Search
Hrvatska
Upravljanje kvalitetom 
Nastavljamo potvrđivati našu izvrsnost

Početkom srpnja ove godine prošireni menadžment tim (ETK MT Extended), koristeći pristup obrazaca, izvršio je samoprocjenu prema modelu izvrsnosti Europske zaklade za upravljanje kvalitetom (EFQM - European Foundation for Quality Management) iz Bruxellesa. Taj pristup samoprocjeni osigurava vrlo točnu procjenu dostignute razine izvrsnosti. To će nam omogućiti bolje prepoznavanje temeljnih koncepata izvrsnosti, što je posebno važno jer se naša kompanija u 2006. godini planira kandidirati za EFQM certifikat Dobitnik posebne nagrade.

Temeljni koncepti izvrsnosti

Izvrsnost se najčešće tumači kao veoma dobro upravljanje kompanijom uz istovremeno postizanje vrhunskih rezultata. Zaista izvrsne kompanije predano zadovoljavaju zahtjeve i očekivanja svih zainteresiranih strana (stakeholders) sadašnjim postignućima i razinom povjerenja u buduća izvrsna postignuća.

 

Biti izvrstan također znači da lideri potpuno prihvaćaju temeljne koncepte izvrsnosti, koji predstavljaju skup principa na čijem temelju organizacija zasniva svoja ponašanja (kulturu), aktivnosti i inicijative. Upornom primjenom tih koncepata u praksi kompanija stvara mogućnost sigurnijega postizanja održive izvrsnosti.

 

Temeljni koncepti izvrsnosti su:

  • Orijentacija na rezultate. Izvrsna kompanija postiže rezultate koji oduševljavaju sve zainteresirane strane.
  • Kupac u žarištu. Izvrsna kompanija trajno ostvaruje vrijednosti za kupca.
  • Liderstvo i postojanost namjera. Izvrsnost traži vizionarsko i inspirativno liderstvo povezano s postojanošću namjera.
  • Upravljanje putem procesa i činjenica. Izvrsnost znači upravljanje kompanijom putem skupa međuovisnih sustava, procesa i činjenica.
  • Razvoj i uključivanje zaposlenika. Izvrsnost znači velik doprinos zaposlenika kroz njihov razvoj i uključivanje.
  • Neprestano učenje, inoviranje i poboljšavanje. Izvrsnost znači neprestano preispitivanje postojećega stanja te putem učenja kreiranje inovacija i prigoda za poboljšavanje.
  • Razvoj partnerstva. Izvrsnost znači razvijanje i održavanje partnerskih odnosa koji dodaju vrijednost.
  • Korporacijska društvena odgovornost. Izvrsnost znači zadovoljavanje zakonske regulative unutar koje kompanija posluje, i to iznad propisanoga minimuma, te nastojanje u razumijevanju i zadovoljavanju očekivanja svih zainteresiranih strana u društvu.
EFQM model izvrsnosti

Taj model predstavlja primjenu temeljnih koncepata izvrsnosti u jednom strukturiranom sustavu upravljanja koji se sastoji iz devet kriterija izvrsnosti. Svaki kriterij sadrži nekoliko potkriterija, ukupno ih je 32, a za svaki potkriterij treba dati odgovore na niz pitanja. Prvih pet kriterija su "osposobljavatelji" koji kompaniju osposobljavaju za ostvarivanje izvrsnih postignuća, a sljedeća četiri su "rezultati". Kriteriji "osposobljavatelja" pokrivaju ono što kompanija radi. "Rezultati" uravnoteženo, u smislu uravnotežene tablice postignuća (Balanced Scorecard), pokazuju postignuća kompanije. "Rezultati" su posljedica "osposobljavatelja" koji se poboljšavaju koristeći od "rezultata" povratne informacije.

 

Model se temelji na pretpostavci da se izvrsni rezultati u odnosu na ključne učinke, kupce, zaposlenike i društvo postižu liderstvom koje se temelji na određenoj politici i strategiji, a koje se odnose na zaposlenike, partnerstva i resurse te procese.

Samoprocjena pristupom obrazaca

Strategijom samoprocjenjivanja za razdoblje 2002. - 2006. godine, objavljenoj na web stranici za kvalitetu (Quality), predviđeno je da potkraj 2005. godine pošaljemo u EFQM našu prijavu za Europsku nagradu za kvalitetu. Polazeći od činjenica da smo nositelji EFQM certifikata Prepoznat po izvrsnosti u Europi (2. razina izvrsnosti) i poboljšanja koja smo postigli od 2003. godine, procjenjujemo da imamo značajne izglede da u jesen 2006. godine dobijemo certifikat Dobitnik posebne nagrade (4. od 5. razina izvrsnosti).

 

Pomoću za tu priliku izrađenoga alata te povezanosti koncepata izvrsnosti s odgovarajućim kriterijima i potkriterijima EFQM modela izvrsnosti, dobit ćemo koncepte izvrsnosti za koje naša kompanija ima značajne izglede da 2006. godine bude dobitnikom posebne nagrade.

 

Time nastavljamo uporno i dugogodišnje korištenje EFQM modela izvrsnosti, kao i natjecanje za potvrđivanje postignuća od strane Europske zaklade za upravljanje kvalitetom. Pred nama je još puno posla, ali nadam se da ćemo zajedno doći, opet kao prvi u Hrvatskoj, do još jednoga prestižnoga europskoga priznanja.

 

Dr. I. Oslić


Ove smo godine promijenili naš pristup samoprocjeni, želeći time dobiti što točnije rezultate koji bi nas mogli bolje usmjeriti prilikom pisanja natječajnoga dokumenta u prvom kvartalu 2006. godine. Za samoprocjenu je pripremljeno 32 obrasca (Pro-formas), tj. po jedan obrazac za svaki od 32 potkriterija modela s objašnjenjem kriterija i potkriterija te uputama. Timskim radom u tri radionice članovi proširenoga menadžment tima su u svaki obrazac upisali naše snage, područja za poboljšavanje i dokazni materijal. Već je to vrlo vrijedan rezultat koristan za planiranje poboljšavanja. Cilj: kandidatura za EFQM certifikat Dobitnik posebne nagrade.

EFQM model izvrsnosti