Search
Hrvatska
Intervju: mr. sc. Gordana Kovačević, predsjednica Ericssona Nikole Tesle 
Učenjem i strateškim promišljanjem do uloge društveno odgovornog poduzetnika

Kao društveno odgovorni poduzetnik Ericsson Nikola Tesla kontinuirano ispunjava svoju najvažniju obavezu prema svim interesnim skupinama - zaposlenicima, kupcima i poslovnim partnerima, dobavljačima, investitorima i javnosti: uspješno posluje.

Na početku svake nove godine predsjednica Ericssona Nikole Tesle, mr. sc. Gordana Kovačević obećava još jedno izazovima ispunjeno poslovno razdoblje te naglašava kako nam neće biti lako zadržati dobre rezultate koje je kompanija u prethodnim godinama postizala. Bilo je tako i na početku 2006., a događanja u ovoj godini potvrdila su opravdanost njenih najava - godina je obilovala trendovima i situacijama koje nisu baš uvijek pogodovale kompanijinom uspješnom poslovanju. Tako je to danas u informacijsko-komunikacijskoj industriji. Pa kako je onda, ako je suditi po preliminarnim rezultatima poslovanja, Ericsson Nikola Tesla ipak uspio i ovu godinu uspješno poslovati?


Tajne nema: u zahtjevnom području informacijsko-komunikacijskih tehnologija trajati se može tek uz kontinuirano učenje i strateško promišljanje novih poslovnih koraka. Te se devize Ericsson Nikola Tesla drži već godinama, a da je to opravdano potvrđuje više od pet desetljeća kompanijine prisutnosti u domaćoj, regionalnoj i globalnoj informacijsko-komunikacijskoj areni. Sada kada se nalazimo na samom kraju godine moramo se zapitati, premda je za podrobne analize poslovanja još prerano, jesmo li u 2006. uspjeli u realizaciji svojih planova. O tomu i o ulozi kompanije u društvu te u Ericssonovoj globalnoj obitelji razgovarali smo s predsjednicom kompanije, mr. sc. Gordanom Kovačević.

 

- Kako biste okarakterizirali ovogodišnje poslovno okruženje u kojemu je djelovala naša kompanija i kako je kompanija na izazove u tom okruženju odgovorila?


- Govoreći o poslovanju Ericssona Nikole Tesle neizostavno je spomenuti geografsku i koncepcijsku podjelu na tri područja: domaće tržište, izvozno tržište koje obuhvaća nekoliko desetaka zemalja u Srednjoj i Jugoistočnoj Europi te Srednjem Istoku i interno Ericssonovo tržište. Svako od ovih područja ima svoje specifičnosti i za svako kompanija razvija zasebnu strategiju. Uzmemo li u obzir da na svakom od ta tri tržišna segmenta surađujemo s više kupaca i partnera čijim komunikacijskim potrebama i načinu rada se prilagođavamo, možemo utemeljeno ustvrditi kako radimo u veoma složenom okruženju. No, tu nije kraj - informacijsko-komunikacijska industrija u kojoj aktivno sudjelujemo kao kreator i promicatelj novih tehnologija veoma je dinamično područje. Razvoj tehnologija sve je brži, što od naših stručnjaka zahtijeva dodatni napor usmjeren na kontinuirano učenje, kreativan pristup i učinkovitost. Teško je u svakom trenutku i na svakom poslu biti odličan u stručnosti, kreativnosti i brzini. A upravo to se traži od naših stručnjaka kako bi se othrvali snažnim pritiscima konkurencije u veoma zahtjevnom poslovnom okruženju. Ovim karakteristikama informacijsko-komunikacijske industrije valja pridodati sve snažniju konkurenciju novih, veoma prodornih kompanija koje se novim poslovnim modelima nameću na tržištu ne bi li ugrabile svoj dio tržišnoga kolača. Ostati uspješan u takvim se uvjetima može samo ulaganjem sredstava i voljnoga napora u razvoj kompetencija te strateškim promišljanjem organizacije i procesa, ključnih područja rada, ciljeva te vizije i misije kompanije. Dakle, odgovor Ericssona Nikole Tesle na izazove u njegovom poslovnom okruženju je znanje, dobra strategija te povezanost s kupcima i trendovima u industriji.

 

- Ericsson Nikola Tesla isporučuje proizvode i usluge iz cjelovitoga Ericssonovoga portfelja, no uz to ponuda kompanije uključuje i neka dodatna rješenja koja predstavljaju odmak od korporativne ponude. Zašto se Ericsson Nikola Tesla odlučio na to?


- Naša kompanija u Ericssonovoj obitelji koju čini otprilike 140 lokalnih organizacija širom svijeta ima posebnu ulogu i imidž kreativnoga, prilagodljivoga i učinkovitoga predvodnika u kreiranju informacijsko-komunikacijskih rješenja maksimalno prilagođenih potrebama kupaca u segmentima portfelja koji se odnose na e-govrenment, e-zdravstvo, upravljanje korporativnim sadržajima i poslovnim procesima, poslovne sustave te platforme konvergirajućih mobilnih i fiksnih komunikacija utemeljenih na protokolu za iniciranje sesije (SIP- Session Initiation Protocol). Kompetencije kompanijinih stručnjaka impresivne su i u tradicionalnim Ericssonovm poslovnim segmentima, no u ovim smo se industrijskim područjima u korporaciji nametnuli kao inicijatori, znalci i kreatori kvalitetnih budućnosti orijentiranih rješenja te nam je korporacija ukazala povjerenje time što podržava naš daljnji razvoj u tom pravcu. Prepoznajući snagu naše kreativnosti i dalekosežnost naših profesionalnih inicijativa, koje smo do sada dokazali ne samo radeći na brojnim projektima globalnoga značaja, već i njihovim vođenjem, korporacija nam je dodijelila odgovornost lidera u tim područjima u kojima imamo specifične i relevantne kompetencije. Moram priznati i istaći kako je to veoma laskava pozicija u tako snažnoj i svjetski prisutnoj korporaciji kao što je Ericsson, ali je također neizostavno naglasiti kako smo takav imidž zaslužili isključivo svojim kvalitetnim radom i rezultatima. Čitav svoj radni vijek provela sam u Ericssonu Nikoli Tesli i mogu reći da jako dobro poznajem jakosti kompanije i područja koja bismo još mogli unaprijediti, pa ipak me i samu koji put visoka razina profesionalnosti, odanosti našim ciljevima i razina kompetencija ljudi koji rade u našoj kompaniji impresioniraju. Upravo zbog toga što zapošljava takve vrsne profesionalce naša kompanija u Ericssonu predstavlja ogledni primjer uspješne suvremene organizacije te ima snagu nadopunjavati korporativni portfelj svojim kreativnim rješenjima.

 

- Je li se u tako dinamičnoj poslovnoj svakodnevici kompanije našlo razloga za mijenjanje nekih temeljnih odrednica u načinu rada kompanije?


- U suvremenom poslovnom okruženju katkada su zaokreti u poslovnoj strategiji nužni. Dinamika informacijsko-komunikacijske industrije bez daljnjega nalaže da se i mi mijenjamo i prilagođavamo. Ericsson Nikola Tesla ima dugu tradiciju učinkovitoga planiranja i strateškoga razmišljanja te su svi naši iskoraci u nova područja i odgovornosti unaprijed osmišljeni i usklađeni s kretanjima na tržištu i korporativnim vrijednostima - profesionalnosti, ustrajnosti i poštovanju - te korporativnim smjernicama koje propisuju naš način rada. Mijenjamo se kako bismo našim kupcima i partnerima mogli ponuditi rješenja koja će ne samo zadovoljiti njihove potrebe u sadašnjem trenutku, nego će se moći nadograđivati u budućnosti te na taj način štitimo njihove investicije. Mnogo je čimbenika koji na to utječu i zbog toga u osmišljavanju i prilagodbama kompanijine strategije rade cijeli timovi stručnjaka i menadžera uključenih u različite aspekte kompanijinoga djelovanja. Riječ je, dakle, o složenom i odgovornom poslu koji je rezultirao snažnim promjenama - u području istraživanja i razvoja dobili smo u zadnjim godinama odgovornosti kakve nikada prije nismo imali te sada radimo ne samo na dijelovima određenih proizvodnih segmenata, već smo za pojedine proizvode odgovorni u cijelosti, pozicionirali smo se na našim tržištima kao sistem integrator, što je također značajni odmak od našega tradicionalnoga imidža isporučitelja isključivo telekomunikacijske opreme, sve smo snažnije prisutni i u području komunikacijskih usluga, a pri svemu tome stalno unaprjeđujemo interne procese vlastitim informacijsko-komunikacijskim rješenjima ili rješenjima naših partnera. U zadnjim godinama promijenili smo i područja našega fokusa, a to činimo u skladu s nadolazećim tehnologijama i poslovnim modelima uvijek nastojeći optimalno iskoristiti svoju trenutačnu poziciju za daljnji poslovni rast. Tako su se u središtu naše pozornosti tijekom ove godine, uz već spomenutu sistemsku integraciju i istraživačko-razvojne aktivnosti, našli UMTS tehnologija, mobilni širokopojasni prijenos, konvergirajuće mreže, multimedijalna rješenja, usluge upravljanja mrežom te poslovni sustavi utemeljeni na internetskom protokolu. Vjerujemo kako će nam razvoj kompetencija u ovim područjima donijeti nove poslovne prilike i reference te daljnji nastavak uspješnoga poslovanja. Jest, mijenjamo se, a kod toga u svim segmentima poslovanja implementiramo inicijative i aktivnosti usmjerene na snaženje partnerstva s postojećim kupcima i širenje naše baze kupaca.

 

- Ericsson Nikola Tesla i u ovoj je godini primio mnoga priznanja za svoj doprinos razvoju informacijsko-komunikacijske industrije te pozitivni utjecaj na društvenu zajednicu u kojoj djeluje. Koje od tih priznanja biste izdvojili kao posebno vrijedno?


- Istina, kao kompanija sa snažnim pozitivnim djelovanjem na svim tržištima na kojima smo prisutni, primali smo iz godine u godinu, pa i tijekom 2006., značajna priznanja za svoj rad. Posebno sam ponosna na činjenicu da je u ovoj godini prepoznat naš imidž inovatora i kreativnoga sudionika u novom svijetu telekomunikacija na tragu velikoga znanstvenika Nikole Tesle čije ime s ponosom nosi naša kompanija. U godini u kojoj se cijeli svijet, obilježavajući 150. godišnjicu njegovoga rođenja, prisjetio Nikole Tesle i slavio njegov genij naša je kompanija odlikovana Poveljom Republike Hrvatske za značajni doprinos razvoju hrvatskoga gospodarstva te za njegovanje znanstvene baštine Nikole Tesle. To jasno govori da je Hrvatska prepoznala vrijednost znanja kao bitne sastavnice nacionalnoga branda. Ponosni smo što je naša kompanija kao prva u Hrvatskoj stavljena u takav kontekst.

 

- Po čemu će 2006. ostati zapamćena u povijesti kompanijinoga poslovanja?


- O ukupnim poslovnim rezultatima u ovoj godini prerano je govoriti, no neke naznake već postoje, a one govore da će i ova godina biti zabilježena kao poslovno uspješna. Tijekom godine sklopili smo nekoliko veoma vrijednih i strateški značajnih ugovora i u zemlji i u inozemstvu te smo uspostavili perspektivna partnerstva s novim kupcima. Učvrstili smo svoju poziciju kompetentnoga i troškovno-učinkovitoga istraživačko-razvojnoga centra u Ericssonovoj grupi. Globalni centar za isporuku usluga koji djeluje iz naše kompanije narastao je i po broju zaposlenih, i po odgovornostima i po kompetencijama. Sada imamo i odgovornost kao značajno regionalno uporište BETE (Business Unit Ericsson Test Environment) organizacije koje raspolaže vrhunskom ispitnom opremom. Neke od najvažnijih kompanijskih procesa unaprijedili smo primjenom FileNetovih rješenja za upravljanje korporativnim sadržajima i poslovnim procesima te smo i sami postali integratorom ovih rješenja u Hrvatskoj. Naši stručnjaci postigli su značajne rezultate zamijećene na korporativnoj razini u području mobilnih rješenja u e-zdravstvu. Ti i neki drugi projekti, primjerice oni na bosanskohercegovačkom tržištu, potvrdili su da je Ericsson Nikola Tesla kompetentni sistem integrator. Kompanija je također brojnim projektima održala i imidž kvalitetnoga isporučitelja cjelovitih komunikacijskih rješenja. Postignuća i prijelomnih događanja u 2006. koji će ući u anale Ericssona Nikole Tesle je, dakle, bilo pregršt, toliko da ih je ovdje nemoguće sve spomenuti. Ono po čemu ću, čini mi se sada, pamtiti ovu poslovnu godinu je uvjerenje da je u 2006. godini kompanija dosegla razinu organizacijske zrelosti koja će joj omogućiti dugoročno dobre perspektive. Važno je u sadašnjem trenutku postići maksimum, ali je možda još važnije to učiniti tako da stvorimo uvjete za daljnji razvoj. Poslovni rekordi ne smiju biti sami sebi svrhom, oni moraju služiti kao zdravi i čvrsti temelji bolje budućnosti. Mislim da smo u ovoj godini uspjeli postaviti temelje dugoročno održivoga poslovnoga razvoja. Vrijeme traženja puta je iza nas. Mi znamo koji put je dobar za nas i sve one koji su u poslovnom smislu na bilo koji način povezani uz nas - to je put poslovne izvrsnosti. Da, reći ću ponovno, pred nama je još jedna godina u kojoj očekujemo nove, još teže izazove. No to će ujedno biti i prilika da ponovno ispunimo svoju najvažniju obavezu prema svim interesnim skupinama - zaposlenicima, kupcima i poslovnim partnerima, dobavljačima, investitorima i javnosti: da uspješno poslujemo. To je izazov nad izazovima, ali je ujedno i zalog naše pozicije kao društveno odgovornog poduzetnika. Pred nama je nova godina koja nosi nove prilike za dokazivanje te nam svima želim da ih iskoristimo hrabro, znalački i uz puno sreće.


J. Lončar