javljaju se novi davatelji usluga i s više njih uspostavili smo ove godine poslovnu suradnju.
Svjesni tih novih kretanja na tržištima na kojima djelujemo, mi već nekoliko godina, zajedno s našim partnerima, razmatramo optimalnu dinamiku razvoja za svakog od njih, uvažavajući specifičnosti njihovog tržišta. Rad u zajedničkim timovima naših i njihovih stručnjaka pokazao se jako uspješnim, jer smo na taj način mogli odabrati optimalna rješenja. Za svakog postojećeg i novog kupca imamo individualni pristup, analiziramo njegovu mrežu, prepoznajemo područja u kojima vidimo mogućnost optimiziranja ili modernizacije, imajući uvijek na pameti da kupac od nas ne kupuje opremu, nego kupuje cjelovito rješenje koje će mu osigurati povećanje prihoda. U skladu s takvim opredjeljenjem u našem tržišnom nastupu počeli smo s pilot projektima tijekom kojih smo dali mogućnost kupcu da na stvarnoj opremi u svojoj okolini vidi sve prednosti novih rješenja. U većini slučajeva nakon takvih akcija kupci su se odlučili za našu opremu.
Tako smo u ovoj godini stekli nekoliko važnih novih kupaca, a proširili smo našu suradnju s velikim svjetskim bankama te radimo na aranžmanima kod kojih kombiniramo atraktivno tehničko rješenje s odgovarajućom mogućnošću financiranja. Takav pristup se pokazao veoma uspješnim, a mogli bi reći i nezaobilaznim u pronalaženju novih kupaca.
- Kako se KAM ZND priprema za iduću poslovnu godinu?
- Prije svega, nastavit ćemo intenzivne aktivnosti usmjerene na povećanje poslovanja s postojećim kupcima i na pronalaženje novih. Također, u idućem razdoblju bit ćemo još više usmjereni na podizanje kompetencija našeg prodajnog tima. Radimo i na "pomlađivanju" tima, tj., proširenju postojećeg tima novim, mladim, već provjerenim stručnjacima iz ostalih dijelova kompanije. Pokušavamo proširiti poznanstva i krug utjecajnih ljudi. Razgovaramo i savjetujemo se i s nekim konzultantskim kućama.
Općenito možemo reći da se telekomunikacijska situacija na našim tržištima usložnjava, a i rješenja koja kupci od nas očekuju postaju sve složenijima i sastoje se sve više od proizvoda izvan Ericssonovog proizvodnog programa. No, unatoč svemu tome mi očekujemo da ćemo i u sljedećoj godini postići zavidne rezultate. Postavili smo si izazovne ciljeve, pripremamo nove sadržaje i rješenja kojima ćemo nastojati privući i naše postojeće i nove kupce te se nadamo da rezultat neće izostati.