Search
Hrvatska
Pogled iz drugoga ugla 
Poštovanje – neophodni sastojak novoga poslovnog modela

Kao društveno odgovorni poduzetnik Ericsson Nikola Tesla svoje poslovanje temelji na principima suvremenoga leadershipa. Upravljati znači nadzirati i koordinirati, voditi znači iskazivati duboku brigu i poštovanje. U današnjem svijetu poslovanja ovo potonje treba nam kao kruh, kao zrak, kao voda.

Poslovna scena 21. stoljeća veoma je dinamična. Iznova se preispituju temeljne vrijednosti koje čine sveobuhvatnu platformu ljudskoga djelovanja. Jesmo li umorni od utrke u kojoj je sve veći profit krajnji cilj? Što smo putem izgubili? Nedostaje li nam ono što smo morali žrtvovati ili na što smo zaboravili nastojeći ostvariti rast poslovanja?

 

U zadnje vrijeme sve češće poslovno okruženje odzvanja od ovakvih pitanja koja zadiru u samu bit našega profesionalnoga angažmana. Ljudi žele znati ima li to što rade smisla. Važno je pokušati odgovoriti na ova pitanja jer ona se zapravo odnose na razlog i cilj našega postojanja.

 

Poslovni ljudi sve se više okreću duhovnosti. Izgleda da je, potaknuta procesom globalizacije koji je različita ljudska iskustva učinio dostupnim velikom broju ljudi, ljudska svijest sazrela dovoljno da se u mjerenju poslovnoga uspjeha odmakne od statističkih analiza, brojčanih pokazatelja i usporednih tablica. Zdrave organizacije danas preispituju svoju kolektivnu duhovnu snagu kako bi postale sve zdravije i snažnije. U poslovnom svijetu biti zdrav znači biti usredotočen i pozitivan u svojim stavovima, zadati si racionalne ciljeve te biti sposoban za dobru igru u poslovnim utakmicama u kojima ćemo sve češće pobjeđivati. Neki to zovu postizanjem vrhunskih rezultata, neki poslovnom izvrsnošću, neki dobrom poslovnom strategijom … riječi su drugačije, ali analiziramo li ih podrobnije, uvijek dolazimo do osnovnih ljudskih vrijednosti - integriteta, poštenja i poštovanja ljudi s kojima surađujemo. Riječ je uvijek o okretanju temeljnoj životnoj energiji i poletu bez kojih ni u kom segmentu našega života, pa ni u poslovanju, nema uspjeha.

 

Mnoge svjetske organizacije postale su svjesne ovoga prijelomnoga trenutka u svojemu djelovanju te su krenule s programima obnove duha u kojima sudjeluju svi zaposleni. Traži se odgovor na pitanje: Koja je osnovna svrha našega postojanja? Traži se novi credo organizacije usmjeren na stvaranje energije koja će ju pokrenuti na nov način. Analize pokazuju kako organizacije koje vode brigu o duhovnom aspektu svojega djelovanja dugoročno postižu bolje rezultate. Nemojmo se dati zavarati - te organizacije i dalje djeluju s ciljem da ostvare profit, ali ga ostvaruju ne zanemarujući pri tom viziju koja govori o uklopljenosti organizacije u širu društvenu sliku. Pri tomu se stalna glad za posjedovanjem koja je prerasla u naviku raspršila, a na njeno mjesto dolazi poštovanje i - da, ne treba se bojati te riječi - ljubav, i to prema svemu što nas okružuje i svima s kojima dolazimo u doticaj. Najbolji poslovni rezultati ostvaruju se uz poštovanje svojega vlastitog integriteta i integriteta svojih suradnika. Prihvaćanje ciljeva organizacije ne događa se na slajdovima prezentacija, već u srcima i glavama ljudi. A to se postiže davanjem - davanjem slobode drugima da slijede svoje ideale. Tek kada to postignemo osigurat ćemo da svi pronađemo svrhu u onomu što radimo, i bit ćemo učinkovitiji.


J. Lončar

Komentar: Nevenka Mesarov, psihologinja iz ETK Centra za razvoj kompetencija

Većina kompanija želi da njeni zaposlenici efikasno obavljaju svoj posao i da uz to na svom radnom mjestu budu zadovoljni. Kako to postići? Jedan od načina je i upravljanje kompanijskom kulturom, a on se u mnogome razlikuje od tradicionalnih načina motiviranja radnika jer se pretežno bavi temeljnim ljudskim potrebama za osobnom važnošću i značajem. Stvaranje pozitivne i uspješne radne klime je najučinkovitiji način za stvaranje visoko motivirane, dinamične i radne sredine pune poslovnog i životnog entuzijazma.


Upravljanje kompanijskom kulturom možemo podijeliti u dva segmenta: pozitivni i smisleni. Pozitivni se odnosi na to kako zaposlenici gledaju na sebe, svoje kolege, organizaciju i upravu te koliko uspješno i efikasno ljudi rade zajedno. Taj segment je, dakle, usmjeren na psihosocijalni aspekt organizacijskog života. Pozitivno radno mjesto predstavlja ugodno mjesto za rad gdje se ljudi dobro slažu i prije svega poštuju.


Smisleni segment upravljanja kompanijskom kulturom usredotočen je na egzistencijalni motivacijski aspekt kompanijskog života.

 

Upravljanje kompanijskom kulturom apostrofira da je stvaranje pozitivne i smislene radne klime zajednički zadatak. On zahtijeva svjestan napor svih zaposlenika. Ophođenje prema ljudima s poštovanjem i uvažavanjem, kao i obavljanje radnih zadataka s potpunom iskrenošću i brigom o integritetu, samo su neki od načina koji doprinose pozitivnoj i smislenoj radnoj klimi. Prave stvaralačke zamisli moraju pasti na tlo zajedničkih duhovnih vrijednosti. Na taj način će se realizirati mnoge sjajne ideje i prijedlozi. Duhovni kapital je vrijednost koju kompanija posjeduje u svakom pojedincu. To je unutarnja pokretačka snaga za osobnu i timsku kreativnost. Prema nekim autorima prepoznatljiva je po sljedećim elementima:

  1. vođenje s prepoznatljivom pozitivnom vizijom i sposobnošću iznalaženja rješenja;
  2. jakost i snaga koja gradi, a ne ruši;
  3. poštenje, lojalnost, predanost, odgovornost za svoj rad i rad drugih;
  4. ljubav prema poslu i ljudima, povjerenje, poštovanje svake osobe;
  5. uočavanje pozitivnih vrijednosti svakog pojedinca;
  6. ustrajnost i nada;
  7. pravednost i dobronamjernost;
  8. sposobnost aktivnog slušanja drugih, pomaganja i davanja podrške;
  9. prihvaćanje osobnih pogrešaka, opraštanje tuđih i pomirenje.

 

Ovakvim podizanjem duhovnog kapitala postiže se pozitivni i kumulativni efekt uloženog truda i rada. Stoga bi svaka kompanija trebala naglašavati važnost upravo te duhovne formacije i duhovnog kapitala. Duhovni kapital je ona pokretačka snaga koja omogućava najučinkovitije korištenje kompanijine fizičke, financijske i intelektualne imovine, a sve s ciljem stvaranja njenoga ugleda i dobre tržišne pozicije. Iako je tržišno nemjerljiv, kompanijin duhovni kapital ima velik značaj koji se ogleda u njegovoj sposobnosti da poveća vrijednost ostalih vrsta kapitala.